سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

استخدام امام جماعت

تجربیات چندین ساله نظامیان آمریکا در دخالت و اشغال مناطق مسلمان‌نشین، آنها را به این تصمیم رسانده که ولو با دادن امتیاز استخدام امام جماعت در پادگان یا دادن افطاری به مسلمانان آمریکایی، استفاده خود را در جنگ از آنان ببرند.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «کریستین ساینس مانیتور»، در حالی که نیروهای آمریکایی در حال جنگ با مسلمانان افراطی هستند، پنتاگون و نیروهای مسلح آمریکا در خانه به دنبال استخدام سربازان مسلمان هستند.

یکی از اهداف این طرح، علاقه‌مند کردن مسلمانان به ارتش است که نیاز به افسران و نیروهایی دارد که بتوانند به عربی و دیگر زبان‌های مرتبط صحبت کرده و فرهنگ مناطقی مانند عراق و افغانستان را درک کنند. این تلاش جوانب گسترده‌تری نیز دارد. مقامات پنتاگون می‌گویند که به دنبال ایجاد درکی متقابل با مسلمانان در آمریکا و خارج از مرزها هستند و هدف آنان جلب حمایت مسلمانان برای اهداف جنگی آمریکاست.

از جمله این تلاش‌ها برای جذب مسلمانان، می‌توان به اقدامات زیر اشاره کرد:
ـ بیشتر آکادمی‌ها و پایگاه‌های آمریکایی، نمازخانه‌هایی ایجاد کرده‌اند.
ـ عده‌ای امام جماعت به صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت به عنوان پیش‌نماز در آکادمی‌ها و برخی پایگاه‌های نظامی حضور دارند.
ـ افسران ارشد غیرمسلمان و مقامات پنتاگون، جشن‌های مذهبی مسلمانان را با دیگر مسلمانان در داخل و خارج آمریکا جشن می‌گیرند.

«گوردون انگلند» از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌‌گوید: «این کارها یک پیام دارد؛ این‌که مسلمانان و مذهب اسلام به طور کامل قابل انطباق و سازگاری با ارزش‌های غربی هستند».

در دو سال گذشته، خود «انگلند» میزبان ضیافت افطار در ماه رمضان بود و مهمانان او سفرا، رهبران جامعه مسلمانان آمریکا و مسلمانانی بودند که در نیروهای مسلح آمریکا خدمت می‌کردند.

بوش نیز در ماه اکتبر در کاخ سفید مطابق چند سال پیش ضیافت افطاری برگزار کرد. ژنرال «رابرت ماگنوس»، جانشین فرمانده نیروی دریایی آمریکا هم در واشنگتن اقدام مشابهی را به عمل آورد.

استخدام در نیروهای مسلح آمریکا بنا بر مذهب نبوده، ولی پنتاگون برآورد می‌کند که دست‌کم 3386 مسلمان تا ماه سپتامبر در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده‌اند. آمار دقیقی در این مورد قابل دسترسی نیست، چراکه این افراد هرچند در زمان استخدام درباره مذهبشان مورد سؤال قرار می‌گیرند، این اطلاعات فاش نمی‌شود. آنان اضافه کردند که آفریقایی ـ آمریکایی‌های مسلمان، بیشترین درصد این افراد را تشکیل می‌دهند.

در 6 ژوئن، «انگلند» یک نمازخانه را در مرکز «کووانتیکو» در نزدیکی واشنگتن افتتاح کرد. این پایگاه 6100 نیرو داشت که 24 نفر آنان مسلمان هستند. مسلمان این مرکز همچنین از مزایای بیشتری نسبت به دیگر نظامیان برای انجام اعمال مذهبی خود برخوردارند. مثلا در ماه رمضان، وقت کافی برای خوردن سحری و افطاری به آنان داده شده و مجبور به تمرینات سخت بدنی نیستند.
سربازان مسلمان می‌گویند: گاهی برخوردهایی با غیرمسلمانان پیش می‌آید، اما در جنگ این مسائل مهم نیست.

«نیکلاس بورگس» که مسلمان و در حال گذراندن دوره کماندویی است، می‌گوید که دوستانش او را «اسامه بن بورگوس» صدا می‌زنند، اما همه این مسائل تنها شوخی است و من تنها با یک لبخند، پاسخ آنان را می‌دهم.

ستوان «جمیل الکتان» که اصلیت سوری دارد، می‌گوید که دانش او از زبان عربی و آشنایی‌اش با فرهنگ عرب دو فاکتور مهم در دو مأموریت وی در عراق بوده است.

او می‌گوید: من نه تنها به همرزمانم کلمات کلیدی عربی را آموزش می‌دادم، بلکه به آنان نشان می‌دادم که همه مسلمانان افراطی نیستند و همچنین با بسیاری محلی‌ها هم دوست شده بودم که گاهی اطلاعات خوبی به من می‌دادند. نیروهای مسلح آمریکا، برنامه آشنایی با فرهنگ خاورمیانه‌ای را در سراسر پایگاه‌های نظامی به اجرا درآورده‌اند.

www.baztab.com