مهرورزى نتیجه معرفت
مهرورزى نتیجه معرفت
دقت در پهن دشت هستى و موجودات آن و اندیشه و تفکر در قرآن که وحى الهى است و تعقّل و تفکّر نسبت به پیامبران و رسالتشان ما را به این معنا آگاه مىکند که همه و همه ، جلوه رحمت خدایند و خدا مىخواهد انسان به گونهاى حرکت کند که نهایتاً وجودش مطلع الفجر رحمت بىنهایت حق شود .
به همین دلیل لازم است انسان ، قرآن و نبوت و امامت را که جلوههاى رحمتند بشناسد و حرکاتش را بر اساس خواستههاى حق و پیامبران و امامان جهت دهد تا رحمت رحیمیه از همه جوانب وجودش در دنیا و آخرت ظهور کند .
انسانها از همه نعمتهاى حق باید به گونهاى استفاده کنند که آن نعمتها که جلوه رحمت عاماند ، پس از مصرف شدنشان به وسیله انسانها تبدیل به رحمت خاص به نفع آنان شود ، این خواسته خدا ازانسان است ، خواستهاى که براى انسان نسبت به آن تعهدآور و مسئولیتزاست .
به عبارت دیگر : خداى رحیم ـ که همه هستى و امور ظاهرى و در یک کلمه مجموعه آفرینش ، رحمت و مهر اوست و قرآن و پیامبران و امامان جلوههاى کامل رحمت و مهر اویند ـ مىخواهد انسان در عین این که مختار و آزاد است ، از این اختیار و آزادى بهره مثبت برده ، در سایه عقل و خرد با هماهنگ کردن حرکاتش با قرآن و نبوت و امامت ، هم کانونى از مهر و محبّت شود و هم کاسب مهر و رحمت و محبّت خدا گردد .
جهان و همه موجوداتش ، سفره روزى خدا و همه نعمتهایش ، ظهور مهر خداوندى است و انسان در این جهان و سر این سفره نعمت ، چند روزى مهمان خداست که باید در این مهمانى ادب و شرایط مهمان بودن را که همانا گذران عمر و استفاده کردن از نعمتها بر اساس هماهنگى با خواستههاى صاحب جهان و مالک سفره است ، رعایت کند و کارگاه وجودش را از طریق تغذیه از سفره نعمتها تبدیل به کانون مهر و محبّت نسبت به حق و به خلق نماید و در عبادت خدا ـ که مهرورزى عملى نسبت به اوست ـ و خدمت به خلق ـ که مهرورزى عملى نسبت به آنان است ـ تا لحظه آخر عمر بکوشد و از پل مرگ با خیالى آسوده و دستى پر از عبادت و خدمت وارد جهان ابدى گردد و براى همیشه بر سر سفره بىنهایت حق که در بهشت به عنوان پاداش براى عابدان خادم آماده شده ، بنشیند .
هماهنگى همه حرکات ظاهر و باطن با قرآن مجید و نبوت و امامت ،در حقیقت هماهنگى با منابع مهر و رحمت و عشق و محبّت است .
فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6