سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

سخنانی از چهارده معصوم(ع)

در بعضی از کتب سخنانی از چهارده معصوم(ع) وارد شده است که اگر انسان در فلان شب با همسرش نزدیکی نماید فرزندش فلان کاره خواهد شد. آیا این سخنان واقعیت دارد یا خرافات است؟

این روایت  نقل شده است و مقصود از آن این نیست که حتماً (جبرا) فلان کار خواهند شد؛ بلکه به این معنا است که عدم مراقبت در این امور، دارای آثار سوء تربیتی و زمینه‏ساز گسترش این گونه مفاسد است.

    در سؤال خود، اشاره به وراثت به گونه‏ای جبر انگارانه کرده‏اید.

 ولی باید توجه داشت که اصولاً »اراده انسان« بر هر عاملی غلبه دارد و مغلوب هیچ یک از آن اقتضائات نمی‏شود. بنابر این گر چه در تأثیر این عوامل  شکّی نیست، ولی این تأثیرات به معنای سلب اختیار از انسان نیست. به دیگر عبارت وراثت علت تامّه نیست؛ بلکه در حد زمینه و شرایط است که از آن به »اقتضاء« تعبیر می‏کنند.

    بدین ترتیب اثر وراثت با اراده و اختیار انسان منافات ندارد، به همان دلیل که بسیاری از افراد شایسته و صالح از میان خانواده های ناشایست ظهور کرده‏اند و با ریاضت و خودسازی، گاه نه تنها مسیر خود را عوض کرده‏اند، بلکه سرنوشت جامعه را نیز دگرگون ساخته‏اند.

 بدون شک زمان‏ها و اوضاع فلکی و احوال از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند برای مثال چنانچه مسجد و کعبه و مکه و مدینه با مکان‏های دیگر تفاوت دارد، ماه مبارک رمضان و شب قدر و شب جمعه با زمان‏های دیگر فرق دارد.

    شاید بتوان گفت همان‏گونه که برخی شب‏های مهتابی در شدت و ضعف جزر و مد دریاها و رودخانه‏ها مؤثر است تأثیرپذیری انسان در شب‏های اول ماه با وسط ماه قمری از اوضاع فلکی بعید نمی‏باشد. ازاین‏رو در روایات آمده است در برخی شب‏های ماه قمری نزدیکی با همسر مکروه است.

    فلسفه دوری از این عمل در هنگام قمر در عقرب و یا هنگام خسوف و کسوف نیز به جهت آثار وضعی منفی است که در این اوضاع، تحقق می‏یابد. برخی از این آثار وضعی در روایات به آن اشاره شده است. مثلاً فلسفه منع نزدیکی با همسر در هنگام قمر در عقرب یا برخی از اوضاع فلکی این است که فرزند انسان که در آن لحظه نطفه‏اش منعقد می‏گردد، دچار آسیب‏ها و آفت‏هایی چون نقص در اعضاء بدن یا کمبود عقل و مغز و یا آفت‏هایی در روح چون نفاق و دیگر رذایل اخلاقی می‏گردد.

    به همین جهت در روایات ما بهترین روزها و بهترین ماه‏ها و بهترین زمان‏ها و مکان‏ها معرفی شده است.

    در این زمینه می‏توانید به کتاب حلیةالمتقین مرحوم علامه مجلسی مراجعه نمایید.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com