سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

نظام خانواده در اسلام

سلام دوستان

وبلاگ جدیدی باز کرده ام ویژه مباحث خانواده.

دوست دارم درباره نظام خانواده در اسلام، در آن صحبت کنم و مطلب بنویسم.

آدرسش هست: http://khanevadeh.wordpress.com

این هم اولین پستش هست:

هدف از ازدواج چیست؟

سلام

بعضی وقت ها افراد آنقدر درگیر پیچ و خم زندگی و فراز و نشیب های آن می شوند که هدف از زندگی، ازدواج، کار و تحصیل را فراموش می کنند.

یکی از دوستان، که سالیان سال است، راه زندگی خود را گم کرده و بی هدف زندگی می کند، از من پرسید؛ هدف از ازدواج چیست؟

کمی به فکر فرو رفتم؛ پاسخ های گوناگونی به ذهنم رسید، در جواب وی این چند نکته را که مهمترین اهداف ازدواج است برایش توضیح دادم. امیدوارم برای شما هم مفید باشد:

رسیدن به آرامش:

در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به ذات حق است.

تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن ، خانواده مستقل تشکیل دادن، ارضای کشش‌های نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج، نیز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آرامش روان، آسایش فکر و جان و احساس رضامندی درونی است.

قرآن کریم در معرفی فلسفه ازدواج می‌فرماید: “و یکی (دیگر) از نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آن‌ها آرامش پیدا کنید” خداوند در این آیه و آیه ??? اعراف، ضمن آن که حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ امتیازی از لحاظ مبدأ  آفرینش بین آن‌ها قایل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف ازدواج و زن را محور آرامش معرفی کرده است.

بقای نسل:

یکی از اهداف جانبی ازدواج، فرزند آوری و بقای نسل است.

امام سجاد(ع)  وجود فرزند را از سعادت های انسان می داند.

امام صادق(ع)  یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند بسیار معرفی می‌کند.

پاسخ به ندای فطرت:

ازدواج پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت زیرا خداوند وجود انسان غریزه جنسی را قرار داده است.

حفظ عفت:

از هدف مهم ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزش‌های گوناگون است، زیرا ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است،از این رو پیامبر(ص) فرمود: “هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد”.

مطمئن هستم که در امر مقدس  ازدواج اهداف دیگری نیز نهفته است، راستی نظر شما چیست؟ خوشحال می شوم با نظرات زیبای خود دوستانتان را یاری کنید.