قرآن کریم و ازدواج موقت
قرآن کریم و ازدواج موقت
قرآن کریم درباره ی ازدواج موقت چه میفرماید ؟
قرآن کریم درباره ی ازدواج موقت میفرماید: "و زنان شوهردار ]بر شما حرام است[ مگر آنها را که مالک شدهاید، اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته و زنان دیگر غیر از اینها ]که گفته شد[ برای شما حلال است، که با اموال خود آنها را اختیار کنید در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمایید، و زنانی را که متعه میکنید مهر آنان را واجب است بپردازید و گناهی بر شما نیست به آن چه با یکدیگر توافق کردهاید بعد از تعیین مهر، خداوند دانا و حکیم است."(نسأ / 24.) آیه ی مذکور به موضوع ازدواج موقت و به اصطلاح قرآنی آن "متعه" اشاره دارد و از این آیه و قرائتی که در آن هست اصل تشریع و حلال بودن ازدواج موقت ثابت میشود; زیرا کلمه ی "متعه" که از "استمتعتم" در آیه گرفته شده در اسلام به معنای ازدواج موقت است و احادیث و روایات اهل بیت نیز این حقیقت را تأیید میکند; چنان که حضرت امام صادقمیفرماید: "حکم "متعه" ]ازدواج موقت[ در قرآن نازل شده و سنت پیامبر6 بر طبق آن جاری گردیده است."(نورالثقلین، جمعة العروسی الحویزی، ج 1، ص 467، انتشارات اسماعیلیان، قم.)
حضرت امام باقر(ع)در پاسخ شخصی درباره ی ازدواج موقت میفرماید: "خداوند آن را در قرآن و بر زبان پیامبرشحلال کرده و آن تا روز قیامت حلال میباشد."(نورالثقلین، همان.)
البته ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم، دارای مقررات و شرایطی است از جمله: تعیین مهر، اذن و اجازه ی ولی در دوشیزهها تعیین مدت، اجرأ صیغه و... و در راستای تأمین بهداشت روان و جلوگیری از انحراف جامعه به راههای غیرمشروع است و اصل ازدواج موقت دارای حکمتها و مصالحی بوده و یک ضرورت اجتماعی به حساب میآید و نباید به عنوان ابزار هوسرانی و شهوترانی به آن نگاه کرد. گر چه ممکن است برخی از این حکم اسلامی سوء استفاده کنند و آن را وسیلهای برای هوسرانی و فرار از مسئولیتهای اجتماعی قرار دهند; ولی این نمیتواند دلیل بر رد این حکم الهی شود.
افزون بر آن چه گذشت، آیات قرآن کریم و روایات اسلامی همواره بر ازدواج دائم تأکید و سفارش دارند و ازدواج موقت هیچ گاه نمیتواند جای ازدواج دائم را بگیرد; زیرا ازدواج دائم است که فرزندان صالح، امتداد و استمرار نسل انسان، سکون و آرامش جسمی و روحی در محیط گرم خانواده و... را به دنبال دارد.