سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

جداشدگان از معرفت و محبت

جداشدگان از معرفت و محبت

فاصله گرفتن از حق و تعطیل کردن بندگى و عبادت و خدمت و کرامت چنان که تاریخ حیات ثابت کرده است ، انسان را از نظر حالات و خلقیات و روش و منش ، ابتدا تبدیل به بهیمه و سپس به درنده ، آنگاه به شیطانى رجیم و ملعون و مکار و فریبنده مى‏کند

آنان که از حق فاصله مى‏گیرند ، در دنیا و آخرت گریزگاه امنى نخواهند داشت و به همین سبب قرآن مجید خطاب به آنان مى‏گوید : فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ .

پس [ با انکار قرآن و روى گرداندن از آن ] کجا مى‏روید ؟ .

و در آیه دیگر مى‏فرماید :

فَذلِکُمُ اللّه‏ُ رَبُّکُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ  .

این است خدا ، پروردگار حقیقى شما ، بنابراین بعد از حق چیزى جز گمراهى و ضلالت وجود دارد ؟ پس چگونه شما را از حق بازمى‏گردانند ؟

یک بار دیگر در این دو آیه بسیار مهم دقت کنیم و با هم به دنبال حضرت دوست از فاصله گیرندگان از حقیقت بپرسیم : کجا مى‏روید ؟ و بعد از حق آیا چیزى جز گمراهى هست ؟

ابن عباس در توضیح : فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ مى‏گوید :

پیامبر صلی الله علیه و آله در میان ما مسلمانان به سخنرانى برخاست ، در پایان سخنرانى فرمود :

خدا در ما اهل بیت [ قدس سرهما ] ده خصلت جمع کرده که در احدى پیش از ما جمع نکرده است : بردبارى ، دانش ، نبوت ، بزرگوارى ، بلند نظرى ، شجاعت ، اعتدال ، صدق ، پاکى و پاکیزگى ، پاکدامنى و عفت ؛ ما کلمه تقوا و راه هدایت و نمونه برتر و حجت و برهان بزرگ‏تر و دستگیره استوارتر و ریسمان محکم هستیم ، ماییم که خدا مودت نسبت به ما را به همه مردم فرمان داده ، بنابراین بعد از حق چیزى جز گمراهى نیست ، به کجا مى‏روید ؟ ! .

 

فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان
http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6