سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

فلسفه ی ازدواج موقت

فلسفه ی ازدواج موقت

فلسفه ی ازدواج موقت چیست؟

 

فلسفه ی ازدواج موقت همچون ازدواج دائم این است که مردان و زنان از نظر غریزه ی جنسی کمبودی احساس نکنند و راه ازدواج صحیح باز باشد تا دچار زنا و فساد نشوند. چه بسا زنانی که شوهرانشان از دنیا رفته و بی سرپرست مانده اند و غریزه ی شهوت به آنان فشار می آورد. از طرفی مردانی هستند که زمینه ی ازدواج دائم برایشان فراهم نیست. در اسلام راه صحیح ازدواج خوب و آسان فراهم شده تا کسی به گناه آلوده نشود.

در ازدواج موقت شرایطِ سخت ازدواج دائم وجود ندارد.

این حقیقت قابل انکار نیست که غرائز طبیعی را نمی توان از بین برد. فرضاً هم بتوانیم از بین ببریم چنین اقدامی عاقلانه نیست، زیرا این کار مبارزه با قانون آفرینش است. بنابراین راه صحیح آن است که آن ها را از طریق معقول و قانونمند اشباع نماییم و از آن ها در مسیر سازندگی بهره برداری کنیم.

پاره‌ای از روانکاوان غریزه ی‌ جنسی را غریزه ی اصیل انسان می دانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز می گردانند. بنابراین در بسیاری از شرایط و محیط ها، افراد فراوانی در سنین خاصی قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متأهل در مسافرت‌های طولانی یا مأموریت‌ها با مشکل عدم ارضای غریزه ی جنسی روبه رو می شوند.

این موضوع مخصوصاً در عصر ما که سنّ ازدواج بر اثر طولانی شدن دوره ی تحصیل و مسائل پیچیده ی اجتماعی بالا رفته و کمتر جوانی می تواند در سنین پایین یعنی در داغ ترین دوران غریزه ی جنسی اقدام به ازدواج کند شکل حاد تری به خود گرفته است. با این وضع یا باید راه زنا و فحشا باز باشد یا ازدواج موقت و دائم گسترش یابد یا مانند راهبان و راهبه ها غریزه ی شهوی را سرکوب کرد. از بین این سه راه قطعاً ازدواج موقت بهتر و سالم تر است.

درباره ی‌ فلسفه ی ازدواج موقت می توانید از مطالعه ی کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته ی استاد شهید مطهری بهره‌مند شوید.

 

یادداشتهای مرتبط: قرآن کریم و ازدواج موقت