سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

راهکارهای عملی برای از بین بردن عصبانیت

در مواقعی که زن یا شوهر از همسرشان ناراحت و عصبانی می شود چه راهکارهای عملی برای از بین بردن این عصبانیت وجود دارد.

خواهر محترم؛ بگو مگو و تندی لازمه زندگی مشترک است ولی باید نسبت به آن کنترل داشت تا به مرز عصبانیت و تعدی به حریم دیگران منتهی نشود. بنابراین نباید از بروز آن ناراحت شد مهم آن است که بر حالت بروز کرده صبر داشته باشید و در آن موقعیت مرتکب گناه نشوید لذا عمل به راهکارهای زیر برای تسلط بر حالت پرخاشگری و عصبانیت بسیار مفید است.

برای تقویت حلم و بردباری، باید طبق برنامه‏ای جدی به تقویت اراده خود بکوشید و همواره سعی کنید برخود مسلط  باشید، در این رابطه راه‏های مختلفی وجود دارد؛ ولی مهم آن است که در راه درمان آن کاملا جدی باشید و مطالب پیشنهادی‏ را  بدون کمترین کاستی به اجرا گذارید:

  1. کاملا به خود مطمئن باشید که می‏توانید روحیه خود را تغییر دهید؛ ولی برای نتیجه گیری عجول نباشید؛ بلکه با خود فکر کنید باید حداقل یک‏سال بر روی  رفتارهای خود کار کنید و اگر چنین نمودید، حتما پس از آن دگرگونی رفتاری خواهید شد.

  2. از حساسیت بیش از حد در هر زمینه بپرهیزید. لذا به هر واکنش خلاف انتظاری مجبور نیستید پاسخ دهید چون سطح حساسیت شما بالا است و از اندک ناملایمتی می رنجید و این بهترین راهکار است.

  3. همواره در هر مساله‏ای، ابتدا از دیگران و همسرتان انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را برای تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث می‏شود برخوردهای بهتر  از مورد انتظار در شما ایجاد خشنودی نماید. در حالی که اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید، چه بسا نتیجه عکس خواهید گرفت.

  4. با خود شرط کنید که هیچ گاه و در هیچ شرایطی برخورد تند نداشته باشید و اگر ناگهان از شما برخورد تندی سر زد خود را جریمه کنید؛ مثلا تصمیم بگیرید _یا در صورت امکان نذر کنید_ که اگر بر سر کسی فریاد زدید، فلان مبلغ را صدقه بدهید، یا نماز شب بخوانید و یا یک روز روزه بگیرید. کارآیی این  روش، بسیار بالا است و بسیاری از علمای بزرگ بدین سان تمرین عملی و خودسازی نموده‏اند.

  5. از تفریحات سالم و تقویت کننده اراده؛ مانند کوهنوردی، شنا، دو و پیاده‏روی و گردش در طبیعت و... نیز استفاده کنید.

  6. در تصمیم‏گیری‏ها، حتی‏الامکان با افراد عاقل و پخته مشورت نمایید و از اقدامات عجولانه و مطالعه نشده بپرهیزید. و اصلا در حالت عصبانیت تصمیم نگیرید و تهدید نکنید.

  7. بیشتر با افراد خوش خلق و غیر عصبی معاشرت کنید.

  8. از موقعیت‏های که زمینه تندخویی در آن فراوان است، اجتناب کنید و در موقعیت‏هایی حضور یابید که رفتار پرخاشگرانه در آنجا دیده نمی‏شود و از  موقعیت‏های که شما را به تندی نمودن دعوت می‏کند، دور شوید.

  9. قبل از هر عملی، در مورد پیامد آن تفکّر و اندیشه کنید و آن‏گاه اقدام نمایید و با تمرین این راه‏کار و به کارگیری آن در مورد تمام رفتارها، اندک اندک کنترل  خویش را بر تمام رفتارها توسعه بخشید.

  10. به برخی رفتارها و حالاتی که از همسرتان و یا نزدیکانتان سر می‏زند. و شما را به عصبانیت دعوت می‏کند، توجه نکنید؛ مثلاً اگر کسی با حرف ناروا شما را بر می‏افروزد، از شنیدن و  گوش سپردن به سخنان وی اجتناب کنید و حتی گوش ندهید یا محیط را ترک کنید. دیگر به گفته‏های او دقت و توجه نکرده و آنها را در ذهن خود مرور نکنید. نسبت به دیگر اعمال فیزیکی و رفتارهای پرخاشگرانه و تحریک کننده نیز همین طور واکنش نشان دهید و راه بی‏توجهی و تغافل را پیش گیرید. هرگاه از حرف کسی و یا همسرتان ناراحت شدید از آن محیط فاصله بگیرید و به ادامه حرف های پرخاشگرانه حتی گوش ندهید.

  11. سطح شناخت خود را با مطالعه و تفکر از زشتی، ناپسند بودن، غیرقابل جبران بودن اعمال پرخاشگرانه بالا ببرید؛ژ مثلاً روایات، آیات و داستان‏هایی را  که در مورد این نوع رفتارها و آثار آنها نوشته شده، مطالعه کنید و بعد در مورد آنها فکر کنید. حتی در برخی موارد به آثار رفتار تندی که خود مرتکب آن شده‏اید، توجه نموده و آن عمل و زشتی آن را در ذهن خود مرور کنید؛ به گونه‏ای که به یک حالت خود هشداری از درون دست یابید و آثار فردی و اجتماعی و  پیامدهای حیثیتی آن عمل زشت را لحظه به لحظه در ذهن خود مرور نموده و قبح آن را برای خود بزرگ جلوه دهید تا از درون از آن عمل متنفّر شوید.

  12. به هنگام بروز عصبانیت و تندخویی سریع، حالات خود را تغییر دهید؛ مثلاً اگر ایستاده‏اید، بنشینید و اگر نشسته‏اید، دراز بکشید و صورت خود را با آب سرد  بشوید و یک لیوان آب خنک بیاشامید و خود را از موقعیت دور سازید.

  13. از خواندن قرآن به مقدار زیاد و در نوبت‏های متعدد در طول 24 ساعت هرگز غفلت نورزید؛ چه قرآن تأثیر عظیم در رسیدن به حالت سکینه و آرامش  درونی دارد. همین طور عبادت‏های خود، مانند نماز را در اول وقت و با حضور قلب کامل به جا آورید که تأثیر بزرگی در رسیدن به اطمینان خاطر دارد و آدمی را از  درون به سکوی آرامش می‏سپارد.

  14. بعد از استحمام و به هنگام خروج از حمام، دو پای خود را تا قوزک با آب سرد بشویید.

  15. دیگر رفتارهای عادی و روزمره خود را نیز با تسلط کامل بر رفتار و بدون شتابزدگی انجام دهید و آنها را آرام آرام تعقیب کنید تا نرم‏خویی و پرحوصلگی، بر  تمام رفتارهای شما حاکمیت پیدا کند.

  16. شرح موارد فوق را در جدولی بنویسید و موارد انجام شده و یا تخلف از آن را یادداشت کنید و همواره سعی کنید موارد تخلف را کاهش داده و بیش از پیش  خود را به انجام آنها مقید سازید و حتی قبل از بروز آن موقعیت‏ها و به صورت مستمر، راه‏کارهای فوق را سرلوحه اعمال خود قرار دهید. و از آن به بعد، باید میزان  موارد پرخاشگری شما کاهش یابد. آنها را نیز یادداشت کنید و کم کم از میزان آنها در طول روز، هفته و... بکاهید و خود تنبیهی را به کار بگیرید.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com