سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

بى شمار بودن نعمت

بى شمار بودن نعمت

ما با توجه به یکى از آیات کریمه ى قرآن به این معنا پى مى بریم که آفریده هاى حق و نعمت هاى حضرت او در مرحله اى است که به شماره و عدد

نیاید و شماره کنندگان هر چند از قدرت و توان شگرفى برخوردار باشند ، از شمارش آنها عاجز و ناتوانند .

 وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَة أَقْلاَمٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُر مَّا نَفِذَتْ کَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیرٌ حَکِیمٌ (لقمان ( 31 ) : 27 ) .

    اگر در روى زمین آنچه درخت است قلم گردد و آب دریا به اضافه ى هفت دریاى دیگر مرکب شود ، شمارش آفریده هاى حق پایان نگیرد ، همانا خداوند مقتدر و حکیم است . 

در آفرینش خود اندیشه کنید و در ساختمان ظاهر خود با دیده ى عقل بنگرید ، تا این حقیقت بر شما روشن شود که نعمت هاى حضرت محبوب قابل شماره نیست .

قرآن درباره ى خلقت انسان مى فرماید :

 وَلَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنسَانَ مِن سُلاَلَة مِن طِین( مؤمنون ( 23 ) : 12 ) .

    ما انسان را از مایه ى گل خالص آفریدیم . 

 ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَار مَّکِین (مؤمنون ( 23 ) : 13 ) .

    سپس او را نطفه اى در محل استوار قرار دادیم . 

 ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ (مؤمنون ( 23 ) : 14 ) .

    آن گاه نطفه را خون بسته ، خون بسته را پاره گوشت قرار داده و آن پاره  گوشت را استخوان ، و استخوانها را با گوشت پوشاندیم ، سپس خلقى دیگر به وجود آوردیم ، آفرین خداى را که بهترین آفرینندگان است . 

نطفه با گذشت از این مراحل و منازل ، تبدیل به انسانى کامل و موجودى جامع شد .

اکنون در موجودیت و ساختمان اسرار آمیز خود و آن چه در این ساختمان از تعداد سلول ها و دستگاه گوارش و گردش خون و کارگاه تنفس و دستگاه مغز و اعصاب و چشم و گوش و بینى و سایر اعضا و جوارح وجود دارد اندیشه کنید تا معلوم گردد که نعمت هاى حضرت او در چهارچوب همین جسم عنصرى به شماره نیاید .

مگر نه این است که دانشمندان بدن شناس مى گویند : اگر انسانى به طور شبانه روزى و بدون تعطیل برنامه ، در هر ثانیه هزار عدد از سلولهاى بدن را شماره کند ، بر شمردن آنها سیصد هزار سال زمان مى خواهد .

مگر نه این است که اهل فن مى گویند : موادى که در معده ، این آزمایشگاه شگرف شیمیایى ، تجزیه و ترکیب و تهیه مى شود بیش از موادى است که آزمایشگاههاى مصنوع دست انسان مى تواند تهیه کند . از مواد و مصالحى که به این آزمایشگاه مى رسد متجاوز از یک میلیون نوع ذرات مختلف تهیه مى شود و غالب این مواد از نوع سموم کشنده است .

مگر نه این است که دانشمندان نشان داده اند قلب به اندازه ى یک مشت بسته بیشتر نیست ، ولى از قدرت و نیروى عظیمى برخوردار است که در هر دقیقه 70 بار باز و بسته مى شود و در مدت سى سال ، بیش از یک میلیارد مرتبه این برنامه انجام مى گیرد و با هر یک دقیقه که به وسیله ى مویرگهاى ظریف که از مو

نازک ترند دو بار خون را در بدن گردش مى دهد ، بیش از ده میلیون میلیارد سلول بدن را شستشو مى دهد !

به این واقعیت ، تعداد اتم هاى اکسیژن ، هیدروژن ، ازت و اتم هاى تشکیل دهنده ى خاک ، ریشه ، بدنه ، شاخ و برگ درختان ، میوه ها و آنچه در آسمانها و زمین است و به نوعى در خدمت انسان به کار گرفته شده است را بیفزایید ، سپس دقت کنید که آیا نعمت هاى خداوند که در کارگاه هستى ، کارگزاران حیات انسان هستند قابل شماره اند ؟

مشتى خاک را به دقت بنگرید ، خواهید دید خاک خالص و تنها نیست ، بیشتر خاکها از مواد معدنى تشکیل یافته اند که به صورت ذرات کوچک سنگ درآمده اند . این ذرات خرد شده و تراشیده شده از سنگهاى بزرگترى هستند که تحت اثر نیروهاى طبیعى تشکیل یافته اند ، خاک موجودات زنده ى بسیارى دربردارد ، یک مشت خاک ممکن است شامل میلیونها موجود میکروسکوپى به نام باکترى باشد ، علاوه بر باکتریها بسیارى از کپک ها و جلبک ها و انواع مختلف جانوران در خاک یافت مى شوند ، بسیارى از این موجودات زنده ، خاک را متخلخل مى کنند و بدین طریق آن را براى رشد گیاهان آماده تر مى سازند .

استعداد انسان براى جذب خوراکیها و نوشیدنیها از طریق دهان ، دندان ، زبان ، غدد بزاقى ، حلق ، مرى ، معده ، لوزالمعده ، اثنا عشر ، روده ى بزرگ ، روده ى کوچک و فعالیت هر کدام از آنها در هضم و جذب و دفع ، داستانى دیگر از نعمتهاى الهى به انسان است .

مسأله ى بسیار مهم پالایش و گردش خون توسط سرخرگها ، سیاهرگها ، مویرگها ، آئورت ، دهلیز راست قلب ، دهلیز چپ ، بطن راست قلب ، بطن چپ ،

گلبولهاى قرمز و سفید خون ، ترکیب خون ، رنگ خون ، روانى خون ، حرارت بدن ، پوست بدن ، گوش و عناصر آن ، چشم و طبقات آن ، قصه اى عجیب و برنامه ى شگرف دیگرى از نعمتهاى الهى است .

فضاى عالم بالا و خدماتى که توسط پخش نور ، و گردشها ، و جذب و انجذاب ، و جزر و مدها در حیات انسان دارد ، و کثرت عناصر آن ، به طورى که اگر بتوانیم در هر دقیقه سیصد ستاره در آسمانى که در محاصره ى دید ماست بشماریم ، 3500 سال عمر لازم است که شب و روز ، این ستاره ها را به شمار آریم ، چرا که تاکنون به وسیله ى دوربین هاى طیف یاب تعداد آنها را بیش از صد هزار میلیون تخمین زده اند ، که زمین ما به منزله ى یک دانه ى ناچیز از آنهاست و بهتر است بگوییم تعداد آنها براى ما انسانها قابل شمارش نیست .

فضایى که ستارگان در آن قرار دارند ، به قدرى پهناور است که از یک طرف آن به طرف دیگرش پانصد هزار سال نورى است .

خورشید و منظومه چون ذره اى در یکى از شاخه هاى خارجى دستگاه آسمانى با سرعت 400 کیلومتر در ثانیه در حرکت است ، و حدود ( 000/000/200 ) دویست میلیون سال طول مى کشد تا یک دور به دور مرکز خود بگردد !

نظام شگفت انگیز عالم بالا و تأثیراتش بر سطح و عمق زمین ، و زمینه سازى آن براى حیات موجودات زنده بخصوص انسان ، به این سادگى قابل درک نیست . هر قطره ى آبى که انسان مى نوشد محتوى هزاران جانور زنده ى مفید است ، و در هر میلى متر مکعب خون ، 7500 گویچه ى سفید و پنج میلیون گویچه ى قرمز است .

اینجاست که به عظمت قرآن مجید ، کتابى که قرنها قبل به قلب نورانى پیامبر

نازل شده ، و حقایق را آنچنان که هست بیان نموده پى مى بریم ، و از جمله ى آن حقایق این است که نعمت هاى حق را غیر قابل شمارش مى داند !

  وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ (نحل ( 16 ) : 18 ) .

    اگر بخواهید نعمت هاى خدا را شماره کنید ، قدرت شماره کردنش را ندارید ، همانا خداوند آمرزنده و مهربان است .

 

 توبه آغوش رحمت
تالیف: استاد حسین انصاریان
http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=39&catid=4