سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

نظام خانواده در اسلام

سلام دوستان

وبلاگ جدیدی باز کرده ام ویژه مباحث خانواده.

دوست دارم درباره نظام خانواده در اسلام، در آن صحبت کنم و مطلب بنویسم.

آدرسش هست: http://khanevadeh.wordpress.com

این هم اولین پستش هست:

هدف از ازدواج چیست؟

سلام

بعضی وقت ها افراد آنقدر درگیر پیچ و خم زندگی و فراز و نشیب های آن می شوند که هدف از زندگی، ازدواج، کار و تحصیل را فراموش می کنند.

یکی از دوستان، که سالیان سال است، راه زندگی خود را گم کرده و بی هدف زندگی می کند، از من پرسید؛ هدف از ازدواج چیست؟

کمی به فکر فرو رفتم؛ پاسخ های گوناگونی به ذهنم رسید، در جواب وی این چند نکته را که مهمترین اهداف ازدواج است برایش توضیح دادم. امیدوارم برای شما هم مفید باشد:

رسیدن به آرامش:

در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن طریق رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به ذات حق است.

تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن، همسر و همراه شدن ، خانواده مستقل تشکیل دادن، ارضای کشش‌های نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند آوری از نتایج قهری ازدواج، نیز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آرامش روان، آسایش فکر و جان و احساس رضامندی درونی است.

قرآن کریم در معرفی فلسفه ازدواج می‌فرماید: “و یکی (دیگر) از نشانه های خدا این است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آن‌ها آرامش پیدا کنید” خداوند در این آیه و آیه ??? اعراف، ضمن آن که حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ امتیازی از لحاظ مبدأ  آفرینش بین آن‌ها قایل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف ازدواج و زن را محور آرامش معرفی کرده است.

بقای نسل:

یکی از اهداف جانبی ازدواج، فرزند آوری و بقای نسل است.

امام سجاد(ع)  وجود فرزند را از سعادت های انسان می داند.

امام صادق(ع)  یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند بسیار معرفی می‌کند.

پاسخ به ندای فطرت:

ازدواج پاسخی است خداپسندانه به ندای فطرت زیرا خداوند وجود انسان غریزه جنسی را قرار داده است.

حفظ عفت:

از هدف مهم ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزش‌های گوناگون است، زیرا ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است،از این رو پیامبر(ص) فرمود: “هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد”.

مطمئن هستم که در امر مقدس  ازدواج اهداف دیگری نیز نهفته است، راستی نظر شما چیست؟ خوشحال می شوم با نظرات زیبای خود دوستانتان را یاری کنید.


توصیه امام سجاد(علیه‎السلام) در لحظات آخر عمر

امام سجاد(ع)

ابوحمزه ثمالی از حضرت امام محمدباقر(علیه‎السلام) نقل می‌کند که فرمود:

چون هنگام وفات حضرت علی بن الحسین(علیهماالسلام) فرا رسید، من را به سینه خود چسبانید و فرمود:

پسرم، تو را به چیزی وصیت می‎کنم که پدرم به هنگام وفاتش به من وصیت کرد. او فرمود از ظلم به کسی که علیه تو یاری جز خداوند ندارد بپرهیز و هرگز خود را بر آن آلوده مساز.

منبع: تبیان


مصاحبه با دکتر لنکرانی

سلام

دهه اول محرم رفته بودم شیراز برای تبلیغ، با واسطه یکی از دوستان، قرار ملاقات و مصاحبه با دکتر فراهم شد.

او را در دفتر کار بسیار بسیار ساده اش دیدم، گفت و گوی  نزدیک به یک ساعت طول کشید، مطلب زیر بخشی از مصاحبه یک ساعته بنده و دکتر است:

نگاهی به فعالیت های اجتماعی دکتر لنکرانی بعد از وزارت
خبرگزاری رسا ـ دکتر باقری لنکرانی وزیر سابق ارشاد با تأسیس کانون فرهنگی بصیرت به دنبال ایجاد راهکارهای جدید برای افزایش همکاری های اجتماعی مردم است.

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت و درمان کشور و عضو هیأت مؤسس کانون فرهنگی بصیرت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اعلام موجودیت این کانون گفت: کانون فرهنگی بصیرت، با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه های استان فارس و برخی معتمدین فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود: ما در بحث امور اجتماعی دچار غفلت هایی بوده ایم و این باعث شده است که حرکت های ماندگار نوعا با چالش هایی رو به رو باشد.

وزیر سابق بهداشت ابراز داشت: در این کانون تلاش داریم از طریق ارائه خدمات اجتماعی و پایه ریزی یک تعامل سه جانبه بین نخبگان، فرهیختگان و  متخصصان جامعه، اقشار عمومی و مردم و مسؤولان کشوری، نیاز های اجتماعی را با توان مردمی پاسخ دهیم.

وی تأکید کرد: در صدد هستیم تا فعالیت های اجتماعی را کانالی برای مباحث فرهنگی و اعتقادی قرار دهیم.

دکتر باقری لنکرانی با اشاره به این که از عمر کانون مدت زیادی نگذشته است و دارد مراحل قانونی ثبت خود را در وزارت کشور طی می کند، تصریح کرد: استقبال خیلی خوبی از کانون شده است و به نظر می آید اقشار فرهیخته جامعه علاقه مند هستند خارج از چارچوب موظفی در صحنه های اجتماعی حضور داشته باشند و توانمندی هایشان را برای اعتلای کشور به کار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: چون محل کانون شهر شیراز و استان فارس است، عمده خدمات اجتماعی این کانون در شهر شیراز است و در صدد هستیم در عرصه هایی که کمتر نگاه دینی در خدمات اجتماعی حاکم بوده است وارد شویم.

دکتر باقری لنکرانی یادآور شد: مشاوره، خدمات حمایتی، توانمند سازی نسل جوان عرصه هایی است که کانون فرهنگی بصیرت به آن ها خواهد پرداخت.

وی بیان داشت: متاسفانه در این عرصه ها حتی مذهبیون ما هم که وارد شده اند، متأثر از نگاه سکولاری که از سوی سازمان های بین المللی طراحی شده بوده اند.

وزیر سابق بهداشت اضافه کرد: در بحث مهارت های زندگی، نوع حضور سازمان های حکومتی، متأثر از تعالیم سکولار غربی بوده است و جا دارد ما با توانمندی که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود داریم، بتوانیم در این زمینه فعالیت تأسیسی داشته باشیم.

دکتر باقری لنکرانی تأکید کرد: یکی از ارکان کار ما ارتباط قوی با حوزه های علمیه است و در هیأت مؤسسه ما دو روحانی فرهیخته شیرازی حضور دارد و امیدوار هستیم بتوانیم ارتباط خوبی با حوزه های علمیه برقرار کنیم و مسیری برای آورده های دینی در عرصه های اجتماعی ایجاد کنیم.

گفتنی است، فرهیختگانی که تمایل به عضویت در کانون فرهنگی بصیرت را دارند می توانند به پایگاه این کانون به نشانی اینترنتی http://www.kanoonbasirat.ir مراجعه کنند./???/ت???/ف.