سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

بدرفتاری مادر

پنج فرزند دختر و پسریم، پدرم فردی زحمت کش و کاگر ساده است. مادرم با او بدرفتاری می‏کند و می‏گوید: در خانه‏ای هیچ کاری نمی‏کنم. شما موظفید کار کنید و خرج خانه و خانواده را بپردازید. پدر می‏گوید: با او چگونه رفتار کنم؟

از نزدیک در جریان اختلاف پدر و مادرتان قرار نداریم و نمی‏دانیم مشکل آنان چیست؟ نمی‏دانیم منظور مادرتان از این حرف "... در خانه تو هیچ کاری نمی‏کنم..." چیست؟ آیا منظورش کارهای معمولی خانه "مثل شستن لباس، درست کردن غذا، نظافت خانه و بچه داری..." است؟ یا کارهای غیر معمولی "مثل خیاطی، قالی بافی و..."؟

اگر مراد اولی باشد، بر خلاف وظیفه اخلاقی و برخلاف سنت نبی گرامی اسلام(ص) و روش حضرت زهرا(ع) است.

علی(ع) به مردی می‏گوید: می‏خواهی داستانی از خود و فاطمه برای تو بگویم؟ فاطمه محبوب‏ترین کس نزد پدرش بود. او در خانه من چندان با مشک آب کشید که جای بند مشک در سینه او نمایان شد و چندان دستاس کرد که کف دست او پینه بست و چندان خانه را جارو کرد که جامه‏اش رنگ خاک گرفت.(1)

اگر مراد دومی باشد باید دید علتش چیست چون ممکن است مریض باشد، اعصابش ضعیف باشد و حوصله نداشته باشد و....

امکانات مالی و درآمد همه افراد یکسان نیست. همه نمی‏توانند در یک سطح زندگی کنند. هر خانواده‏ای باید حساب دخل و خرج خوشان را بکنند و طبق درآمدشان خرج کنند. انسان همه طور می‏تواند زندگی کند. عاقلانه نیست که برای امور غیر ضروری دست به قرض و نسیه بزند.

مادرتان باید این مطلب را بفهمد که پدرتان یک کارگر ساده است و درآمد زیادی ندارد. باید حساب خرج و دخل زندگی خود را بکند و متوجه باشد چطور می‏تواند زندگی کند، آبرویشان محفوظ بماند و هرگز بی پول نباشد و...

وقتی می بیند پدرتان شب و روز کار می‏کند، باید به او احترام بگذارد، اذیتش نکند و بی حرمتی نکند. امام صادق(ع) فرمود: "هر زنی که شوهرش رااذیت کند و اندوهگینش سازد، از رحمت خدا دور است و هر زنی که به شوهرش احترام بگذارد و آزارش نرساند و فرمان بردارش باشد، خوشبخت و رستگار است".(2)

پدرتان هم باید به او احترام بگذارد، جلو بچه‏ها و مردم آبرویش را نبرد، او را کوچک نشمارد، به او به چشم نوکر نگاه نکند و کارهای غیر معمول از او نخواهد. به او بگوید: تو را دوست دارم. از این که نمی‏توانم زندگی بهتری برایت فراهم کنم شرمنده‏ام و....

از مادر بخواهی با پدر زحمت کشتان مدارا کند، سخت نگیرد، به اندازه توان از او بخواهد و تذکر دهید حضرت علی(ع) فرمود: "روزی که زهرا(س) را بزنی گرفتم، فرش ما پوست گوسفندی بود که شب بر آن می‏خوابیدم و روز برآن به شتر آبکش خود علف می‏خوراندم...".(3)

اگر از شما شنوایی ندارد، در صورت صلاحدید می‏توانید از خاله، دایی و یا یکی از افرادی که مادرتان از او شنوایی دارد کمک بگیرید.

بر اخلاق بد زن و یا شوهر صبر کردن ثواب بزرگی دارد.

پی نوشت‏ها:

1 - دکتر شهیدی، زندگانی فاطمه(س)، ص 84.

2 - بحار، ج 103، ص 253.

3 - شهیدی، زندگانی فاطمه، ص 84.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com