سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

دستور اسلام به مهرورزى با مخالف

دستور اسلام به مهرورزى با مخالف

اسلام ، این آیین پاک الهى که آیین همه پیامبران است ، بر مهرورزى پافشارى شگفتى دارد ، زیرا کاربرد مهر و محبّت از امور دیگر بیش‏تر و سریع‏تر است .

اسلام اجازه نمى‏دهد که انسان مهر و محبتش را از دیگران گرچه هم کیش و هم رنگ او نیستند دریغ بدارد .

حضرت صادق علیه السلام در حالى که سوار بر مرکب به سوى مدینه در حرکت بودند و هوا به شدت گرم بود ، چشم مبارکشان به شخصى افتاد که در آن گرماى سخت از شدت تشنگى روى زمین افتاده ، بیم مرگشمى‏رود ، به پیاده‏اى از یارانش که آب در اختیار داشت فرمودند به سوى او شتاب و او را سیراب کن ، عرضه داشت من او را مى‏شناسم ، از مسیحیان مدینه است ، چه نیازى که به فریاد او برسیم !

حضرت فرمود : من به دین او کار ندارم ، او تشنه‏اى در حال مرگ است که بر ما لازم است به او یارى دهیم ، به سرعت به او آب برسان تا از این حالت نجات یابد .

ما باید نسبت به قلب خود در مسأله مهر و محبّت در حدى کار کنیم که تبدیل به دریایى موّاج از عشق و محبّت شویم و با کمال شوق و اشتیاق همگان را در همه امور حیات و زندگى مثبت از مهر و محبّت خود سیراب نماییم .

پیامبران خدا کردارشان و زبانشان براى تبلیغ دین ، کردار و زبانى غرق مهر و محبّت بود ، روش محبّت‏آمیزشان و حوصله عجیبى که در این زمینه به خرج مى‏دادند مردم را به آیین حق جذب مى‏کرد .

حضرت رضا علیه السلام در باره روش محبّت‏آمیز پیامبر صلی الله علیه و آله و حوصله شگفت‏آور آن حضرت در دعوت به نماز از اهل بیتش مى‏فرماید : هنگامى که آیه :

وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ. . ..

و خانواده‏ات را به نماز فرمان بده . . .

نازل شد ، پیامبر به مدت نه ماه هر روز در پنج وقت نماز درب خانهعلى و فاطمه قدس سرهما مى‏آمد و مى‏گفت : خدا شما را مورد مهر و رحمت قرار دهد ، براى نماز آماده شوید .

فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان
http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6