سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

فیلم های خصوصی ایرانی ها در بازار CD افغانستان و پاکستان

فیلم های خصوصی ایرانی ها در بازار CD افغانستان و پاکستان

گزارش bbc

مغازه های فروش سی دی و نوارهای صوتی و تصویری در افغانستان آماده پاسخگویی به خریداران مختلفی است. از فیلم های جدید و قدیمی هندی، ایرانی و غربی گرفته تا سخنرانی های رهبران سیاسی و مذهبی در این بازارها قابل یافتن است.

 فروشنده نوجوانی که در یکی از همین بازارهای پرسروصدا مشغول پاسخگویی به مشتریان بود، در مورد سی دی های دانشجویی و پارتی ها صحبت می کرد.

 اشاره او به فیلم های خصوصی و خانوادگی بود که اخیراً به بازارهای افغانستان سرازیر شده و شاید خانواده ها و افرادی که در این سی دی ها حضور دارند هیچ وقت فکر نمی کردند، فیلم های خصوصی شان در پاکستان تکثیر شود و در بازارهای افغانستان به فروش برسد.

 از خانوادگی تا دانشجویی

یکی از خریداران می گوید بیشتر این نوع سی دی ها در پاکستان به تکثیر انبوه می رسند. او از سی دی هایی مثال می آورد که محافل خصوصی و پارتی های ایرانی بوده و اینک به کثرت فروش دارد.

 این خریدار اضافه می کند که فیلم های عروسی نیز تکثیر می شود. او به یک فیلم عروسی اشاره می کند که از یکی از شهرهای افغانستان به کل کشور سرازیر شده است.

 این نوع سی دی ها، از محافل ساده و متعارفی است که شاید ممنوعیت پخش و خاص بودن آنها مخاطبان خاصی را به سوی خود می کشاند.

 تکثیر دست به دست

  در حافظه کامیپوترهای بسیاری، به ویژه جوانان می شود نمونه هایی از این دست فیلم های خصوصی را یافت. امکان تکثیر آسان سی دی هایی که حس کنجکاوی جوانان و نوجوانان را برمی انگیزد و نگاه شان را به آنسوی ممنوع و دست نیافتنی می کشاند، سرعت انتشار این سی دی های خصوصی و ممنوع را بالا می برد.

 در ماه های گذشته، فیلمی به سرعت در بسیاری از شهرهای افغانستان تکثیر شد که شایعات پیرامون آن حکایت از سوء استفاده جنسی آموزگاری در یکی از شهرهای افغانستان داشت.

 این فیلم و موارد دیگری که به سرعت منتشر شد تا اندازه زیادی عامه مردم را متوجه عدم امنیت در برابر ابزار فراگیر تکنولوژی ساخت.

 موبایل هایی با کاربرد متنوع

 شهروند دیگری ضمن بحث پیرامون این موضوع می گوید: "عکسبرداری و فیلمبرداری بوسیله موبایل ها خطر را بیخ گوش مردم نشانده است".

 او می افزاید: "در اکثر محافل خصوصی و به ویژه عروسی ها این خطر برای مهمانان و مهمانداران وجود دارد. در محافلی از این دست، مهمانداران، در پایان کار، بلافاصله فیلم خود را از فیلمبرداری که استخدام کرده اند می گیرند.

 در کارت های دعوت این نوع محافل، مساله عدم همراه داشتن این وسایل از سوی میزبان به مهمانان گوشزد می شود و میزبانان مراقب مهمانانی هستند که ممکن است از گوشه ای به وسیله تلفن همراه خود به فیلمبرداری بپردازند.

 استفاده از ضبط صدا، عکس و تصویر و انتقال آن، گوشی های همراه را به شاهدی زنده در برخورد های اجتماعی تبدیل کرده است .

 تکنولوژی عذاب

   برای همه جوامع و به ویژه جوامعی مانند افغانستان که هنجارهای اخلاقی سیطره ای شدید و سنتی بر آن دارد، ترس از چنین مسایلی، بسیار جدی است و مردم به شدت از ورود این لنزهای نامحسوس به حریم های خصوصی خود، هراس دارند.

 امکان پیگیری قانونی متخلفان از نظر حفاظت تکنولوژیک ممکن نیست و سیر سریع پیشرفت، به ویژه جوامع توسعه نیافته را در فضاهای غیر قابل پیش بینی قرار داده است.

 برخی از این فیلم ها، احتمالا به منظور انتقام گیری هایی که ریشه در خصومت ها و روابط خصوصی افراد دارد، تکثیر و روانه بازار شده است.

 تنوع این نوع فیلم های خصوصی که به ویژه مربوط به پارتی های جوانان ایرانی است که شاید توسط خود این شرکت کنندگان پارتی ها دست به دست می شود و دانسته یا ندانسته سر از بازار ها در می آورد.

 معضل راه یافتن فیلم های خصوصی و خانوادگی به بازار، برای جوامع سنتی، مثل افغانستان، به شدت تکان دهنده است.

http://asriran.ir

دوستان عزیز و آگاه

هدفم از ایجاد این پست این است که به چند سوال جواب داده شود:

1-    قرآن در مورد حفظ آبروی مومن چه می فرماید؟

2-    قرآن در مورد اشاعه فحشا و دوری از مواضع اتهام چه می فرماید؟

3-    راههای جلوگیری از این قبیل امور چیست؟