سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

جاری یا مادر شوهر

من دانشجوی ترم آخر دانشگاه هستم  جشن عروسی خود را گرفته ایم و در خانه خودم هستم مشکل دیگری که برایم اتفاق افتاده است و مرا زجر می دهد این است که با شوهرم در امور دینی و خصوصا مساله حجاب اختلاف عقیده داریم. زن برادر شوهرم که در اصطلاح جاری من است و با توجه به توضیحاتی که در نامه قبلی عرض کردم خودش را مادر شوهرم می داند در برابر شوهرم حجاب خود را حفظ نمی کند مثلا در جشن عروسی ما خیلی بی حجاب بود و روسری نداشت و اکثر موارد نیمه آستین است و موهایش را جلوی شوهرم نمی پوشاند و می گوید برادر شوهرم محرم من است چون ما در یک خانه بوده ایم و او پیش چشم من بزرگ شده است مثل پسرم می باشد. شوهر من هم از من توقع دارد در برابر برادرش که به جای پدر او را محسوب می کند خودم را کاملا نپوشانم و بدون چادر ظاهر شوم و گاهی اوقات روسری مرا به زور از سرم می کشد من بارها در این مورد و نامحرم بودن شوهرم با زن برادر شوهرم با آن دو نفر بحث کرده ام ولی آن دو معتقد هستند که به هم محرم می باشند و در برابر من موضع می گیرند در این مورد مرا راهنمایی کنید.

برای حل مشکل فوق و آگاه ساختن همسر خود از موضوع نامحرم بودن شما با برادر شوهرتان به نکات زیر توجه فرمایید:

1. حتی المقدور موضوع را با جاری تان به بحث و گفتگو نگذارید و در این باره با وی جر و بحث نکنید. زیرا جایگاه خانوادگی آنها به خصوص که طبق نوشته شما آنها بزرگتر از شما هستند ایجاب می کند از شما که کوچکتر هستید حرف شنوی و اطاعت پذیری نداشته باشند هر چند حق با شماست ولی جایگاه شأن مانع پذیرش حق است.

2. موضوع را بیشتر در یک فضای دوستانه و صمیمی با همسرتان به گفتگو بگذارید که اگر او را قانع کردید بخش اعظم مشکلتان حل خواهدشد و همسرتان با خانواده برادرش و برادرش طرف حساب خواهد شد و از او بهتر حرف شنوی خواهند داشت. علاوه بر این که شما از یک حمایت گر و پشتیبان خوبی برخوردار خواهید شد.

لازم به ذکر است برای تأثیرگذاری روی همسرتان و اصلاح اندیشه وی و دادن شناخت صحیح نسبت به محرمیت و نامحرم بودن باید از سیاست تدریج و قدم به قدم استفاده کنید و در ابتدا رابطه عاطفی و صمیمانه ای بین خود و وی ایجاد نمایید چه این که اگر قلب او را به سوی خود جلب کنید فکر و اندیشه او نیز در دست شما خواهد بود. پس رابطه عاطفی تان را با وی بهبود بخشید و تقویت نمایید. هرگز او را به خاطر داشتن چنین عقیده غلطی، سرزنش نکنید بلکه با زبان خوش و صمیمانه اشتباه بودن اندیشه او را به وی به طور غیر مستقیم یاد آور شوید.

3. رگ غیرت همسرتان را برانگیزید و اختصاصی بودن زن برای همسرش را به طور غیر مستقیم یادآور شوید و گفته شود که چه خوب است در برابر پدر و برادر واقعی اش زن خودش را آرایش نکند و زیبایی های خود را فقط و فقط برای همسرش آشکار سازد.

4. از افراد مسن و با تجربه و دارای نفوذ اجتماعی بین فامیل و اقوامتان کمک بگیرید تا موضوع را به طور غیر مستقیم به همسرتان تذکر دهند به گونه ای که همسرتان از این موضوع مطلع نشود که شما از وی خواسته اید وی را راهنمایی کند.

5. در گفتگوهای دوستانه و صمیمانه بحث را به جایی بکشانید تا موضوع را از فردی که به مسائل شرعی آشنایی دارد بپرسید و نظر شرعی او برای شما حجت باشد و طبق آن عمل کنید.

6. تأکید می شود برای متقاعد کردن همسرتان و اصلاح طرز تفکرش، بهتر است در قالب تعریف و تمجید از وی و ذکر ویژگی ها و خصوصیات مثبت او به وی بگویید من به شما بسیار علاقه دارم، این ویژگی های مثبت و ارزشمند را دارید و آنها را برشمارید ولی اگر این نکته را نیز رعایت کنید و در این مورد نیز طبق نظر عقل و شرع عمل کنید. علاقه ام به شما صد چندان می شود چرا که گفته خدا و رسول خداست و من می خواهم با رفتاری صحیح، مختص تو باشم و...

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com