سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

یادداشت های یک طلبه / فرهنگ استفاده از تلفن همراه

یادداشت های یک طلبه / فرهنگ استفاده از تلفن همراه

امروز برای تهیه گزارش و خبر به یکی از ارگان های وابسته به حوزه رفته بودم. در این نشست علمی بنا بود که موضوع نو آوری در قرآن و ضرورت های آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نکته ای که در حاشیه این مراسم توجه مرا به خود جلب کرد، زنگ خوردن بی وقفه تلفن همراه دوستان روحانی و طلبه در این نشست علمی و جواب دادن ایشان  بود.

یا در کلاس های درس بارها و بارها دوستانی را دیده ام که در حال بازی یا صحبت با تلفن همراه هستند .

یا در اتوبوس و وسایل نقلیه دیگر افرادی را دیده ام که صدای تلفن همراه خود را بلند کرده و در حال گوش دادن به موسیقی یا مداحی هستند.

تلفن همراه امروزه نقش زیادی در زندگی ما پیدا کرده است و می توان گفت که بدون آن قسمت زیادی از کار های روز مره ما مختل می شود.

اما استفاده صحیح و فرهنگ درست استفاده از آن نکته ای است که باید به آن توجه بیشتری بکنیم، امروزه همه گوشی های تلفن همراه دارای امکاناتی هستند که می توان صدای تلفن را برای محیط های مختلف تنظیم کرد و افراد می توانند با اندکی توجه و یادگیری از آن استفاده کنند.

به طور مثال در یک نشست علمی که برای برپایی آن زحمات فراوانی کشیده شده، در محیط های درمانی که نیاز به آرامش می باشد، در کلاس های درس، کتابخانه ها و همه جاهایی که نیاز به سکوت است بهتر است که تلفن همراه را بر روی گزینه حالت سکوت یا هشدار لرزشی تنظیم کرد یا از هدست  یا هندز فری هایی که برای این امر درست شده است استفاده نمود تا مزاحمت و اختلالی صورت نگیرد و حقی از دیگران ضایع نشود.

 و صد البته این نکته را افراد مذهبی و تحصیل کرده و مخصوصا روحانی که الگوی دینی و فرهنگی مردم هستند بیش از دیگران باید رعایت نمایند.

www.atregoleyas.com

Info@atregoleyas.com

Mohammadhashem_ne@yahoo.com 


یادداشتهای یک طلبه /جناب آقای شریعتمداری

جناب آقای شریعتمداری

سلام علیکم

در رسانه ها مطلبی به نام شما درج شده است که انشاء الله صحیح نمی باشدو  شما به عنوان نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان  این مطالب را ننوشته اید :

خدا را شاکریم که شما فقیه نیستید و گرنه آنروز با این تفکرات و برخورد ها باید مراسم فاتحه ی اسلام را بر گذار می کرد.

 خدا را شاکریم که شما خود پی به این نکته برده اید که نباید در مسائل فقهی اظهار نظر کنید چه برسد به اینکه بخواهید در این عرصه با نظر و دیدگاه فقهی یک مجتهد فقیه به چالش برخیزید!

جناب آقای شریتمداری نگارنده به عنوان یک طلبه کوچک از حوزه بزرگ و مجتهد و فقیه پرور قم توجه شما را به چند نکته جلب می کنم :

1- بنده نه مقلد حضرت آیت الله صانعی هستم و نه مدافع ایشان و تنها هدفم از نوشتن این مطالب دفاع از شأن عالی مرجعیت شیعه می باشد و امیدوارم این مسئله گویا باشد.

1- نفس صدور این نوشتار از سوی شما جای بحث دارد، همانطور که خود اذعان کرده اید بهتر بود این بحث ها و ایرادات را به اهل می سپردید و از جولان در این  عرصه خودداری می کردید.

اگر در این زمینه احساس خطری هم می کردید بهتر بود تا مطالب و مستندات خود را در اختیار مراجع عظام تقلید می گذاشتید تا ایشان آنگونه که خود صلاح می دانستند تذکر دهند یا جواب گویند.

2- شما در صدد بوده اید که از آراء و افکار و اندیشه های امام راحل عزیز به عنوان مرجع تقلید و بنیانگزار انقلاب اسلامی دفاع کنید، اما این عمل شما در حقیقت نه تنها صیانت از شأن مرجعیت بلکه توهین و هتک حرمت مرجعیت می باشد. 

3- شما نه تنها به دفاع از مقام مرجعیت بر نخاسته اید بلکه به عنوان نماینده ولی فقیه  که خود از مراجع بزرگ تقلید می باشند بر خلاف فرمایشات ایشان هم عمل کرده اید . زیرا ایشان در دیدار جمعى از اساتید، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزه‏هاى علمیه کشور در تاریخ (????/??/??) می فرمایند:

 « یک نفرى نظر فقهى میدهد، نظر شاذّى است. خیلى خوب، قبول ندارید، کرسى نظریه‏پردازى تشکیل بشود و مباحثه بشود؛ پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهى را رد کنند با استدلال؛ اشکال ندارد. نظر فلسفى‏اى داده میشود همینجور، نظر معارفى و کلامى‏اى داده میشود همینجور. مسئله‏ى تکفیر و رمى و این حرفها را بایستى از حوزه ورانداخت؛ آن هم در داخل حوزه نسبت به علماى برجسته و بزرگ؛ یک گوشه‏اى از حرفشان با نظر بنده‏ى حقیر مخالف است، بنده دهن باز کنم رمى کنم؛ نمیشود اینجورى، این را باید از خودِ داخل طلبه‏ها شروع کنید. این یک چیزى است که جز از طریق خودِ طلبه‏ها و تشکیل کرسیهاى مباحثه و مناظره و همان نهضت آزادفکرى و آزاداندیشى که عرض کردیم، ممکن نیست. این را عرف کنید در حوزه‏ى علمیه؛ در مجلات، در نوشته‏ها گفته شود. یک حرف فقهى یک نفر میزند، یک نفر رساله‏اى بنویسد در ردّ او؛ کسى او را قبول ندارد، رساله‏اى در ردّ او بنویسید. بنویسند، اشکال ندارد؛ با هم بحث علمى بکنند. بحث علمى به نظر من خوب است.»

و با این کار درحقیقت  با توجه به جایگاه خود دو مرجع تقلید را در مقابل هم قرار داده اید .

 4- به اشتباه خود اذعان کرده از شان و مقام مرجعیت عذرخواهی نمایید.

 خواهش بنده به عنوان یک طلبه ی کوچک از علماء ، بزرگان و اساتید حوزه علی الخصوص  مراجع عظام  این است که اگر ایرادی نسبت به آراء و فتاوای حضرت آیت الله صانعی مشاهده می کنند، به مصداق امر به معروف و نهی از منکر به ایشان تذکر دهند یا با تشکیل کرسی های آزاد اندیشی به نقد و بررسی مستندات ایشان بپردازند تا عرصه ای برای توهین به مقام منیع مرجعیت فراهم نشود.

والسلام علی من التبع الهدی

محمد هاشم نعمت الهی

قم المقدسه


استعفا دهید و از مردم عذر خواهی کنید

«بسم رب الشهداء و الصدیقین»

 خوش بود گر محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

خداوند را شکر و سپاس می گوییم که خداوند در پایان سفر مقام معظم رهبری  به برکت خون شهدا بهترین عیدی و سوغات را نصیب مردم  از جان گذشته و شهید پرور فارس نمود و خون شهیدان ،عاملان جنایت ننگین دشمنان اسلام در حسینیه ی سید الشهدای شیراز را رسوا نمود.

همانطور که قبلا گفتم شاید تعداد و دفعات حضور من در کانون به تعداد انگشتان دست هم نبود. اما همیشه به این دوستی ها و صفاو صمیمیتی که ایجاد شده بود غبطه می خوردم.

خدا را شاهد می گیرم که از زمانی که این مسئله اتفاق افتاد تا به حال یک لحظه هم آب خوش از گلویم پایین نرفت و همینطور نگران دوستان و عزیزانم در کانون رهپویان وصال بودم و از خداوند برای ایشان طلب صبر می کردم. که سرانجام این مسئله چه می شود. و همینطور نگران خانواده های شهدا که چگونه تاب و تحمل حرف های دوستان و دشمنان را بیاورند اما به حمد الله با شجاعت و صبوری که از خود نشان دادند به همگان اعلام کردند که بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود .

خداوند را شاکریم که با این تجربه ی تلخ و در عین حال لازم ، بار دیگر به ما مدد رساند تا دوست و دشمن خود را بشناسیم و مرد از نامرد مشخص شود.

حال که به مدد سربازان گمنام امام زمان (عج) شریف و جان برکفان نیروی انتظامی  ،عاملان این حادثه دستگیر شده اند.لازم است اقدامات زیر صورت گیرد:

1-  استاندار ، فرماندار و فرمانده ی نیروی انتظامی  فارس قبل از هرگونه شکایت از سوی خانواده های شهدا و جانبازان ضمن عذر خواهی از ایشان و مردم به علت قصور و سهل انگاری در حفظ امنیت شهروندان که وظیفه ی ذاتی ایشان است از سمت خود استعفا دهند.

2-  این بهانه که ما به علت مسائل امنیتی حادثه را سهل انگاری اعلام کردیم به هیچ وجه قابل در ک و قبول نمی باشد، زیرا که دشمنی شما با کانون و مسئولان آن قبلا ( با تهیه و پخش سی دی ) به اثبات رسیده بود، و با تحت فشار قراردادن خانواده ها ی معظم شهدا و جانبازان برای شکایت از مسئولان کانون و همچنین اعلام نظر مبنی بر سهل انگاری و تهدید و فراخوانی مسئولان کانون به سکوت و الا دستگیری بار دیگر بر همگان ثابت کرد که مشکل شما با عده ای جوان که تحت لوای امام حسین (ع) سینه می زنند و حاضر نیستند زیر پرچم شما سینه بزنند چیز دیگری است.

3-  صدا و سیما به علت قصور و کوتاهی در پوشش دادن اخبار این انفجار ضمن معذرت خواهی از مردم و خانواده های شهدا ،با ساخت برنامه از فعالیت های کانون و زندگینامه شهدای این حادثه و مصاحیه با جانبازان،قصور و کوتاهی خود را جبران کند.

4-  مراسم چهلمین روز شهادت این عزیزان به نحو احسن توسط تمامی ارگانهای دولتی و غیر دولتی و حضور فعال مردم برگزار گردد.

5-  حال که اهمیت و تاثیر کانون در داخل و خارج از کشور برای دوستان و دشمنان انقلاب و نظام اسلامی و اهل بیت (ع) روشن شده است ،لازم است دوستان و عزیزان دست اندرکار کانون علی الخصوص دوست و برادر ارجمندم جناب حجت الاسلام و المسلمین انجوی نژاد با تلاش و جدیت مضاعف و با بهره گیری از خون شهدای کانون به فعالیت های جاری خود ادامه داده و راه شهدا و امام شهدا را تحت عنایات و توجهات مقام معظم رهبری ادامه داده با امام زمان (عج) تجدید بیعت دوباره نمایند. و حال که دوست از دشمن تمیز داده شده با دوستان عقد اخوت و برادری بسته  کار دشمنان را به آقا امام زمان (عج) واگذار نمایند تا خود به پرونده ی ایشان رسید گی نماید.

6-  از توجهات و دلسوزی ها و همراهی ها ی سرور معظم و استاد ارجمندم حضرت آیت الله سید علی اصغر دستیب و حضرت آیت الله حائری که پشتیبانی و حمایت همه جانبه ی خود را از این عزیزان اعلام داشتندنهایت تشکر و قدر دانی را دارم

قم المقدسه

برادر کوچک شما

محمد هاشم نعمت الهی


یادداشتهای یک طلبه / در آستانه سفر مقام معظم رهبری به شیراز

یادداشتهای یک طلبه /  در آستانه سفر مقام معظم رهبری به شیراز

بالاخره بعد از مدت ها چشم انتظاری چشم های خسته و اشک آلود منتظران به جمال مبارک و نورانی رهبر بصیر و مهربانمان ، مرجع تقلید و نایب  اماممان ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی ) روشن خواهد شد. و مردم خونگرم، مهربان، مهمان نواز  و شهید پرور فارس پذیرای مقتدای خود به مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین خواهند بود، این اتفاق میمون و مبارک پس از 20 سال جانهای خسته و دل های عاشق را روح و روانی تازه خواهد بخشید.

بنده به عنوان یک فرد کوچک از مردم فارس، این حضور مبارک و خجسته را گرامی داشته و ضمن خیر مقدم عرض می کنم :

رواق منظر چشم ما(من)  آشیانه توست

کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست.

این اتفاق میمون و مبارک در حالی صورت می گیرد که :

استان فارس با مساحت 8/121120 کیلومتر مربع ، تقریبا" رقمی معادل 5/7 درصد از مساحت کل کشور را دارا می باشد. و طبق سرشماری سال 1385 دارای جمعیتی بالغ بر  4546115 نفر می باشد .

در حال حاضر استان فارس دارای 24 شهرستان می باشد.

در طول سالیان گذشته استان بزرگ فارس مورد بی مهری و کم توجهی مسئولین قرار گرفته است. در مورد علت این مسئله دو تحلیل وجود دارد:

1-  استان فارس در زمان طاغوت مورد توجه و علاقه بیش از اندازه شاه و اطرافیان بوده و بیش از سایر استانها از امکانات برخوردار گردیده است. اکنون با پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت توجه به استان های محروم اولویت با استانهای دیگر می باشد. برای مثال تا کنون  حتی یک کارخانه فولاد در این استان احداث نگردیده است .

این تحلیل در حالی صورت می گیرد که استان فارس از تمامی زیر ساخت های لازم برای رشد و توسعه بهره مند می باشد و با اندکی تلاش و سرمایه گزاری می توان استان فارس را به قطب صنعتی ، مخابراتی و کشاورزی (استان فارس مقام اول تولید گندم کشور را دارا می باشد) کشور تبدیل کرد.

در ضمن در جواب این تحلیل می توان گفت که بهتر است به جای محروم کردن یک استان و رسیدگی به استانهای دیگر به همه استانها توجه نمود و اشتباه رژیم

گذشته را تکرار نکرد.

2-  تحلیل دیگر تحلیل امنیتی می باشد با توجه به گستردگی و وسعت استان فارس ، پراکندگی مذهبی نژادی و غیره ، مرتبط بودن و نزدیکی با دریا و ........ نباید همه صنایع مادر در استان فارس احداث شود تا در صورتی که پرچم خود مختاری و .... در استان بر افراشته شدیا زمانی از کشور جدا گردید، نتوانند  همه نیاز های خود را تامین کنند.

متاسفانه علیرغم غیر قابل باور  بودن  این تحلیل ، این تحلیل در مورد استان فارس و سایر استانهای مرزی اجرا می گردد. و دولت از ساخت و احداث صنایع مادر در این استانها جلوگیری می کند. تحلیل غلطی که باعث جلوگیری رشد و توانمندی استانها گردیده است.

3- دامن زدن به اختلافات کم اهمیت ،  میان علمای طراز اول فارس و وجود تفکرات سیاسی مختلف در استان و عدم توجه به خواست واقعی مردم باعث شده تا مسئولان درجه اول استان به جای توجه به جذب امکانات ، بودجه و سرمایه و به جای ساخت و توسعه زیر ساخت های مناسب در استان به دنبال مسائل حزبی و جناحی باشند و کمتر به خواست مردم توجه نمایند. به طور مثال این نگرش در مسئله انفجار کانون رهپویان وصال نمود پیدا کرد و متاسفانه استاندار فارس و فرماندار به جای توجه به خواست واقعی مردم ودلجویی از خانواده های شهدا و مجروحین مسئله را طور دیگری قلمداد نمودند. یا پروژه قطار شهری شیراز یا پروژه راه آهن  شیراز اصفهان   که علیرغم  هزینه های سنگین و بودجه های گزاف هنوز در مراحل اولیه قرار دارد در حالیکه این طرح(پروژه راه آهن  شیراز اصفهان)  در استان اصفهان مراحل نهایی خود را طی کرده است.

البته حضور استاد گرانقدر و ارجمند حضرت آیت الله سید علی اصغر دستغیب و توجه ایشان به مسئله وحدت و همدلی مسئولین و تلاش و کوشش های فراوان ایشان در جلوگیری و .... از اختلافات را نمی توان نادیده گرفت.

امید است با حضور رهبر گرانقدر و عزیزمان به استان فارس این بی مهری ها و کم توجهی ها جبران شده و باعث تقویت روحیه همدلی و اتحاد در استان را فراهم ساخته موجبات رونق ، شکوفایی  استان فارس را فراهم آورد.


در مورد انفجار شیراز

با سلام

امروز پیامکی توسط یکی از دوستان برایم فرستاده شد که حالم را منقلب کرد.

چند روزی است که حالم به شدت منقلب است شاید حضور من در جلسات کانون به تعداد انگشتان دست نباشد اما علاقه ام به جمع صمیمی و خالصانه کانون را هم نمی توانم نادیده بگیرم . خصوصا اینکه یک بار هم با کانون و جمع با صفا و صمیمی اش به پابوس امام رضا (ع) رفته ام .

در مورد انفجار شیراز و چگونگی بازتاب آن و برخورد مسئولان با این مسئله  چند نکته  وجود دارد که مرا نگران می کند.

1-  کانون رهپویان وصال به خاطر گستردگی  فعالیت هایش همیشه مورد بغض و توجه بوده است. حتی همین اواخر یکی از نهاد های اطلاعاتی شهر سی دی را بر علیه کانون منتشر کرده و در اختیار بعضی از افراد خاص گذاشته بود.

2-  انتقاد های سید  محمد انجوی به مسئولان داخلی استان و کشور و همچنین بر پایی جلسات دشمن شناسی باعث تحرکات زیادی نسبت  به کانون می شد.

3-     حضور فعال کانون در انتخابات های شورای شهر و مجلس شورای اسلامی دامنه این بغض ها را بیشتر کرد.

 

با همه این تفاسیر انفجاری صورت گرفته است و حادثه ای رخ داده است که همه افراد جامعه را علی الخصوص  مقام معظم رهبری و ...... را نگران کرده است.و دستور پیگیری سریع  و قاطع داده اند .

مسئولان شهر علی الخصوص فرماندار شیراز و استاندار فارس به جای برخورد های خطی و جناحی و به دور از حب و بغض ها وظیفه دارند به این مسئله به طور صحیح و قاطع رسیدگی کنند.

این نکته که سفر مقام مععظم رهبری به فارس نزدیک است و در صورت اینکه بگوییم بمب گزاری است، نا امنی ایجاد می شود و سفر به تاخیر می افتد. مصلحت اندیشی بیجا و خیانت به مقام معظم رهبری است.

مسئولان امنیتی بهتر است به جای این مصلحت اندیشی ها کمی به فکر ایجاد و تامین و حفظ امنیت باشند.

یعنی بهتر است مصلحت اندیشی کنار گذاشته شود و قاطعانه اعلام شود که آیا بمب گزاری بوده یا سهل انگاری .

اما نکته مهم و اساسی دیگر این است که تعدادی جوان پرشور و عاشق اهل بیت در هنگام عزاداری  از دنیا رفته اند،  ( به تعبیر مقام معظم رهبری پرواز شهادت گونه جمعی از شیفتگان وصال دوست و زخمی شدن جمعی دیگر ) . استاندار محترم فارس بهتر است به جای فشار به خانواده ها برای شکایت از آقای انجوی به فکر تشکیل ستاد شهدا  در بنیاد شهید و جانبازان باشند و اسامی عزیزان ازدست رفته به عنوان شهید و زخمی شده گان به عنوان جانباز  ثبت گردد. تا مرهمی بر دل خانواده داغدار آنان باشد.

از دوست عزیز و سرور گرامیم جناب آقای انجوی هم می خواهم تا خویشتنداری خویش را حفظ نموده و با توان بیشتری به فعالیت ادامه دهند تا جواب کوبنده ای بر دهان دشمنان  و دوستان ضعیف الایمان باشد.

در پایان شهادت جمعی از جوانان شهر شیراز را به پیشگاه آقا امام زمان (عج) ، مقام معظم رهبری و مردم شریف استان فارس و خانواده های محترم ایشان تبریک و تسلیت می گویم.

یدیم  که در راه خدا کشته شدید

با ذکر شهید کربلا کشته شدید

چیزی مگر از وصل شما می کاهد ؟

بگذار بگویند شما کشته شدید.

قم المقدسه


تسلیت

محضر استاد فرزانه ام حضرت آیت الله حاج سید علی اصغر دستغیب (مد ظله)

 در سالروز شهادت سید الساجدین (ع) با کمال تاثر و تالم با خبر شدم والده مکرمه آن استاد فرزانه وخواهر بزرگوار شهید محراب حضرت آیت الله شهید دستغیب  با کوله باری از معنویت، طهارت و تقوا به جوار حق جل و علی پیوسته است، بدون شک فقدان آن بزرگوار در این جهان خاکی، مصیبت گران سنگی برای حضرت عالی و آن خاندان محترم  می باشد، همچنین بار غمی بر دل دوستان و آشنایان آن استادفرزانه و گرامی  نشانده است  بدینوسیله ضمن عرض تسلیت به محضر استاد عظیم الشان حضرت آیت الله حاج سید علی اصغر دستغیب  از درگاه ایزدمنان برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.

از طرف شاگرد کوچک شما و خانواده(محمد هاشم نعمت الهی)


یادداشت های یک طلبه/هفته وحدت

بسم الله الرحمن الرحیم

واعتصمو بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا واذکروا نعمة الله علیکم

إذ کنتم أعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخوانا

آل عمران/103

 

با فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام (ص) چند سؤال مطرح می شود.وحدت یعنی چه؟ آیا اصولاً وحدت لازم است ؟ آیا این شعار عملی است؟ موانع وحدت چیست؟

قر؟آن کریم هرجا سخن از وحدت میان مسلمانان می آید از آن به نیکی یاد می کند و آن را می ستاید و هرجا که از تفرق و دوگانگی سخن به میان می آورد آن را نکوهش می کند در آیه فوق الذکر خداوند به همه مسلمانان دستور می دهد که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنند و از هم فاصله نگیرند.

1- منظور از وحدت چیست؟

منظور از وحدت ، وحدت در عقیده و شریعت است.

الف) وحدت در عقیده

1- وحدت در توحید:

اعتقاد به خداوند یگانه بی همتا دانا و توانا ، قادر متعال الاهً واحداً احداً صمداً فرداً حیاً قیوما ، لاتأخذه سنه و لا نوم  له ما فی السماوات و ما فی الأرض .     به تعبیر دیگر یک میلیارد و نیم مسلمان تحت پوشش وحدتهای چهرگانه قرار دارند:     ا- خدای واحد 2- آفریدگار یکتا 3- کردگار واحد 4- معبود یکتا. پس هر موقع اصل توحید مطرح می شود مقصود توحید با مراتب چهارگانه آن می باشد ، که مورد اتفاق تمام مسلمانان است.

2- نبوت عامه و خاصه :

از عناصر سازنده وحدت ، عقیده همگان بر این است که خداوند حکیم برای هدایت بشر و راهنمایی او پیامبرانی برانگیخته تا آنان را به راه راست هدایت کنند و اصل مشترک در میان تمام پیامبران ، مسأله توحید ، بالأخص توحید در عبادت است. یعنی همگان بشر را به پرستش خدا دعوت کرده و از پرستش غیر باز داشته اند.

و لقد بعثنا فی کل أمة رسولاً أن اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت. نحل/36

در میان تمام امتها پیامبرانی بر انگیختیم که به مردم فرمان دهند که خدا را بپرستید

و از عبادت طاغوتها (بتها) پرهیز کنید.

در اینجا نبوت خاصه نیز مطرح است و آن نیز اصل مشترکی میان مسلمین جهان         می باشد . مقصود این است که خداوند برای تکمیل رسالت پیامبران ، پیامبر خاتم ، یعنی حضرت محمد بن عبدالله (ص) را بر انگیخت و به وسیله وی باب نبوت مهر گردید و س از او وصی و رسولی از جانب خدا نخواهد آمد. عقیده به نبوت پیامبر خاتم از ارکان عقیده اسلامی و انکار نبوت یا خاتمیت وی سبب و مایه ارتداد و خروج از جرگه مسلمانان است قرآن کریم در خاتمیت پیامبر اسلام می فرماید:

ما کان محمد أبا أحدٍ من رجالکم ولکن رسول الله

و خاتم النبیین و کان الله بکل شی ء ٍ علیما

احزاب/40

محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست بلکه پیامبر خدا و خاتم پیامبران است و خدا به همه چیز داناست.

3- ایمان به قیامت و روز رستاخیز:

ایمان به رستاخیز سومین  اصل از اصول سه گانه اعتقادی می باشد که در میان تمام مسلمانان مشترک است. اصولاً دین به معنی حقیقی بدون اعتقاد به قیامت محقق نمی شود . بلکه حالت حزبی و مسلکی به خود می گیرد. از این جهت قرآن پیوسته ایمان به معاد را بر ایمان به خدا عطف می کند :

من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحاً فلهم أجرهم عند ربهم

و لا خوف علیهم و لا یحزنون.بقره/62

آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و کار نیک انجام داده اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ، برای آنان پاداش و ترس و اندوهی نیست

این اصول سه گانه ، پایه های اساسی ، عقیده اسلامی را تشکیل می دهد و محور ایمان و کفر به شمار می رود . یامبر خاتم و پیشوایان اسلام نیز بر این سه اصل اهتمام خاصی ورزیده اند ودر حقیقت عناصر سازنده اخوت اسلامی همین سه اصل است.

امام رضا (ع) می فرماید: ز امیر مؤمنان ، او نیز از پیامبر اسلام نقل می کند که حضرت فرمود: با مشرکان نبرد کنید تا بگویند : لا اله الا الله هر موقع در سنگر توحید وارد شد خون و مال آن محترم می باشد.

بحار الانوار :68/242

بخاری در صحیح خود از عمربن خطاب نقل می کند: روزی که پیامبر (ص) علی (ع) را برای نبرد با دشمنان اعزام کرد علی (ع) از پیامبر پرسید تا چه پایه با آنان نبرد کنم ؟ پیامبر فرمد« قاتلهم حتی یشهدو ان لا اله الا الله و ان محمداً رسول الله فإذا فعلو ذالک فقد منعو منی دماؤهم و اموالهم الا بحقها و حسابهم علی الله» ا آنان نبرد کن تا به یکتایی خدا و رسالت محمد گواهی دهند هر موقع این دو را بر زبان جاری ساختند خون و مال آنان از احترام برخوردار می شود مگر این که عامل دیگری مجوز ریختن خون و یا گرفتن مال آنها باشد.

صحیح بخاری :1/10، کتاب الایمان

ب) وحدت در شریعت

اگر مسلمانان در اصول سه گانه از عقیده واحدی پیروی می کنند از افتخارات آنان نیز این است که شریعت و قوانین واحدی نیز بر زندگی آنان حاکم است. وضع مسلمانان در مسایل مربوط به عبادات ، عقود و ایقاعات ، و سیاسات همان کتاب و سنت و اتفاق مسلمین و حکم و داوری خرد است . علمای بزرگ اسلام در این اصول اختلاف نظر ندارند ، اگر اختلافی است در فهم آنهاست نه در خود آنها. از این جهت در فقه اسلامی مشترکات فراوانی در مورد نماز و روزه و زکات حج و ابواب عقود و ایقاعات و حدود و دیات هست ، که همه مسلمانان را می تواند تحت پوشش خود در آورد . اختلاف در فهم نصوص و تعیین دلالت آنها سبب پیدایش یک رشته مکتبهای فقهی شده است ولی اختلاف آنان لطمه ای به جوهر دین و اساس آن نمی زند زیرا همانطور که یاد آور شدیم اختلاف در فهم قرآن و سنت و یا پایه دلالت عقل و خرد است نه در حجیت و عدم حجیت این مراجع و مدارک.ولی در برابر یک رشته اختلافات فقهی ، صدها مسایل فقهی است که فقهای اسلامی در آن وحدت نظر دارند به اصطلاح اگر در یک رشته از مسائل اختلاف نظر است در بسیاری از مسائل ائتلاف وجود دارد.

پس  منظور از وحدت وحدت در عقیده و شریعت است نه وحدت زبان و پرچم و قومیتها و نه وحدت در آب و خاک زیرا هیچکدام از اینها مایه  و ملاک وحدت اسلامی نیست و هرگز این وحدت به وقوع نمی پیوندد و چه بسا دامن زدن به این مسائل خود باعث تفرقه و اختلاف می باشد. این مسایل ویژگیهایی است که مایه شناسایی افراد از یکدیگر است نه مایه افتخار یگانگی و همدلی:

یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر او انثبی وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفو

ان اکرمکم عند الله اتقاکم ان الله علیم خبیر

حجرات /13

 ای مردم ما شما را مرد و زن آفریدیم و تیره ها  و قبایل قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید

گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگار ترین شماهاست خدا دانا و آگاه است.

2- آیا اصولاً وحدت لازم است ؟

در جهان امروز نزدیک به هفت میلیارد انسان بر روی زمین زندگی می کنند که نزدیک به یک میلارد و نیم آن مسلمان و بقیه پیرو ادیان و مذاهب دیگر هستند. که در این بین کشورها ، ادیان و مذاهب و فرق مختلفی با آمال و انگیزه های گوناگون کمر به نابودی و تجزیه و تحلیل  اسلام   بسته اند. صرف هزینه های میلیاردی در زمینه های مختلف نظامی فرهنگی سیاسی و اجتماعی: ایجاد فرق و نحله های تازه دینی ،ایجاد اختلاف در میان مسلمانان با ایجاد انگیزه های دینی و دامن زدن به اختلافات مذهبی،  ایجاد جنگ ، ترور، کودتا  و وحشت در کشورهای اسلامی ، ایجاد شبکه ها و رسانه های گسترده نوشتاری و دیداری (ایجاد روزنامه ها مجلات شبکه های تلویزیونی ماهواره ای ، اینترنت ) . گسترش فساد ، فحشاء فقر ، بیماری ، مواد مخدر ، ایدز و جلوگیری از پیشرفت و توسعه در امور زیر بنایی و........ و هزاران هزار از این قبیل مسائل راههایی هستند که دشمنان اسلام در راه خویش یعنی نابودی اسلام از آن استفاده می کنند.

پس بر مسلمانان است تا با هوشیاری و درایت به ریسمان محکم الهی چنگ زنند و از مشترکات و محکمات اسلام بهره گرفته با اتحاد و همدلی به مقابله با دشمنان اسلام برخیزند. که خداوند نیز خواستار این اتحاد و همدلی است و در جای جای قرآن مسلمانان را به وحدت همدلی و تقویت روحیه ایمان و تقویت قوای جسمی و نظامی و ..... فرمان می دهد.

هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم

عن سبیله ذلکم وصاکم به لعلکم تتقون

انعام/153

این است راه مستقیم من ز آن پیروی کنید و از پیروی راه های دیگر بپرهیزید که شما را از راه خدا دور و جدا می سازد این چیزی است که خدا شما را به آن سفارش می کند تا تقوا پیشه باشید.

ودر نکوهش و مذمت تفرق و اختلاف و دو دستگی می فرماید:

قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم باس بعض انظر کیف نصرف الایات لعلکم یفقهون

انعام/65

بگو او قادر است عذابی از بالا یا از زیر پای شما بر شما بفرستد یا شما ها را به صورت گروه های پراکنده در آورد و طعم جنگ را به هر یک از شما به وسیله دیگری بچشاند ببین چگونه آیات گوناگون را برای آنان بازگو می کنیم ، شاید بفهمند.

3- موانع وحدت چیست؟

الف ) مکتبهای کلامی و فقهی

مسلمانان از نظر فقهی و کلامی به مکتبهایی مانند « اشعری ، معتزلی، ماتریدی و شیعه » و از نظر فقهی  علاوه بر مذهب شیعه به چهار مذهب « حنفی ، مالکی، شافعی و حنبلی » تقسیم می شوند . این مکاتب گوناگون در درون عناصر سازنده وحدت (عقیده و شریعت) فاصله ای پدید آورده است.

ب) اختلافات قومی

در این که امت اسلامی را ملل و اقوام گوناگون تشکیل می دهند حرفی نیست ولی سیاستمداران کشورهای اسلامی تحت لوای شعارهای ناسیونالیستی و ملی گرایانه پان ترکیسم ، پان عربیسم، پان ایرانیسم و پان کردیسم و .... دست به ایجاد تفرقه و دو دستگی و اختلاف می زنند. ودر این میان دشمنان اسلام هم دستی از دور و نزدیک بر آتش دارند و از آب گل آلود ماهی می گیرند.

 

ج) نا آگاهی از عقاید دیگران

جهل و نا آگاهی از عقاید فرق اسلامی ، بزرگترین مانع از تشکل مسلمانان جهان است ، نا آگاهی برخی از طوایف اسلامی از عقاید برخی دیگر ، مانع بزرگی برای تشکل ها و تقریبهاست. مانند ناآگاهی از مسئله شفاعت ، بداء ،  تقیه ، سجده بر خاک و......

د) مشکل خلافت و امامت

امامت از نظر اهل سنت یک مقام انتخابی است در حالیکه از نظر شیعهخ یک مقام تنصیصی است. امام در نظریه نخست توسط اهل حل و عقد گزیده می شود در حالیکه در نظریه دوم توسط خود پیامبر (ص) تعیین می گردد. اهل سنت پس از در گذشت پیامبر(ص) به خلافت ابی بکر اعتقاد دارند در حالیکه در نظر دیگر امامت و رهبری مسلمانان با علی (ع) است پس با این اختلاف چگونه می توان به تقریب رسید چه رسد به اتحاد؟

اختلاف در این مسئله از نظر اهل سنت اختلاف در یک مسئله فرعی است نه اصلی ، غزالی آمدی ، تفتازانی و ... مسأله امامت را از فروع دین می دانند ، نه از اصول ، بنابر این اختلاف در این مسأله از باب اختلاف حنفی و شافعی در مسائل فقهی است.اگر این نوع اختلافها در در میان فقای اهل سنت مایه تفرق و سنگ اندازی نیست ، مسأله خلافت نیز نباید مایة بد بینی و نگرانی باشد. ممکن است گفته شود : اعتقاد به امامت علی (ع) نزد شیعه جزء اصول است و آن را در ردیف دیگر مسائل عقیدتی ذکر می کنند. پاسخ آن این است که آن را جزء اصول مذهبی شیعه می دانند نه جزء اصول دین که تحقق اسلام و ایمان به آن بستگی دارد. شیعه می گوید : اصول دین را سه چیز تشکیل می دهد: توحید، معاد و رسالت پیامبر خاتم. ولی تشیع در گرو دو اصل دیگر است : خلافت را از آن علی (ع) بدانند و به عدل الهی معتقد گردد.

4- آیا این شعار عملی است؟

ودر جواب این سؤال که آیا این شعار عملی است باید گفت که اگر حب ها و بغضها و کینه ها و عقده ها را کنار بگذاریم و در حقیقت اگر گسترة دیدمان را وسیع کنیم بسیاری از این اختلافها و دو دستگیها قابل حل،  اغماض و یا حتی می تواند مایة وحدت باشد. تا قرن دوم هجری مسلمانان در کنار همدیگر زندگی می کردند بدون اینکه مسئله ای به نام  حادث و قدیم بودن قرآن در میان آنان وجود داشته باشد یا مسئله رویت خدا. شیعیان جمع بین دو نماز را جایز می دانند و البته افتراق آن را افضل می شمارند و اهل سنت آن را جایز نمی دانند ، مسئله ازدواج موقت و....... مسائلی از این قبیل که اختلاف در اینها اختلاف در ظاهر است نه اختلاف در جوهر و ذات اسلام. پس می توان به این شعار اعتقاد داشت و آن را عملی کرد. دوری از تفکرات عوامانه ، نداشتن حس ملی گرایانه ، دید باز و ..... می تواند از عوامل محقق شدن این شعار باشد. 1

1 . با تلخیص و اضافات از کتاب در سرزمین خاطره ها ، گزارشی از سفر حضرت آیت الله سبحانی به کشور اردن هاشمی،  نگارش و تنظیم ، علیرضا سبحانی،چاپ اول تابستان ،1378


یادداشتهای یک طلبه /دانستنیهای ازدواج

با سلام

برای آشنایی بیشتر با بیماری ایدز در موتور جستجوی گوگل سرچ می کردم که  با وبلاگی آشنا شدم که مطالب زیبا پرمحتوا و متنوعی در مورد دانستنیهای جنسی و مسائل مبتلا به خانواده ها داشت. به طور رسمی 55 درصد ازدواج هایی که منجر به طلاق می شود از سر ناآگاهی نسبت به مسائل جنسی و عدم رضایت و ارضاء طرفینی در خانواده هاست .متاسفانه به علت عدم درک صحیح از دین، شرم افراد و سنتی بودن خانواده ها و ..... افراد آموزش صحیح جنسی ندارند. در هنگام ازدواج هم آموزشهای لازم به آنها داده نمی شود. حتی این مسئله که قبلا توسط پدر و مادر به فرزندان آموزش داده می شده به بهانه پیشرفت علم و ...به فراموشی سپرده شده است(دختری در یکی از دبیرستانها برای من نوشته بود مسائل دخترانه خودم را از داییم یاد گرفته ام و در موردی دیگر به علت عدم آگاهی داماد از مسائل زفاف کار به طلاق و جدایی کشیده و ........) بر عهده والدین ، روحانیون، مشاورین محترم و پزشکان عالیقدر است تا از هر راه شرعی و اصولی که امکان دارد این مسائل را به جوانان آموزش دهند تا هم زمینه تحکیم خانواده ها فراهم شود و هم راه سوء استفاده اشخاص سود جو بسته شود.

وبلاگ دانستنیهای ازدواج را می توانیددر آدرس زیر ببینید:

دانستنیهای ازدواج

http://wedlock.blogfa.com


مسجد جمکران و خرافات

جای شما سبز

امشب رفتیم مسجد مقدس جمکران ،سیل زائرین و دلدادگان حضرت چشم نواز بود

مراسم سخنرانی زیبای اقای صدیقی و دعای کمیل همراه با مرارسم شکرگذاری خدام بسیار زیبا دلنشین و سراسر معنویت و شور و نشاط بود. در این حین متوجه خانم جوانی شدم که دارد با همسرم صحبت می کند. کنجکاو شدم که چه می گوید . وقتی که رفت دیدم که این خانم یک بسته را که حاوی یک شوکولات،یک سکه ده تومانی و یک برگه کوچک است به همسرم داده است .روی آن برگه نوشته بود:

خیلی سعی کردم تا آن خانم را پیداکنم و با ایشان صحبت کنم که خواهرم معنی انتظار بسیار بالاتر و برتر از اینگونه خرافه پراکنی هاست ، وراه رسیدن به حاجات آسانتر از این است که شوکولات و سکه 10 تومانی جمع بکنیم .خواستم بگویم ساحت مقدس امام زمان (عج) پاکتر از این حرفهاست .

خواستم بگویم ربط شوکولات با سکه 10تومانی و نماز امام زمان (عج) در چیست و این رابطه را از کجاکشف کرده است و این دستور العمل در کدام کتاب مقدس آمده است یا از کدام معصوم نقل شده است.

خواستم بگویم.....

 

بیاییم کمی اندیشه کنیم و مفهوم زیبای انتظار، منتَظَر و منتظٍر رابا اینگونه خرافها و اباطیل نیالاییم.

 

 


دل گویه ها

مولای من، سرورم، نور چشمانم، آرامش قلبم دلبر و دلدارم

ای تنها ترین راه من راه گم کرده ای تنهایم ،ای فریاد رس بیچارگان و مستضعفان من بیچاره و مستضعفم ،مستضعف فقط فقیر و بی پول نیست مستضعف کسی است که مولایش را نبیند و نشناسد.

ای یگانه راه نجات، من غریقی بیکسم ،غریق کسی نیست که شنا نداند غریق کسی است که انقدر غرق دنیا شود که نداند مولایی دارد.

روزها و شبها در تمنای تو یگانه وجودم چشم در راهم، خوبترین خوبان : تا کی به تمنای وصال تو یگانه اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه.

ای کیمیای دلها به تو عرض می کنم:

 آیا می شود گوشه چشمی به ما کنی .دلم در غم دیدار تو پر پر می شود

آیا از روی مهر ورزی و صفا می شودوفا کنی یا اینکار در رسم خوبرویان نیست .

سرورم ،

سرورم ،

سرورم:

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم

چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی