سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

معضل پیر دختران در عربستان!/به نظر شما راه چاره چیست؟

معضل پیر دختران در عربستان!
یکی از مشکلات اجتماعی عربستان در دوره کنونی که گریبانگیر خانواده‌های عربستان شده و پدیده پیر دختری در این کشور ?? میلیونی است.

به گزارش خبرنگار «جهان»، پدیده پیر دختری کشور عربستان را با مشکل مواجه کرده و اسباب نگرانی خانواده ها و حکومت عربستان را فراهم کرده است.

ظاهراً عربستان دارای ?? تا ?? میلون جمعیت بومی است که اگر ? میلیون کارگر خارجی را که در بازار و منازل آنان به عنوان راننده و خدمتکار مشغول به کار هستند، اضافه کنیم، جمعیت آنان به ?? میلیون یا کمی بیشتر می رسد. اما آمارهای غیررسمی حاکی است که از میان این جمعیت ?? میلیونی بومی، در حدود یک و نیم میلیون نفر یا به عبارتی یک میلیون و هفتصد هزار نفر از دختران سعودی از سن ?? سال گذشته و به آن‌ها عانسه یا پیر دختر می‌گویند.

نگرانی خانواده‌ها، حکومت و نهادهای مذهبی از پدیده پیردختری در این کشور همه را به تکاپو برای رفع این معضل انداخته و راه هایی را برای آن مطرح کرده اند، اولین راه حل خلق یک نوع ازدواج موقت بنام ازدواج مسیار است که در این نوع ازدواج، دخترانی که سن آن‌ها از سن ازدواج گذشته است، راضی می شوند تا به ازدواج یک مرد دیگر در آیند بدین صورت که در خانه پدر مانده، ولی داماد که مردهای ?? تا ?? یا ?? ساله را شامل می‌شود، می‌تواند بدون پرداخت مهریه با دختر ازدواج کرده و به منزل دختر رفت و آمد کند.

در این نوع ازدواج مرد فارغ از پرداخت مهریه (نفقه) و تامین مسکن و غذا با اجازه والدین و خود دختر با وی ازدواج می‌کند.

دومین راه حل که ظاهرا در کویت هم اجرا شده به این ترتیب است که برخی زنان البته به غیر از زنان سنتی و مذهبی‌ در خانواده‌های کویتی، دختران را به عقد شوهرانشان در می‌آورند تا کمکی به رفع این نگرانی کرده باشند.
سومین راه حلی که توسط دولت عربستان مطرح شده، پرداخت مبلغ 200 دلار ماهیانه به هر پیردختر عنوان شده است.
این راه حل در کابینه دولت عربستان به صورت قانونی تصویب شده است و به موجب آن اداره تامین اجتماعی به هر پیردختر عربستانی مبلغ ??? ریال معادل کمی بیش از ??? دلار بصورت ماهانه خواهد داد.
البته بسیاری از روزنامه‌ها این قانون را مورد حمله قرار دادند و گفتند که آیا مشکل پیردختری یا عنوست، اقتصادی است و این که چرا ??? ریال را تصویب کردند و آیا این قشر از اجتماع مستحق شده‌اند و مثل گداها باید به آنان زکات پرداخت کرد.
این گزارش می‌افزاید؛ این طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون به دلیل فراهم نبودن زمینه ها و شرایط افکار عمومی راه حل‌ها نتوانسته پاسخگوی این نگرانی خانواده‌ها شود.
نظرات کاربران:
? واقعا زشته که برای عنوان خبری جدی کلمه‌ی عامیانه‌ی "ترشیده" را که شایر برای شری از جامعه توهین آمز باشد به کا ببرید.....
? من جای دختر ترشیده‌های! عربستانی نیستم اما اگرم بودم، عمراً بدون مهریه و نفقه با این شیادا ازدواج نمی‌کردم. مردا خودشون می‌یان سراغت اونم با مهریه‌های سنگین، طلبکارن! دیگه اگه این مهریه و نفقه هم نباشه که استغفرالله خدا رو هم بنده نیستن!
? مینویسند آنسه نه عانسه ...
? قربونت آدرس یکی از اون پولدارشو برای ما بذار کنار.
به یه چاه نفت هم قانع هستم هیچ شرطی هم ندارم
ترجیحا از خاندان بن طلال باشه بهتره
? هر که گریزد زخراجات دین - خارکش غول بیابان شود.
وقتی متعه ( سوره نساء - آیه 24 ) حرام اعلام می شود . مجبور می شوند که همان را با نام مسیار بوجود بیاورند.
شیعه کوچولو
? راستی آمار کشور ما در این زمینه چه میگه؟
مسئولین ما رای حل معزل چه کردند؟
? خجالت نمی کشید این اخبار مزخرف و بدون ارزش خبری را مطرح می کنید!!!.
محمد جواد
? با سلام. واقعا عنوان بسیار توهین آمیزی برای مطلب انتخاب کردید. آیا خبرنگار مرد این خبر، با این افکار مرد سالارانه اش، این اصطلاح را برای آقایان هم بکار میبرد یا فقط برای بانوان مطرح میکند. اگر واقعا به کشورهای مسلمان دیگر اعلام برادری میکنیم، باید برای مشکلاتشان هم صادقانه راه حل ارائه کنیم و نه اینکه ریاکارانه مشکلاتشان را به تمسخر بگیریم، که این رفتار هیچ تطابقی با برادری ندارد، خصوصا اینکه در کشور خودمان هم بانوان مجرد بالای سی سال کم نیستند. یکی از دلایل این موضوع وجود قوانین سنتی است که با شرایط اجتماعی گذشته عربستان تطابق داشته و نه برای شرایط فعلی. در شرایط اجتماعی کنونی و مرفه عربستان که گردهمائی بانوان بدون حجاب و رو بنده، کمتر پیش میاد تا مادر پسران بتوانند عروس مورد نظرشان را برای پسرانشان انتخاب کنند و حتی وقتی هم که انتخاب میکنند دیگر پسران مثل گذشته زیر بار انتخاب والدینشان نمی روند، باید دولت عربستان قوانین سنتی را تغییر داده و شرایطی فراهم کندکه پسران بتوانند خودشان دختران را بدون روبنده ببیند و انتخاب کنند.
مصطفی ناصرخاکی
? agaye mostafa naser khaki ma hich baradari ba onha nadashte va nadarim zerangam bashim fekri behale khodemon mikonim yadet nare agajon
shahram
? agha tarsidid payame man ra ham va nazari ke dadam inja bezarid mage chize badi neveshte bodam
inja ham sansor mishe mataleb vaghean ke
peyman
 
? خدا وکیلی خیلی تیتر خوبی نزدید
نه الان شما قبول کنید تیترش جالب نیست
یعنی چی پیر دختر های عربستان
بابا شوهر کیلو چنده

به نظر شما راه چاره چیست؟