سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

یادداشتهای یک طلبه 3

باسمه تعالی

یک روز وقتی سوار تاکسی شدم دو تا جوان با دیدن من گفتند حاج آقا ما یک سؤال داریم از آنجا که رابطه من با جوانان خوب بود و از طرفی خودم یک جوان هستم گفتم بفرمایید و راحت باشید. گفتند چرا شما آخوندها بعد از 1400 سال هنوز در دهة اول محرم داستان امام حسین (ع) را علم میکنید آیا غیر از این است که شما از قبل امام حسین (ع) در این ده روز یک سال نان می خورید و آیا این یک دکان نیست ؟ گفتم سؤال جالبی است اما اینکه ما 1400سال است سرگذشت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را تعریف می کنیم و تکرار این است که واقعه کربلا یک داستان نیست یک جریان است یک واقعه سراسر درس و عبرت است. و اینک دنبالة ماجرا...........

 تا حالا دو عامل از عوامل ایجاد نهضت عظیم حسینی را گفتیم یکی مبحث شخصیت یزید بود و کم رنگ کردن آموزه های دینی و سنت های علوی و نبوی و دیگری مبحث بیعت و فشار یزید بر این مسئله، بیعتی که در صورت پذیرفتن آن از سوی امام حسین (ع) به معنی قبول یک عمل خلاف و بدعت خطرناک یعنی ایجاد خلافت موروثی و همچنین بی اعتبار ساختن پیما ن نامه صلح امام حسن (ع) بود.

دعوت مردم

 یکی دیگر از عواملی که باعث حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه و ایجاد نهضت عظیم حسینی شد عامل دعوت مردم بود عاملی که اگر چه فرعی است اما تأثیر گذار بوده است .

مردم کوفه که در بیست سال قبل از حادثه عاشورا حداقل 5 سال با علی (ع) زندگی کرده اند و طعم شیرین عدالت و مردم داری او را چشیده اند و با او زندگی و حشر و نشر داشته اند یتیم نوازی و سرپرستی او را از تنگدستان و بی سرپرستان دیده اند بعد از مردن معاویه به خود آمدند ، دور همدیگر جمع شده و به فکر چاره افتادند با خود گفتند باید از فرصت استفاده کنیم ، نباید به یزید فرصت بدهیم ما حسین ابن علی را داریم امام و خلیفه و حاکم بر حق حسین ابن علی است پس نامه نوشتند و از او دعوت کردند تا حکومت بر ایشان و خلافت جدش رسول خدا را قبول نماید نه یک نامه دو نامه بلکه 18000نامه که هرکدام از این نامه ها از یک امضاء داشت تا 100امضاء مجموعاَ مردم کوفه 100000 امضاء در بیعت و دعوت به سمت امام حسین (ع) فرستادند به صورتی که حجت را بر حضرت تمام کرد .

سؤال : چرا امام حسین (ع) دعوت مردم کوفه را قبول کرد آیا ایشان به دنبال حکومت بودند ؟

جواب : زیرا با فرستادن بیش از 18000نامه و 100000امضاء حجت بر ایشان تمام شد و اگر امام حسین (ع) بیعت را قبول نمی کردند شاید خود ما امروز او را ملامت می کردیم که چرا با وجود دعوت مردم وبیعت ایشان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد وبه خواسته بر حق آنان جواب مثبت نداد.

سؤال: چرا گفتید دعوت مردم یک عامل فرعی بود؟

 زیرا اگر دعوت مردم هم نبود  امام حسین (ع) باز هم زیر بار بیعت با یزید نمی رفت وبر علیه او ورفتارهایش قیام می کرد زیرا مهمترین عامل و اصلی ترین عامل در قیام امام حسین (ع) عامل امر به معروف و نهی از منکر بود.

atregoleyas@gmail.com

www.atregoleyas.com