سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

عسل

عسل

قرآن و احادیث به عسل به دیده درمان گر بیماریها نگاه می کنند .

( به زنبور عسل بنگرید که چگونه روی درختان کندو می سازد و ... درمانی برای انسان هاست و در این ، علائمی برای کسانی است که فکر می کنند )

( ترجمه قرآن ??-?? :??  )

علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید :

( عسل دارای اثر درمانی برای هر بیماری جسمی است و قرآن دارای اثر درمانی برای بیماریهای روحی است بنابراین هر ? را برای شما توصیه می کنم ) ( ‌بخاری )

در سالهای اخیر تحقیقات علمی بر اثرات مفید عسل در پزشکی و جراحی صحه گذاشته است . این موارد به شرح ذیل است .

اثرات ضد باکتری و ضد قارچی :

این اثرات به خوبی اثبات شده است . عسل رقیق نشده از رشد باکتریهایی مثل استافیلکوک اورئوس و میکروب های مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ هایی نظیر کاندیدا آلبیکانس جلوگیری می کند . در غلظت ??-??? عسل از آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های ادراری مؤثرتر است .

شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . PH  پائین ، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری ، که مجموعاً Inhibin نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد .

اثرات ضد اسهال

در غلظت ??? عسل دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .

اثرات عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات

عسل در ترمیم سوختگی ها ، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است .

عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً ، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست ، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده ، کاهش یافته است .

در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .

اثرات ضد سرفه و خلط آور

اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .

اثرات تغذیه ای

عسل غیرآلوده غذایی سالم ، راحت الهضم ، طبیعی و پرانرژی است . دارای کربوهیدرات پروتئین ، چربی ، آنزیم و ویتامین هاست . یک قاشق عسل دارای ?? کالری انرژی و ?? گرم کربوهیدارت ، ?/. میلی گرم کلسیم ، ?/. میلی گرم آهن ، ? میلی گرم ویتامین B   و ? میلی گرم ویتامین C   است . عسل در بسیاری جوامع پیدا می شود ولی فواید پزشکی آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نیست واثرات ترمیمی عسل در سایر موقعیت های آزمایشگاهی و بالینی نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد . اما قرآن و سنت ?? قرن پیش اثرات معجزه آسای عسل را مورد توجه قرار داده است .

منبع: http://www2.irib.ir/health/html/honey.htm


شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

با عرض سلام ادب و احترام

امسال هم همچون سال گذشته در نمایشگاه بین المللی قرآن هستم .

خوشحال می شوم که دوستان عزیز را زیارت نمایم .

بخش  پژوهش – مشاوره و آموزش وب لاگ نویسی قرآنی

www.atregoleyas.com

info@atregoleyas.com


ازدواج و لزوم تغییرباورها

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام دینی همه جانبه است که برای زندگی دنیا و آخرت انسانها راهکار و برنامه ریزی دارد ، اما در حال حاضر در جامعه ما ، آنهم در زمان حکومت دینی ، در زمینه اخلاقی مشکل جدی وجود دارد ،که به برخی از آنها اشاره می کنیم .

1ـ با گسترش اسباب تحریک از یک سو و عدم ارضاء درست نیازهای عاطفی جنسی از سوی دیگر ، التهاب در جامعه پدید آمده و  رو به تزاید می رود.

2-نابسامانیهای روحی روانی و حتی فکری اعتقادی نیز در جوانان و نوجوانان وجود دارد. 

3ـ ازدواج جوانان سخت و دیر انجام می شود و در این زمینه مشکلات فرهنگی، اقتصادی و قانونی وجود دارد.

4ـ واقعیت آن است که تا سالیان متمادی امکان فراهم شدن شغل و مسکن و امکانات مناسب برای ازدواج همه جوانان وجود ندارد.

5ـ خانواده ها به ازدواج جوانان به اندازه مریضی یا حتی تحصیل آنها اهمیت نمی دهند و شغل و مسکن مناسب و خرجهای سنگین را به عنوان مقدمه ازدواج لازم می­دانند.

6ـ برای رفع نیازهای روحی و جسمی ناشی از بیداری غریزه جنسی از زمان بلوغ تا زمان ازدواج، راهکار  کوتاه مدت مورد پذیرش عمومی وجود ندارد.

7ـ قوانین حکومتی در زمینه هایی همانند تحصیل و سربازی نسبت به ازدواج انعطاف ندارد.

8ـ نوجوانان (دوره دبیرستان) با داشتن مشکلات جنسی و عاطفی، تنها گذاشته شده­اند.

9ـ برای رفع نیاز به ازدواج خانمهای مجرد و دختران مازاد بر پسر، راه قابل عملی که در شرایط فعلی جامعه پذیرفته باشد، موجود نیست.

10ـ راهکار ایجابی شرعی مناسبی برای جلوگیری از کشیده شدن مردان متاهل به فحشا و انحرافات اخلاقی، به رسمیت شناخته نشده، یا معرفی نشده است.

ادامه مطلب...

سخنی در پرده/مهدی سهیلی

با عرض سلام ادب و احترام

ایام عید که شهرستان رفته بودم برادر بهتر از جانم  حاج آقای معصومی (ابراهیم) یک کتاب شعر و یک شعر خوب به من معرفی کرد، من وقتی این شعر رو خوندم خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم و لذت بردم . این شعر رو این جا می گذارم تا شما هم استفاده کنید:

این شعر ، سخنی در پرده اثر شاعر خوب کشورمان مهدی سهیلی است:

« به دختر خوب و پاکدلم؛ سهیلا »

دخترم! با تو سخن میگویم

گوش کن، با تو سخن میگویم :

زندگی در نگهم گلزاریست

و تو با قامت چون نیلوفر ـ

شاخه پر گل این گلزاری

من در اندام تو یک خرمن گل می بینم

گل گیسو ـ گل لبها ـ گل لبخند شباب

من به چشمان تو گلهای فراوان دیدم

گل تقوا ـ

گل عفت ـ

گل صد رنگ امید

گل فردای بزرگ

گل دنیای سپید

***

ادامه مطلب...

نیازهای جوانان و نوجوانان

 

نیازهای جوانان و نوجوانان

 امروزه در مقام سخن ،افراد زیادی از جوانان و نیاز های آنان و برطرف کردن این نیاز ها می گویند. این گونه سخنرانی ها  مخصوصا در ایام انتخابات بسیار بسیار داغ می شود و افراد مختلف در هر سن و سالی از جوانان ونیاز هایشان می گویند.

عده ای بیکاری و ضرورت اشتغال را ،عده ای نیاز های جنسی و ضرورت ازدواج را ، عده ای نیاز به آزادی و ضرورت آن را مطرح می کنند .

نوشتار زیر به بررسی نیاز های جوانان می پردازد:

 ادامه مطلب...

ایدز و راه های درمان

با سلام

چند مدت پیش روز جهانی ایدز بود، بیماری خانمانسوزی که جان تعداد زیادی از انسانهای بیگناه و گناهکار را تهدید می کند.

چه بسیار افراد بیگناهی اعم از کودک و نوجوان و زن و مرد به خاطر بی توجهی و ناآگاهی نسبت به این بیماری و راه های پیش گیری از آن به این بیماری دچار شده اند. و متاسفانه این بیماری در اجتماع ما یک تابو شده است و مردم همه افرادی را که به این بیماری دچار می شوند افرادی گناهکار و .....می دانند. وظیفه خود دانستم به عنوان یک طلبه که مسئولیت و وظیفه اساسیش آگاهی دادن و هدایت مردم است در مورد این بیماری و عواقب آن به مردم عزیز و شریف ایران هشدار دهم.

ایدز و راه های درمان

در حالی که وارد هزاره جدید شده ایم، ویروس از بین برنده سیستم ایمنی بدن انسان یا همان HIV به ایفای نقشی بـرجستـه در بـه خـطر انـداختـن سـلامتی بشر در سراسر جهان ادامه می دهد. آمـارهـای ارائـه شـده اخـیر از سوی سـازمـان مـلل نـشان می دهـد که تقریباً 34 میلیون نفـر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند و هر ساله تعـداد 5.6 میلیون نفر به این تعداد افزوده می گردد. فاجعه انسانی مربوط به ایدز بی مانند است.

بیشتر موارد راه های انتقال ویروس HIV می تـواند بـه طرق مخـتلف بـه رفـتـار بشر مربوط گردد؛ مانند مواد مخدر  و فعالیت های جنسی. در حالی کـه ایـن گونه رفتارها در بـرخی از جوامع رواج بسیاری یافته است، اغلب آنها را می تـوان بــا آموزش و مشاوره منـاسب تـغیـیر داد یا اصـلاح نـمـود. چـندین کشور از قبیل تایلند و اوگاندا توانسته اند با سعی بسیار در این زمینه، با موفقیت میـزان انتشار ایــن بـیـماری را کاهش دهند.

اســتفــاده از وسایل پیشگیری، اعمال جنسی ایمن و پرهیز از رفتارهای پـرخــطر دیـگر، «استانداردهای طلایی» راهبردهای پیشگیری از ایدز محسوب می شـوند

در کشـور آمـریـکا بـا ایـن که رفتارهای مخاطره انگیز در برخی از گروه ها هـمانـنـد مــردان همجنس گرا به طور قابل توجـهـی کـاهش یـافـتـه اسـت، گزارش های اخیر حاکی از طغیان مجدد این بیماری می باشند. این تجدید فعالیت قطعاً به صـورت چند عاملی بوده و بخشی از آن به دلیل حمایت عمومی و سیاسی متزلزل می باشـد. روش هـای مـبـارزاتی عـمــده برای تغییر دادن رفتارها در طول زمان دارای نتایجی متغیر و متناقض بوده است. به علاوه توان بالقوه پزشکان ( یا متخصصان بالینی ) در جهت تأثیر گذاری بر اعمال و رفـتار بـیـماران، متأسفانه عمدتاً فراموش شده است. برخلاف کشیدن سیگار، مشاوره و اطلاع رسانی درباره پیشـگیـری از ایـدز در کـمـتـر از یـک درصـد مـوارد مـراجعه بـیـماران بـه پـزشـک عـمومی خـود ارائـه می گردد. در نهایت، دستیابی علم پزشکی به معالجات جدید، که باعث حفظ جان و سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های ویروسی می شود نـیـز مـمـکن اسـت تـرس از دچـار شـدن به ایدز را کاهش دهد. متـأسـفانه این روش های درمانی برای همه جواب نداده، انجامشان مشکل بوده و منوط به داشتن پتانسیل پادزهری و عوارض بلندمدت خواهد بود.

از آنجایی که احتمال تولید یک دارو یا واکسن در آینده نزدیک کم است ، تلاش برای کاستن بیماری مسری ایدز باید به عـنوان هدفی اولیه بر پیشگیری از این بیماری تمرکز یـابد. پــزشکان و ارائه کنندگان اقلام بـهداشتی باید نقش عمـده ای در ارائه مشـاوره و اطلاع رسانی های پیشگیرانه ایفا نمایند. برای پزشکان مهم است که بدانند پیشگیری از ایدز نیازی به مهارت های مشاوره ای و مداخلات روان شناختی گسترده ندارد. پیشگیری بـه عنوان بخشی از آموزش سلامتی روزمره است و با تشخیص و سنجش ریسک و فراهم آوردن اطلاعات می توان رفتارهای پر خطر را اصلاح نمود.


چه افرادی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

گفته می شود بیش از یک میلیون نفر در آمریکا مبتلا به ایدز هستند و هر ساله بین 40 تا 80 هزار نفر به این تعداد اضافه می شود. به طور قابل توجهی ملاحـظه شد که در بـیـن مـردان هـمـجنس گرا و معتادان تزریقی همچنان که بیماری مسری ایدز گـستـرش یافته، گروه های در مـعـرض خـطـر و راه هـای انـتـقـال تـغـییر یـافـته است. زنان، جوانان و نـوجـوانـان و اقــلیت هـای نژادی، سریع ترین جمعیت در حال گسترش مبتـلا بـه ویـروس ایـدز به شمار می روند.

مهم ترین و سریع ترین عامل انتقال ویروس HIV از طریق رفتارهای مخاطره انگیز جنسی می باشد؛ در حالی که موارد بیمار به صورت سنتی در مراکز شهـری متمـرکـز شـده و به تـدریج در حال انتقال به حومه شهرها نیز می باشد.

بنابراین در جواب سؤال «چه افرادی در معرض خطر این بیماری قرار دارند؟» در یک کلمه پاسخ اینست -همه! پزشکان فرض را بـر این می گیرند که تمامی بیمارانشان - نوجوانان و جوانان - در معرض خطر ابتلا قرار دارنـد. آنـها از هـر کـدام سـؤالاتی خاص درباره رفتارهای جنسی و رفتارهای پر خطر دیگر می پرسند، و بر این اساس مشاوره و آموزش خود را ارائه می نمایند. تصور این که فردی در خطر ابتلا قرار ندارد، یک فکر خطرناک و گمراه کننده است.


پیشگیری از HIV و رفتارهای جنسی

به منظور ارائه مشاوره و آموزش مؤثر در مورد ایدز، یک پزشک ابتدا باید بتواند از سابـقـه و گـذشته جنـسی فـرد به صـورتی جـامع و فراگیر آگاهی حاصل نماید. این هدف زمانی عملی می گـردد که مباحث مربوط به مسائل جنسی به راحتـی مـطرح شـود، تـفـاوت های فردی محترم شمرده شود، از واژه های عامیانه قابل فهم توسط همه بیماران استفاده شود و سؤالاتی واضح در مورد رفتـارهـای بـخصوص پرسیده شود - نه این که فقط سؤال شود، «آیا روابط جنسی داشتی؟»


مبانی HIV

ویروس HIV از طریق عمل جـنسی با در مـعـرض قـرار گـرفتـن غشـاءهـای مـخـاطی آلت تناسلی مرد، دهان، مهبل و مقعد با منی مبتلا به ویروس ایدز، پیش انزال، ترشـح هـای مـهبـلی یـا خـون انـتـقال مـی یـابد.


پیشگیری از HIV و مواد مخدر

گفته می شود یک سوم مبتلایان به HIV معتادان تزریقی هسـتـنـد. ایـن آمار شامل تـعـداد افـرادی کـه هـم زمـان با اعتیاد به مواد مخدر (تزریقی و غیر تزریقی) یـا الـکـل، از طریق رفتارهای پر خطر جنسی دچار HIV می شوند، نمی گردد.افرادی که آلوده به مواد مخدر هستند باید نکات زیر را رعایت نمایند:

- پرهیز کلی از مصرف مواد مخدر

- مراجعه به برنامه های درمان و ترک اعتیاد

- استفاده از سرنگ های تمیز و خودداری از به کارگیری شراکتی سرنگ

- دوری از ارتباط جنسی خطرناک یا هر نوع عملی کـه دیـگران را در مـعـرض خـطــر قرار دهد.

متأسفانه این نکات همیشه عملی نمی شوند. بیماران خیلی اوقات مـایـل یـا قـادر بـه تغییر دادن اعمال و رفتار، پـذیـرش درمـان یــا دستـیابی بــه خـدمات بـه کارگیری روش های مناسب نیستند. از آنجایی که این سناریو اغلب تکرار می شود، راهبرد پیشگیری از HIV بیشتر شبیه یک مدل کاهش آسیب می بـاشـد. این مدل می پذیرد که استفاده از مواد مخدر وجود داشته و اتفاق می افتد، امـا ســعی در به حداقل رساندن پی آمدهای مضر آن رفتار می نماید.

قالَ علیٌ علیهِ السَّلامُ : کـَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثـَت حُزناً طـَویلاً.

علی علیه السلام فرموده است: چه بسا یک ساعت کامروایی و شهوت، اندوه طولانی به بار می آورد و غم و غصه ی فراوان از پی دارد.


مبانی HIV در خصوص مصرف مواد مخدر

اولین قدم، آموزش صحیح است. در مورد بیمارانی که مرتباً از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند نیز نحوه انتقال را شرح می دهیم - ویروس HIV هنگـامی از طـریق مصرف مواد منتقل می شــود که خون یا دیگر مایعات بدن از یک فرد مبتلا به شخصی که هنوز مبتلا نشده انتقال یابد. باید دانست که سوزن ها یا سرنگ هـای مشـتـرک متداول ترین راه انتقال بیماری ایدز در بین معتادان تزریقی محسوب می گردد. معتادان باید برای هر تزریق از سرنگ های استریل شده استـفاده نمایند. اشخاصی که همچنان به استفاده اشتراکی از سرنگ مبـادرت مـی ورزند، بـاید از جـزئیات کامل نحوه ضدعفونی نمودن وسایل خود آگاهی یابند.

ویروس HIV به طور مؤثر از طریق شستشوی مناسب وسایل استعمال مواد بـا آب تمیز از بین می رود. بعد از آب کشیدن، باید آن را حداقل به مدت یک دقیقه در یک مـایع ضـدعفونی کننده قوی خیـسـاند یا شستشو داد. در برخی کشورها محل هایی وجود دارد که معتادان تزریقی می تـوانند سوزن های مستعمل و آلوده خود را با سوزن های استریل تعویض کنند. مطالعات نشان داده که برنامه های تعویض سوزن ، انتقال بیماری را در بین معتادان تزریقی کاهش داده و یک ایده مفـیـد بـرای هـر بـرنامـه فـراگیر پیـشگیری از ایـدز است. اگرچـه، بــرخــی نـقـادان بیم دارند که چنین برنامه هایی معتادان تزریقی را از یافتن راه های درمان بازداشته و مــمکن است بــر استـفاده از مــواد مــخدر صحه بگذارد؛ هیچ مـدرکی ایـن ادعـاهـا را تـصدیــق نمی کند. با حمایت های شدید انجمن های علمی، مذاکره درباره برنامه تعویض سوزن ظاهراً بیشتر جنبه سیاسی پـیـدا کرده تا جـنـبـه سلامـتـی همگانی.


پیشگیری از HIV و بارداری

هیچ کدام از برنامه های پیشگیری از HIV به اندازه برنامه های پیشگیری در زنان باردار موفق نبوده است. 90 درصد از مـوارد بـیـماری ایـدز در کـودکان بـه دلیل انتقال آن از طریق مـادر- فـرزنـدی روی می دهد. در آمریکا سالانه 7000 کودک از طریق مادران مبـتـلا بـه HIV متولد می شوند، ولی تعداد نادری از این کودکان حامل ویروس ایدز نیستند. در کشورهای در حـال تـوسـعـه ایـن تــعداد بسیار بسیار بیشتر است. در خلال بارداری یـا زایـمـان اگـر درمان های مناسبی صورت نگیرد، ویروس HIV می تواند در بیش از یـک سـوم موارد از مـادر به فرزند انتقال یابد. در سال های اخـیر معالجات دارویـی در خصـوص مبــارزه با HIV موارد میزان انتقال بیماری را کاهش داده اند. یک داروی خاص به نام AZT یا ZIDOVUDINE، وقتی هم به مادر باردار و هم به کـودک تـازه بـه دنیا آمده داده می شود، می تواند به میزان 8 درصد انتقال بیماری را کاهش دهد. داروهای دیگر HIV نـیـز مـمـکن اسـت مـؤثر باشند ولی در این خصوص مطالعات کافی صورت نگرفته است.

زنان باردار بـاید تـست HIV را حتماً انجام دهند و از مشاوره صحیح در این زمینه برخوردار گردند. زنــانی که مبتلا به HIV هستند باید اطلاعات کافی در مــورد جـلوگیــری از بــارداری، خطر انــتقـال ویــروس HIV از مادر به فرزند، و به کارگیری داروهـــای ضـد ایدز جهت کاستن احتمال انتقال، از پزشک خود کسب نمایند. همـچنـیـن بـرای زنـان مـبــتلا به HIV بخصوص کسانی که شوهرشان HIV منـفـی هسـتـنـد لازم است تا مشاوره ای صحـیـح در مـورد رفـتـارهای جنــسی ایـمن دریافت کنند، و اگر قصد بارداری دارند، جایگزین های آمیزش محافظت نشده را بیاموزند.

بیشتر موارد راه های انتقال ویروس HIV می تـواند بـه طرق مخـتلف بـه رفـتـار بشر مربوط گردد؛ مانند مواد مخدر و فعالیت های جنسی. در حالی کـه ایـن گونه رفتارها در بـرخی از جوامع رواج بسیاری یافته است، اغلب آنها را می تـوان بــا آموزش و مشاوره منـاسب تـغیـیر داد یا اصـلاح نـمـود. چـندین کشور از قبیل تایلند و اوگاندا توانسته اند با سعی بسیار در این زمینه، با موفقیت میـزان انتشار ایــن بـیـماری را کاهش دهند.

در کشورهایی که داروهای ضد ایدز از قبیل AZT به سادگی در دسترس است برنامه های پیشگیری در زنان باردار در کاهش تعداد کودکان مبتلا به HIV کاملاً موفــق بــوده اسـت. این وضعیت در کشـورهای درحال توسعه بسیار بـد است چـرا کـه فـقـدان مـنـابــع ، دستـیابی بـه داروهـای ضد ایدز را محدود کرده و امکان انجام تست های مربــوط به HIV را کاهش داده است.


پیشگیری از HIV بعد از در معرض قرار گرفتن

تا قبل از این، مردم بعد از دچار شدن به HIV انگیزه کمی برای استفاده از مراقبت های پزشکـی داشـتـنـد. مطالـعات نشان داده اند که استفاده از AZT بلافاصله بعد از استفاده از سرنگ آلوده، می تـواند تا میزان 80 درصد احتمال ابتلا به HIV را کاهش دهد. پیشگیری پس از پیدایش (PEP) مسـتـلزم استفاده از داروهای ضد HIV بلافاصله بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن می بـاشد. اگر این روش برای معتادان تزریقی مفید بوده باشد، منطقی به نظر می رسد که برای افرادی که از طریق تماس جنسی در معرض ابتلا قرار دارند نیز مفید واقع گردد.

نظریه اصلی در مورد PEP به عنوان یـک راهبرد پیشگیری کننده از HIV این است که مصرف داروهای ضد ایدز بعد از این که فرد در معرض HIV قرار می گیرد، ممکن است بتواند از طریق متوقف نمودن تکثیرعفونت و یا تقــویت سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس، از ابتلا به بیماری جلوگیری نماید.

تا به امـروز مـدرک آشـکاری که PEP را بعد از رفتارهای پر خطر جنسی مؤثر بداند، وجـود نـداشـتـه و بـرای PEP فعـلاً رهنمودهای ملی یا موافقت نامه ای در این شرایـط تـهـیـه نشده است. با این حال در بسیاری از کشورها پـزشــکان و متخصصان بالینی PEP را بعد از رفتارهای پرخطر جنسی به افراد پیشنهاد می کنند.

اغلب مردم ( و بسیاری متخصصان بالینی ) تا به حـال چـیـزی در مــورد PEP به گوششان نخورده است. برای پیاده سازی راهبردهای فراگیر پیـشگیـری از HIV، بـالابـردن سـطــح آگاهی جامعه ضروری است. ببینید آیا PEP در محل زندگی شما ارائه می شــود. مـردم باید بدانند که PEP یک خط مشی اولیه برای پیشگیری از HIV نمی بـاشد.اســتفــاده از وسایل پیشگیری، اعمال جنسی ایمن و پرهیز از رفتارهای پـرخــطر دیـگر، «استانداردهای طلایی» راهبردهای پیشگیری از ایدز محسوب می شـوند. با این حال در صورتی که متدهای اولیه پیشگیری دچار نقصان شد، می توان از PEP برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری در فرد استفاده نمود. مـیزان تـأثیر پـذیـری PEP در کـاهـش خـطر ابـتـلا بعد از رفتارهای پر خطر جنسی کماکان ناشناخته مانده است.

اگرچه رهنمودهای پذیرفته شده جهـانـی بـرای PEP وجـود ندارد، این متد برای کسانی که دارای تماس های جنسی محافظت نشده مقعـدی، مـهـبلی و یـا دهـانی بـا انـزال فرد مبتلا به HIV یا محتمل به آن (مانند معتادان تزریقی) بوده اند، توصیه می گردد. PEP باید حـداکثر سه روز (72 ساعت) بعد از در مـعرض قـرار گـرفتن شروع شود. PEP برای افرادی کـه از طـریق اعـمال جـنسی ایـزوله در مـعرض ویـروس HIV قـرار گرفته، یـا در آیـنده قصد انجام رفتارهای ایمن تر را دارند، بسیار مناسب می بـاشد، امـا رهـنمودهـای سـریـع و قطعی برای زمان به کارگیری PEP تحت این شرایط وجود ندارد.


نتیجه

بـا نـبـودن واکسـن و درمان قطعی، تلاش ما برای غلبه بر بیماری مسـری HIV بـایـد روی پیشگیری از آن تمرکز یابد. چـه اعـمـال جـنـسی بـاشـد، چـه مـصـرف مـواد مخـدر و چه رفتارهای دیگری که فرد را در معرض خطر ابتلا قرار دهد؛ لازم اسـت مـردم از آموزش ها و مهارت های صحیح برای محافظت از خودشان بهره مند گردند.

< منبع :سایت تبیان


لباست را به شیطان می فروشی؟

لباست را به شیطان می فروشی؟

گرایش برخی جوانان به مد های غربی، آن هم از روی ظاهربینی و غفلت از معانی برخی مدل های مورد استفاده درمو و پوشاک، نشان دهنده فکر نکردن این جوانان در مورد فلسفه ظهور چنین مد هایی است که عمدتا سرمایه داران یهود و آمریکایی از آن حمایت می کنند تا جوانان را در غفلت و سطحی نگری نگه دارند.  

هر قدم که درخیابان های شهر برمی داری پدیده های جدیدتری به چشمانت می خورد و فکرمی کنی که از خوابی چند ساله بیدار شدی و مثل اصحاب کهف با این جامعه فاصله زیادی داری.

این روزها برخی از جوانان جامعه که بخش بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بدون توجه به عوامل دخیل، اقدام به پیروی از مد های غربی کرده و برخی از آن ها حتی بی خبر از فلسفه بوجود آمدن این مدها تنها به لحاظ ظاهربینی از آن استفاده می کنند.

برای مثال می توان استفاده از لباس هایی که نماد شیطان پرستی برروی آن ها نقش بسته و یا آرایش موهای خود به مدل هایی که مخصوص هم جنس بازان غربی است و جوانان ما تنها صورت زیبای آن مدل را در نظرمی گیرند بدون اینکه به هجمه این بی فرهنگی توجه داشته باشند را مطرح کرد .

شیطان پرستی پدیده ای است که در قرن 19 در انگلستان تاسیس شد و سرمایه داران یهود و آمریکایی از آن حمایت می کنند، استفاده از مواد مخدر و انجام مراسم مبتذل جنسی، کار روزانه شیطان پرستان است.

رپ(Rap )و هوی متال( Heavymetal ) نیز طرفداران زیادی بین نوجوانان پیدا کرده است. رپ از اصلی ترین سبک های موسیقی است که در آن از رکیک ترین الفاظ استفاده می شود و شنونده را به پرخاشگری، خشونت، وحشت، بی نظمی، مرگ، درد، سرعت و وهم دعوت می کند.

جوانانی که از این گروه ها تقلید می کنند لباس و مدهای خود را به شکل افراد این گروه ها در می آورند.

به گفته خود این جوانان بعضی ازمدل های مو عبارتند از: تن تنی، میکروبی، تیفوسی، تاج خروسی، دم اردکی، آناناسی، فشن (Fasion) و سیخ تو پیریز!

مصطفی 20 سال دارد و دانشجوی رشته اقتصاد است. او در مورد مد مو می گوید: "الان موی کوتاه مده اول حجم مو رو کم می کنن که وقتی مو میره بالا خودش سیخ می ایسته یه خورده هم جلوش رو میدن پائین روی پیشونی".

وی اضافه می کند: "سال گذشته مو را بلند می گذاشتن و کلاً به حالت سیخ رو به بالا در می آوردن. افرادی که الان اینجورین زیاد روی مد نیستن".

مصطفی در مورد هزینه هفتگی که برای آرایش مو پرداخت می کند می گوید: "بستگی داره که تو یک هفته چند بار بیرون برم یا چند بار با دوستان جنس مخالف قرار داشته باشم یا چند بار مهمونی و پارتی برم. ولی به طور متوسط الان که دانشگاه می رم و زیاد وقت ندارم دو تا سه بار در هفته می رم آرایشگاه ، تابستون هم که بیشتر پارتی می رم و با آنها قرار می زارم چهار تا پنج بار در هفته. هر بار فقط برای حالت دادن و اتو کشیدن و چسب زدن پنج هزار تومن هزینه می کنم. برای کوتاه کردن هم هشت تا 9 هزار تومن که روی هم 14 تا 15 هزار تومن میشه. البته در طول ماه دو تا سه بار کوتاه می کنم".

این جوان برای درست کردن ابرو که شامل برداشتن زیر و بالای ابرو و کشیدن خط ابرو است دو تا سه هزار تومان پرداخت می کند. او در خصوص مدل مو می گوید: "آرایشگاه ها ژورنال هایی دارن و مدل هاشون رو از ماهواره در می آرن ولی من هر مدلی که بهم بیاد می زنم".

مصطفی در خصوص رفتار والدین خود می گوید: "توی خونه سعی می کنم که منو اینطوری نبینن. مثلاً سعی می کنم طوری ابرو بردارم که معلوم نشه. اگه هم معلوم بشه زیاد حساسیت نشون نمی دن ولی به مو حساس هستن، وقتی می خوام برم خونه موهام رو می شورم که معلوم نشه".

 

او در خصوص انگیزه اش از این کار و میزان بها دادن به امور دیگر (مثلاً درس خواندن) می گوید:"وقتی می رم تو خیابون ومی بینم که اکثر جوونها این شکلی هستن و طالب بیشتری دارم و اینطوری می پسندن، خب منم موهام رو اینطوری می زنم. ولی درس رو یه جوری پاس می کنم دیگه...".

آرش یکی دیگر از جوانان تهرانی که 20 سال دارد و در رشته صنایع غذایی تحصیل می کند در مقایسه با مصطفی کمتر به آرایشگاه مراجعه می کند. او در ماه چهار بار مراجعه می کند و هر بار 15 هزار تومان برای آرایش موهای خود می پردازد ولی با این حار هر دفعه که بخواهد به مهمانی برود مجبور است به آرایشگاه هم سری بزند. آرش در خصوص مدل مو می گوید: "خود آرایشگرها ژورنال دارن و ژورنال ها هم طوری هستند که همون افرادی که توی ماهواره هستند توی ژورنال هم عکسشون هست. حتی تو ژورنال ها عکس آدم های معروفی مثل دیوید بکام هم هست. ما هم مدل انتخابی رو نشون می دیم و آرایشگر هم طبق همون مدل موها رو می زنن".

از آرش در خصوص زیر ابرو برداشتن می پرسم. او می گوید: "زیر ابرو و روی ابرو بر می دارم. خط ابروهم می کشم".

وقتی می پرسم که چرا این طور می گردی؟ می گوید:"من موسیقی رپ و متالیکا رو دوست دارم. اونا تیپاشون اینجوریه، منم دوست دارم مثل اونا باشم. هم لباس هام و هم وضع ظاهریم مثل اونا می خوام باشه".

دکتر سعید اسلامی جامعه شناس است و در این باره می گوید: انجام این کار برای جوانان با انگیزه های متفاوتی می تواند باشد. یعنی می تواند فردی باشد و یا اجتماعی و فرهنگی.

وی می افزاید: این پدیده منحصر به کشور خاصی نیست بلکه در سراسر دنیا چه در شرق و چه در غرب گسترش پیدا کرده است.

اسلامی در خصوص آسیب های این رفتار می گوید: آسیب ها بستگی به نوع تهدید دارد.

اگر این پدیده هدایت شده باشد می تواند آسیب زا باشد در غیر این صورت تنها می تواند آسیب های فردی داشته باشد و آسیب اجتماعی چندانی نخواهد داشت.

وی در خصوص آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی که این پدیده می تواند داشته باشد این است که این کار به صورت زنجیر وار ادامه پیدا می کند و نوجوانان دیگرازاین افراد تقلید می کنند. به همین صورت نسل به نسل ادامه می یابد و در دوره های مختلف این کار ادامه می یابد و محوریت پیدا می کند و به جای این که الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان داشته باشیم این رفتار برای آنها الگو می شود.

اسلامی در ادامه می گوید: مسئله بعدی برای خود فرد است و آن انرژی و هزینه مالی است که این افراد برای مدل مو و لباس صرف می کنند. این رفتار در بین اقشار مختلف مردم وجود دارد و نوجوانان که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند دچار ناهنجاری مالی می شوند و برای پاسخ به این ناهنجاری به دنبال دزدی و... می روند. از طرفی از سوی جامعه و نگاه مردم ترد شده و دچار گوشه گیری می شوند که در نتیجه افراد انزوا طلب شده و در نهایت اجتماع پذیری این افراد دچار مشکل می شود.

دکتر اقلیما نیز در این باره می گوید: باید از این افراد پرسید که این آرایش و هزینه کردن ها چه سودی دارد وآیا با فکر کردن دست به این کار می زنند یا نه؟

او ادامه داد:اگر دلیل آن ها این بود که همه این کار را انجام می دهند پس ما هم انجام می دهیم نتیجه بی فکری و تقلید است و خانواده ها مسئول هستند زیرا که آن ها را راهنمایی نکرده اند. 

منبع:تبیان


نگاهی به تاریخچه پرده خانه خدا

 

نگاهی به تاریخچه پرده خانه خدا

پرده کعبه و متعلقات آن از زمان حضرت ابراهیم ( ع) تا کنون آن چنان قداستی داشته که تمام جزئیات آن مورد توجه دقیق مردم بوده است. هر ساله در روز عرفه پرده خانه خدا تعویض شده و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می شود.

یکی از متعلقات کعبه که همواره مورد عنایت خاص مردم و حکومتها بوده پوشش یا همان "کسوه? الکعبه" است. پرده کعبه در طول تاریخ شاهد تحولات بسیاری بوده و گاه دستمایه ای برای بهره برداریهای سیاسی و برخوردهای حاکمان و والیان نیز شده است.

 

? نخستین پوشش خانه خدا

در مورد اینکه چه کسی اولین پوشش را برای خانه خدا قرار داد اختلاف وجود دارد، اما بیشتر مورخان بر این باور هستند که نخستین کسی که کعبه را پوشاند ابراهیم و اسماعیل (ع) بودند و در حدیثی امام صادق (ع) در مورد پرده کعبه فرموده است : " اسماعیل همسر عاقلی داشت. او پس از بنای کعبه به اسماعیل پیشنهاد کرد که پرده ای روی دیوارهای کعبه کشیده شود. اسماعیل این پیشنهاد را قبول و بدنبال آن پشم بسیاری فراهم آورد و میان قوم خود تقسیم کرد تا آن را بریسند و آنها به سرعت چنین کردند. سرانجام پوششی فراهم شد که آن را قطعه قطعه بر کعبه آویختند و سه طرف این خانه مقدس پوشانیده شد و طرف چهارم را اسماعیل با برگ و الیاف گیاهی پوشانید.چون موسم حج رسید و زائران از نزدیک آن را دیدند خوششان آمد و هدایایی در اختیار اسماعیل قرار دادند که با کمک آنها طرف چهارم کعبه نیز پوشانیده شد."

در روایت دیگری نیز از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود :"حضرت آدم (ع) کعبه را به وسیله مو پوشانید و حضرت ابراهیم با الیاف گیاهی و حضرت سلیمان با قباطی."

البته روایت دوم که در آن پوشش کعبه به سه پیامبر نسبت داده شده که با سه جسم متفاوت کعبه را پوشاندند منافاتی با روایت اول ندارد که بگوییم : " نخستین کسی که کعبه را با پارچه پوشانید اسماعیل و همسر او بودند."

قبل از اسلام و در دوران جاهلیت " نبیله بنت حباب" مادر عباس بن عبدالمطلب نخستین زنی بود که نذر کرد و برای آن پوششی فراهم نمود. قبل از اسلام کعبه در روز عاشورا پوشانده شد.

قریش نیز به خصوص در اواخر عصر جاهلیت همواره بر کعبه پرده می پوشاندند که رنگ آن یا سبز و یا زرد بود و جنس آن خز یا موی بافته شده، پوست و یا پارچه با نقشه راه راه از یمن و یا پارچه های عراقی بود. حتی گفته شده که پرده هایی از عهد جاهلیت تا زمان معاویه بر کعبه باقی مانده بود که مردم پیشنهاد کردند این پرده ها برداشته شود.

ادامه مطلب...

سرماخوردگی دردی برای تمام فصول


همه گیر شدن سرماخوردگی ممکن است با بیماری های شدیدتری چون سینوزیت که موجب التهاب مجاری بینی و سردردهای شدید می شود و همچنین بروز حساسیت و آلرژی های فصلی و یا دیگر بیماریها مانند برونشیت مزمن ، تشدید آسم ، التهاب حلق و بینی و ... مواجه شویم ، که علاوه بر گذاشتن تأثیرات فیزیکی نامطلوب ، موجب پیامدهای اجتماعی ، خانوادگی و گاهی روانی مانند اختلال در فعالیت های روزمره ، کاهش کارایی افراد در محل کار ، نگرانی روانی والدین در صورت ابتلای بچه ها و کودکان نیز می شود .

سرماخوردگی چیست و عامل آن کدام است ؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری های دوره کودکی و مهمترین دلیل غیبت از کار یا مدرسه در سراسر جهان است . معمولاً بیماری زودگذر و سبکی است ولی عوارض آن باعث مزاحمت می شود بیش از ??? نوع ویروس از خانواده های مختلف ویروس ها می توانند سرماخوردگی را ایجاد کنند که شایعترین آنها رینوویروسها هستند . البته ویروس های دیگر ( مثلاً ویروس آنفلوانزا ) نیز می تواند گاهی علائم خفیفی به شکل سرماخوردگی داشته باشد . به هر حال آنچه اهمیت دارد ، این است که در سرماخوردگی ، مهم ترین و واضح ترین علائم مربوط به انسداد و آب ریزش بینی است و سایر علائم مانند تب ، گلودرد و سرفه معمولآً در درجات اهمیت بعدی قرار دارند .

چه عواملی ممکن است زمینه ساز سرماخوردگی شوند یا استعداد ابتلا به آن را افزایش دهند؟

خستگی ، استرس های شدید ، زمینه آلرژی و استنشاق دود سیگار از عواملی هستند که گفته می شود افراد را مستعد سرماخوردگی های بیشتر می کنند . همچنین حضور در فضاهای در بسته و بدون تهویه مناسب در کنار جمعیت زیاد ( مانند مدارس و مهد کودک ها ) و عدم توجه به بهداشت فردی و ناآگاهی از چگونگی انتقال سرماخوردگی نیز در این مساله دخالت دارند .

چه تعداد سرماخوردگی را در کودکان می توان طبیعی دانست ؟

کودکان کم سن و سال به طور متوسط شش تا هفت نوبت سرماخوردگی طی سال دارند اما تا ?? درصد کودکان ، ممکن است حتی تا ?? نوبت سرماخوردگی نیز در سال داشته باشند . این در حالی است که در بزرگسالان ، معمولاً بیش از دو تا سه بار سرماخوردگی طی سال اتفاق نمی افتد .

روش انتقال بیماری چگونه است ؟

مهم ترین روش انتقال ویروس های سرماخوردگی ، تماس مستقیم با ترشحات آلوده است . به این ترتیب یکی از مهم ترین روش های انتقال ، دست دادن با فرد سرماخورده ای است که بعد از تماس دست خود با ترشحات بینی ، دهان یا چشم ، دست خود را نشسته است . همچنین از آنجا که برخی ویروس ها روی سطوح و وسایلی مانند سطح میز یا دستگیره در تا دو ساعت یا بیشتر می توانند باقی بمانند ، ممکن است تماس غیرمستقیم با سطوح آلوده نیز در انتقال سرماخوردگی نقش داشته باشد . از طرف دیگر ، انتقال از طریق استنشاق ذرات ریز و درشت تنفسی ( مواجهه با سرفه و عطسه در تماس نزدیک با بیمار ) نیز امکان پذیر  است . بنابراین انتقال این ویروس نیاز به تماس نزدیک ندارد و برای همین به سرعت در جامعه گسترش می یابد .

علائم بیماری چیست و طول مدت علائم معمولاً چه میزان است ؟

 ادامه مطلب...

دیدگاههای معصومین ( ع ) در مورد مسواک زدن

اهتمام اسلام نسبت به بهداشت دهان بحدی است که از هر موقعیت مناسب جهت آموزش بهداشت و تأکید به مسواک استفاده می نماید . آیین مقدس اسلام به حدی برای مسواک زدن ارزش قائل است که پیامبر گرامی اسلام آنرا سنت انبیاء الهی دانسته اند ( السّواک من سُنن المرسلین ) و حتی بصورت امر به معروف به مؤمنینی که از این سنت نبوی غفلت می ورزند هشدار می دهد . پیامبر اکرم ( ص ) با عده ای برخورد کردند که دندانهای زرد و آلوده داشتند بلافاصله آنها را مورد توبیخ قرار داده می فرمایند . مالی اریکم قلجا مالکم لاتستاکون ؟ یعنی چرا دندانهای شما را زرد و آلوده می بینم ، چرا مسواک نمی کنید .

 حتی امام صادق افرادی را که اهل مسواک نیستند از چهارچوب ارزشهای انسانی خارج می دانند .

 می فرمایند : آیا همه مردم را جزء افراد با فضیلت و کمال بشمار می آوری ؟ کسانی را که مسواک نمی زنند مجزا کن . شخصی از امام کاظم ( ع )  راجع به کسانی که شب خیزی برای نماز دارند و مسواک در دسترسشان نیست سئوال میکند . حضرت می فرمایند با انگشت مسواک کنید .

 بنابراین با این همه تعالیم ارزشمند و دقیق که کوچکترین مسئله ای فراموش نشده است . دیگر جایی برای تعلل و سهل انگاری در انجام این دستور وجود ندارد . و پایین ترین حدی که برای مسواک زدن بیان شده این است که با انگشت خود لثه ها را ماساژ دهند .

 یادداشت مرتبط: تغذیه در دوران بلوغ

ادامه مطلب...