سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

مهرورزى مایه جلب رحمت

مهرورزى مایه جلب رحمت

مهر و محبّت ، علت جلب رحمت حق به سوى عبد است .

قرآن مجید در آیاتى فراوان به این نکته بسیار مهم اشاره دارد که مهر و رحمت حق بى‏علت نصیب کسى نمى‏شود ، ایمان ، جهاد ، هجرت ، عبادت ، رحم و محبّت به دیگران و نظایر این‏ها ، از علل جلب و جذب رحمت حق به سوى انسان است و به قول لسان الغیب ، حافظ :

طفیل هستى عشق‏اند آدمى و پرى           ارادتى بنما تا سعادتى ببرى

کسى که همه حالات مثبت و به ویژه مهر و محبّت و عشق‏ورزى را در سرزمین وجود خویش نابود کرده و جز حرکت فیزیکى که محصول تنفس هوا و خورد و خوراک است از او باقى نمانده و از هستى خویش غیر کویرى خشک بجا نگذارده و استعداد و قواى ملکوتى خود را نابود نموده ، چگونه نور رحمت پروردگار از افق تاریک حیاتش جلوه کند و خورشید مهر اهلى به سرزمین هستى‏اش که پشت به خورشید دارد بتابد ؟ !

چگونه کسى که مهر و محبت و مهرورزى را در دل خود نپرورانده و متخلق به این اخلاق نشده و در قلب خود جایى را براى این حقیقت بسیار با ارزش بازنکرده امید رحمت حضرت حق را دارد ؟ !

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله مى‏فرماید :

« مَنْ لا یَرْحَمِ الناسَ لا یَرْحَمْهُ اللّه‏ُ »  .

کسى که به مردم مهربانى نکند خداوند به او مهربانى نمى‏کند .

با این بیان رسول خدا صلی الله علیه و آله مشخص مى‏شود که مایه جلب رحمت حضرت حق ، مهرورزى و محبت و مهربانى نسبت به مردم است .

حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام مى‏فرماید :

عَجِبْتُ لِمَنْ یَرجُو رَحمَةَ مَنْ فَوقَهُ کیفَ لا یَرحَمُ مَنْ دُونَهُ  .

تعجب مى‏کنم از کسى که به مهر و محبت بالا دست خود امیدوار است چگونه به زیر دست خود مهربانى نمى‏کند .

کسى که امیدوار به رحمت حضرت حق است که مافوق همه قدرت‏هاى عالم است چرا زمانى که خود مى‏تواند توجه به زیردستان خود داشته باشد و با آن‏ها محبت و ملاطفت داشته باشد مهربانى نمى‏کند ؟ !

دریاى مواج رحمت حضرتش با مهرورزى به هم نوعان و زیردستان و حتى بى‏ارزش‏ترین موجودات به خروش مى‏آید و موجبات جلب رحمت بى‏نهایتش فراهم مى‏شود .

پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله مى‏فرماید :

مَنْ رَحِمَ وَلَوْ ذَبیحَةَ عُصْفورٍ رَحِمَهُ اللّه‏ُ یَوْمَ القِیامَةِ  .

هر کس رحم کند اگر چه به لاشه گنجشکى خداوند در روز قیامت به او رحم خواهد کرد .

در روایتى دیگر مى‏فرماید :

« یُنادى مُنادٍ فى النارِ : یا حَنّانُ یا مَنّانُ نَجِّنِى مِنَ النّارِ فیأمُرُ اللّه‏ُ مَلَکاً فَیُخْرِجُه حَتّى یَقِفَ بَینَ یَدَیْهِ فَیَقولُ اللّه‏ُ عَزَّوجَلَّ : هَل رَحِمتَ عُصفُوراً ؟ »  .

ندا دهنده‏اى در آتش دوزخ فریاد مى‏زند : اى خداى مهربان ! اى بخشایشگر ! مرا از آتش نجات ده . پس خداى متعال به فرشته‏اى دستور مى‏دهد پس او را از آتش بیرون مى‏آورد و در پیشگاه حضرت حق مى‏ایستد . خداى متعال به او مى‏فرماید : آیا تو به گنجشکى رحم کردى [ تا امروز مورد مهر و محبت من قرارگیرى ] ؟ !

فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان

 http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6