سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

انتقادشدید آیتالله حائری از سنن رایج ازدواج

انتقادشدید آیت‌الله حائری از سنن رایج ازدواج

وی با تاکید بر لزوم آشناسازی جوانان با توان خود برای ازدواج، گفت: تا انسان احساس استغنا می‌کند، حرف و توصیه کارساز نیست، اما مسؤولان در گام نخست باید علم بیشتری را از مردم تحصیل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: چرا علما روزی که یک جلد قرآن کریم را مهریه قرار دادند، اعتراض نکردند؟ اگر قرار بود یک جلد کلام الله مجید مهریه باشد، چه کسی از علی(ع) و فاطمه(س) شایسته‌تر بودند؟

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، صبح امروز در جمع اعضای ستاد تسهیل ازدواج جوانان فارس، گفت: با کلی‌گویی، مشکلات مردم و جامعه حل نمی‌شود؛ چراکه تاکنون برخی بیش از 20 علت برای مشکل ازدواج لیست کرده، اما هنوز به علت‌العلل دست نیافته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم آشناسازی جوانان با توان خود برای ازدواج، گفت: تا انسان احساس استغنا می‌کند، حرف و توصیه کارساز نیست، اما مسؤولان در گام نخست باید علم بیشتری را از مردم تحصیل کنند.

وی با بیان این که علم و تجربه خوب است اما یاد گرفتن از مردم آموزنده‌تر است، ادامه داد: راهروهای دادگستری گنج است. افرادی که برای مسائل خانوادگی به دادگاه حمایت از خانواده مراجعه می‌کنند، باید تحلیل شوند تا دیگران اشتباه آنان را تکرار نکنند و نتیجه ارشادی برای دیگران داشته باشد.

امام جمعه شیراز با بیان این که آنچه مردم دارند، اصیل‌تر است از آنچه در میز کار مدیران وجود دارد، گفت: مسؤولان نباید در خصوص ازدواج جوانان احساس استغنا کنند و بررسی کنند که چگونه مهریه سنگین شد؟ و چگونه فرهنگ ازدواج را از ما گرفتند؟

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به برخی افراط و تفریط ‌ها در خصوص تعیین مهریه، گفت: چرا علما روزی که یک جلد قرآن کریم را مهریه قرار دادند، اعتراض نکردند؟ اگر قرار بود یک جلد کلام‌الله مجید مهریه باشد، چه کسی از علی(ع) و فاطمه(س) شایسته‌تر بودند؟

به اعتقاد امام جمعه شیراز، افراط مستلزم تفریط است. نتیجه افراط در حجاب هم بی‌حجابی شد.

وی افزود: روزی یک نفر مقابل درب شاهچراغ(ع) می‌ایستاد و با چوب به سر زنان می‌زد که نقاب و روبند خود را بزنند، اما علما مقابل این حرکت را نگرفتند؛ بنابراین شیطان از راه قرآن کریم و افراط در ساده‌زیستی و حجاب، وارد شد و انسان‌های ساده و مخلص را این گونه گول زد.

نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کسانی که قرآن کریم را مهریه قرار دادند، باید استغفار کنند، ادامه داد: کدام پیامبر و امام و امامزاده میزان مهریه را یک جلد کلام‌الله قرار داد؟ در حالی که در حدیث داریم، «خیرالنساء» کسی است که اقل مهریه را داشته باشد و چون حضرت زهرا(س) خیرالنساء است، پس مهریه ایشان کمترین حد مهریه است.

وی با بیان این که مهریه حضرت زهرا(س) معادل هزینه خرید جهیزیه و خرج عروسی بود، ادامه داد: جهیزیه هم باید حداقل ضرورت‌ها باشد نه همه آن.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها چون قادر به تامین جهیزیه نیستند، نمی‌توانند دختر خود را شوهر دهند در حالی که پدر زن لازم نیست برای ازدواج دخترش، هزینه کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با انتقاد شدید از وضعیت مهریه و جهیزیه در کشور، گفت: مردها مهریه را نسیه تعیین می‌کنند و جهیزیه را نقد می‌گیرند در حالی که باید هزینه‌های ازدواج روی دوش مرد باشد. چه کسی گفته زن باید جهیزیه داشته باشد؟ و پدر زن باید خرج آن را بدهد؟ مگر پدر چه گناهی کرده که دختر گیرش آمده است؟

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این که خانواده عروس هیچ هزینه‌ای نباید برای ازدواج پرداخت کند، گفت: مهریه باید شامل جهیزیه و خرج عروسی باشد و همه اینها بر عهده مرد است.

وی در پاسخ به اعتراض برخی از حاضران نسبت به این موضع، گفت: مگر علی(ع) چه گناهی کرده بود که همه خرج عروسی‌اش را داد؟ پیامبر(ص) به‌رغم همه خدماتی که علی(ع) به اسلام کرده بود، از علی(ع)، مهریه نسیه قبول نکرد و تا کل مهریه را علی(ع) نپرداخت، پیامبر(ص) به او دختر نداد.

امام جمعه شیراز با اشاره به جریان ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: پیامبر(ص) بخشی از مهریه را که نقد از علی(ع) گرفت، به ابوبکر و بلال داد تا برای حضرت زهرا(س) جهیزیه بخرند و آنها هم ظروف سفالی خریدند که پیامبر(ص) گریست و گفت:« به قربان کسی که ظروف زندگیش سفالی است».

وی با تاکید بر لزوم احیای سنت‌های رسول اکرم(ص)، گفت: پیامبر(ص) مهریه را از علی(ع) نقد گرفت و هیچ خرجی هم برای عروسی آنها نکرد تا دیگران یاد بگیرند.

آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه و در پاسخ به سئوال یکی از حاضران که گفت "پرداخت نقدی مهریه باعث تاخیر در سن ازدواج می‌شود"، افزود: وقتی قرار شد پسرها، مهریه را نقدی بپردازند، میزان مهریه را پایین می‌آورند، اما اگر پرداخت مهریه را برای آینده تعهد کنند، هر چه بخواهی تعهد می‌کنند و نرخ مهریه را بالا می‌برند.

وی گفت: "یک حمامی سیت بسازم، چهل ستون" که معمولا پسرها قبل از ازدواج سرمی‌دهند، فقط برای خوانندگان خوب است و به درد زندگی مشترک نمی‌خورد.

به اعتقاد نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، تعیین مهریه‌های سنگین قبل از هرچیز به ضرر زن است.

وی گفت: وقتی 20 هزار سکه یک مهریه را تقسیط می‌کنند، 1600 سال طول می‌کشد تا زن به مهریه خود برسد و این در صورتی است که توان مرد پرداخت یک سکه در هر ماه باشد. نکته دیگر این که، زن در مهریه سنگین اولین چیزی که از دست می دهد، شوهرش است.

وی ادامه داد: وقتی مرد مهریه را نقد پرداخت می‌کند، خود را از چنگ زن خارج نمی‌کند و زن را برای خودش می‌خواهد نه برای فرار از پرداخت مهریه.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: این که زنی را به دلیل مهریه سنگینش، طلاقش نمی‌دهند، بزرگترین اهانت و خفت برای زن است. مگر زندگی و ازدواج زندان است که مرد را با زنجیر مهریه نگه دارند؟ وقتی این قفل و زنجیر نباشد، محبت قلبی زن و شوهر هم افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که این نامردی است که مهریه را نسیه تعیین کنند و جهیزیه را نقد بگیرند، خطاب به جوانان دم بخت، گفت: اگر مرد هستید، مهریه خود را نقد بدهد تا جهیزیه را نقد بگیرید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی قرار شود، جهیزیه از محل مهریه خریداری شود، هیچ مردی به جهیزیه سبک نگاه نمی‌کند و توقع مردها در خصوص جهیزیه هم کم می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی با انتقاد شدید نسبت به هزینه‌های شب عروسی، در پاسخ به سؤال یکی دیگر از اعضای ستاد تسهیل ازدواج فارس، گفت: اگر نتیجه هزینه‌های شب عروسی باعث تخریب و صدمه به زندگی دو جوان شود، حرام است.

وی گفت: وقتی دو جوان برای دارو و شیر بچه خود معطل می‌شوند، هزینه‌های میلیونی تالار شب عروسی چه ضرورتی دارد؟!

وی یادآور شد: هزینه‌های شب عروسی زمانی مستحب است که ضرری به طرفین وارد نشود؛ چراکه وقتی در واجبات بدهکاریم، نمی‌توانیم صدقه مستحب بدهیم.

وی با بیان این که در بیشتر جریانات و مشکلات ازدواج، به زنان ظلم شده است، گفت: جهیزیه‌های امروز ناشی از چشم و هم‌چشمی و توقعات مرد است، اما اگر جهیزیه از محل مهریه تامین شود، توقعات مرد و خانواده مرد هم کم و جهیزیه هم ساده می‌شود.

امام جمعه شیراز در خصوص چگونگی اشتغال زن پس از ازدواج نیز، گفت: در حدیث داریم، « دوک زنان برای استحکام ما از سلاح‌های مردها مؤثرتر است»، یعنی فعالیت اقتصادی زنان در اسلام ممنوع نبوده و زنان می‌توانند کار کنند.

او با بیان این که هیچ چیزی را نباید از شرع کم یا به آن اضافه کنیم، ادامه داد: در شرع هم مثل اندام انسان نمی‌توان جای گوش و چشم را تغییر داد، یعنی احکام شرع حساب شده و بر اساس واقعیات است.ه حائری شیرازی گفت: اگر به شرع عمل کنیم، شرع، عادل، منصف و واقع‌نگر است، باید قبول کنیم که تمام کارهای سلیقه‌ای حتی تعیین یک جلد قرآن به عنوان مهریه، خلاف شرع است

www.atregoleyas.com

Info@atregoleyas.com

Mohammadhashem_ne@yahoo.com