سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

همسر شاغل

شاغل هستم و ماهیانه حقوقم به حسابم واریز می شود و چون نیازی به آن نداریم , از آن برداشتی نمی کنم . از طرفی شوهر که شاغل است , تمام اختیارات مرا به دست خود گرفته , حتّی دسته چک مرا برداشته است .البته او هر چه نیاز داشته باشیم , تهیه می کند.

بحمدالله از شوهرتان راضی هستید و او را آدم خوب و صادقی یافتید. بنابراین اگر دسته چک شمانزد ایشان است , نگران نباشید. او نمی تواند بدون امضای شما پولی از حساب شما بردارد. ان شاءاللّه پولهایتان راذخیره می کند تا کم کم بتوانید خانهء مناسبی تهیه کنید. شاید این که شوهرتان خانهء مستقلی نمی خرد, به جهت این است که هنوز پول کافی ندارد. اگر مشکلی با خانوادهء شوهرتان ندارید, زندگی کردن در خانهء آنان اشکالی ندارد.البته چون شما در خانه با وجود برادر شوهرتان معذّب هستید, می توانید از شوهرتان بخواهید در جایی مستقل زندگی کنید. فعلاً با رعایت حجاب , خود را از نامحرم حفظ کنید. آشنایی با روحیات شوهرتان راهکارهای مناسب می طلبد; یعنی شما که روحیهء او را خوب دریافته اید, با روشی مناسب سعی کنید از روز ناآرامی خودداری کنید.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


خواست جنسی شوهرش

اگر زنی به خواست جنسی شوهرش جواب مثبت ندهد, شوهر طبق آیات و روایات باید چه کند؟

اطاعت زن از شوهرش مخصوصاً در امور زناشویی واجب است . اگر زنی از این وظیفه سر باز زند,گناه کرده و شوهر می تواند برای احقاق حق خود طیّ مراحلی اقدام نماید.

قرآن می فرماید:

برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به خاطر انفاق هایی که از اموالشان جبرای زنان ج می کنند و زنان صالح زنانی هستند که متواضع اند و در غیاب شوهرشان اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده , حفظ می کنند. اما آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید, پند و اندرز دهید جو اگر مؤثر واقع نشدج در بستر از آن ها دوری نمایید جاگر هیچ راهی جز شدت عمل برای وادار کردن آن ها به انجام وظایفشان نبودج آن ها را تنبیه کنید.اگر از شما پیروی کردند, بر آن ها تعدی و ظلم روا نداریدجبدانیدج خداوند بلند مرتبه و بزرگ است >.

این آیه چند مرحله برای تسلیم کردن زنانی که مطیع شوهر نیستند, بیان کرده است :

1 موعظه و نصیحت : با زبان نرم آنان را پند و نصیحت کنید تا مطیع شوند.

2 جدا خوابی : اگر پند مفید واقع نشد, از آنان به هنگام خوابیدن دوری کنید تا تحت تأثیر قرار بگیرند.

3 تنبیه : اگر آن هم مفید واقع نشد, کمی تنبیه به مقداری که مؤثر واقع شود, می تواند منشأ اثر باشد.

در این جا بسیاری از روشنفکران و یا زنان اشکال می گیرند که چرا قرآن این مرحله را لازم دانسته است ؟!جواب این است که جدایی و طلاق برای زن بهتر است یا تربیت او به این نحو؟ مسلّماً تربیت و تنبیه بهتر از جدایی وطلاق است . همان طور که مدیر مدرسه , دانش آموزی را که درس نمی خواند, باید تنبیه کند تا درس خوان شود یا ازمدرسه اخراج کند. مسلّماً تنبیه به اندازه لازم بهتر از اخراج و ترک تحصیل است .

در هر صورت سفارش ما به مردانی که دارای همسری ناسازگارند و به غرائز جنسی مرد توجهی ندارند, این است که تا می توانند با نصیحت و وعده و وعید آنان را تحت تأثیر قرار دهند.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com

 


نماز نخواندن همسر

دختر 16ساله دبیرستانی هستم که نامزدم نماز نمی خواند و به دنبال کار هم نمی رود. بیکاری او,خانواده ام مخصوصاً مرا بسیار نگران کرده است تا جایی که به فکر طلاق افتاده ام . راهنماییم کنید.

ازدواج و پیوند مقدس زناشویی رشته است آسمانی و یکی از نعمت های بزرگ الهی می باشد. خداوندانسان را به گونه ای آفرید که بدون همسر ناقص است و تا همسر اختیار نکند, به کمال مطلوب نمی رسد. در این راستاهیچ چیز دیگر جای ازدواج و تشکیل خانواده را نمی گیرد.

دین مقدس اسلام برای ازدواج و انتخاب همسر اهمیت ویژه ای قائل است و بر آن تأکید فراوان دارد. پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرماید:

(شیخ حرعاملی , وسائل الشیعه , ج 14 ص 23.)

در حدیث دیگر فرمود: .(همان , ص 60)

هر پسر و دختری که به سن رشد و بلوغ می رسند, بزرگ ترین آرزویشان این است که ازدواج کنند و با تشکیل زندگی مشترک زناشویی به این خواسته دست یابند. این نعمت بزرگ نصیب شما هم شده است و با برطرف شدن مشکلِ بیکاری نامزدت , نگرانی شما بر طرف خواهد شد.

ادامه مطلب...

نداشتن تفاهم

مرد و زنی که نامزد هستند و اگر تفاهم نداشته و بیشتر وقت ها با هم جرّ و بحث کنند, آیا می توانندبعداً که عقد کردند, به زندگی آرامی خوش بین باشند؟

اختلاف سلیقه در جو تفاهم و همدلی قابل حل است . معمولاً هر زن و مردی چه قبل و چه بعد ازازدواج از دو سلیقهء متفاوت برخوردارند, اما هنگامی که با یکدیگر ازدواج می کنند, روی نقطهء مشترکی توقف کرده ,بر اساس آن به ادامهء زندگی می پردازند. نقطهء مشترک همان تفاهم است ; یعنی قبول کردن یک دیگر. اما اگر زوج جوان در حین عقد و قبل از آغاز رسمی زندگی (عروسی ) در برخوردهای متعارف نتوانند همدیگر را تحمل کنند وزمینهء اختلاف و ناسازگاری بینشان ایجاد شود, طبعاً بعد از عروسی نیز نمی توانند به تفاهم و آرامش برسند, زیرا دراین صورت به جای گذشت و چشم پوشی , بهانه گیری جا باز خواهد کرد و این موضوع می تواند شدت پیدا کند.

زن و مرد باید با علاقه و نشاط و همدلی و امید زندگی کنند. اگر به هر دلیل به پیوند ازدواج تن داده اند, آن را به فال نیک بگیرند و جوّی آرام در میان خود ایجاد کنند, اگر چه در بسیاری از موارد زن یا شوهر به عقب نشینی ازمواضع و کوتاه آمدن در مقام بحث نیاز دارند, تا ضمانت لازم برای ادامهء زندگی فراهم شود.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


بی تفاوتی همسر

با دوشیزه ای که قبلاً نامزد داشته و طلاق گرفته , عقد بسته و نامزد شده ام . من او را خیلی دوست دارم ,ولی وی نسبت به من ابراز علاقه نمی کند و در جمع و خلوت توجه چندانی به من ندارد. از این جهت مضطرب ونگران آینده ام . راهنمایی ام کنید.

از این که رابطهء بین شما و نامزدتان خوب است , خوشحالیم . ابتداءً بهتر است بدانید علّت عدم ابرازعلاقهء نامزدتان چیست ؟ شاید شکستی است که در اولین ازدواج خورده است . پس از عروسی و گذشت زمان به تدریج خوب خواهد شد و اگر لازم شد, در خلوت با ایشان صحبت کنید یا از طریق خواهر و مادر نظر ایشان را به دست آورید, چون ممکن است به خاطر حیا و خجالتی بودن و یا القا و تلقین دیگران باشد و یا عامل دیگری سبب این امر شده باشد.

وقتی سبب امر, روشن و قضیه ریشه یابی شد, با برخورد شایسته و استعانت از خداوند مسئلهء را حل کنید. درصحبت ها و برخوردهای خود آاری کنید که او باور کند و مطمئن شود شما به وی علاقه مند هستید و نامزدی قبلی وی اثر نامطلوبی در شما ندارد اگر مناسب دیدید به او بگویید او هم باید این قضیه را کاملاً از صفحهء خاطر زدوده وبه فراموشی بسپارد. از عواملی که محبّت را جلب می کند مانند خوش خلقی و دادن هدیه و اظهار محبت استفاده کنید.

ادامه مطلب...

مشکلات خانوادگی

مدتی است با مشکلات خانوادگی روبه رو شده ام و کم کم دارم صبر و تحمل خود را از دست می دهم ,لطفاً بفرمایید در برخورد با شوهرم که مدتی است به زندگی خود توجهی ندارد و با زن دیگری که پیش از ازدواج بامن , قصد ازدواج با او را داشته رفت و آمد می کند, چه باید بکنم ؟

خواهر گرامی ! نامهء شما به دستمان رسید و آگاهی از غمناکی ها و دلتنگی های شما متأثرمان نمود, لذا پیش از هر گونه سخنی , از صمیم قلب آرزو می کنیم که خداوند سکون و آرامش پیشین را به شما باز گرداند و کانون زندگی شما را دوباره گرم و با طراوت سازد.

در از هم گسیختگی روابط اعضای یک خانواده , علی الخصوص زن و شوهر, دو عامل مهم وجود دارد که ازآن ها به عامل بیرونی و عامل درونی یاد می کنند. عامل بیرونی , مجموعه اثراتی است که محیط خارج بر روان انسان باقی می گذارد و به هر ترتیب سبب به هم ریختگی تعادل انسان می گردد. این عدم تعادل , گاهی به شکل بیماری , گاه به شکل تغییر رویهء اخلاقی , گاه به فرم حساسیت و بدبینی و گاه به شکل افسردگی و سایر اشکال ظهور و بروزمی کند.

ادامه مطلب...

همسر نا متعادل

با پسر خاله ام نامزد شده ام و به نظر رفتارش خیلی متعادل نیست ; گاهی دروغ می گوید و زمانی نماز نمی خواند; سیگار هم می کشد ونگاه هایش آلوده است , چه راه حلّی را پیشنهاد می کند که کارهای ناروا را کناربگذارد, تا در آینده خوشبخت شویم ؟

همان طور که می دانید پسر خاله تان در سفر قم نزد شما اعتراف کرده است , ولی از چند چیز رنج می برد;

یکی این که فکر می کند محبوب و مورد علاقهء خانواده ـ مخصوصاً پدرنیست ;

دوم : مورد اعتماد خانواده نیست و آن ها حرف هایش را نمی پذیرند و درگفتار او را صادق نمی دانند;

سوم این که : برایش شخصیت و ارزش قائل نیستند و هنوز با او مانند یک بچه رفتار می کنند و حرکاتش را زیر نظر دارند; به همین دلیل او خودش را تنهامی پندارد و کسی را پیدا نمی کند که خلاءهایش را پر کند و او را درک نماید.

اگر می بینید گاه سیگار می کشد و گاه با دختران نامحرم است و حتّی گاه دروغ می گوید, به خاطر این است که احساس کمبود می کند و از این طریق می خواهد کمبودهایش را جبران نماید.

اگر به دادش نرسید و خلاءهایش را پر نکنید, روز به روز بدتر می شود تاجایی که قابل جبران نباشد.

وظیفهء شما به عنوان همسر فردی که خیلی به شما علاقه مند است و اظهارمحبت می کند, سنگین است و رعایت نکات ذیل ضروری است :

ادامه مطلب...

کتک زدن همسر برای بخشیدن مهریه

زنی 26ساله هستم و با پسر دایی ام ازدواج کرده ام ; مرا کتک می زند و به من اهانت وجسارت می نماید وقتی از خانه بیرون کرده است . می گوید: آن قدر تو را اذیت می کنم تا مهریه ات را ببخشی ومن طلاقت دهم . من برای رضای خدا, زن این مرد بچه دار شدم , اما او این چنین حقم را داد. آیا همهء مردهاچنین هستند؟

]هر چه باشد جز خدا, آن بت بُوَد, در هم شکن هر چه باشدجز هوی , آن حق بُوَد, در دل نشان]

نامهء ناراحت کنندهء شما را خواندم و از افسردگی شما متأثر شدیم .

برای راهنمایی شما نکاتی چند تقدیم می نماییم ; امید است برای درمان آسیب ها و آفت های زندگی شمامفید و مؤثّر باشد.

1- برای تمدید اعصاب و فراموش کردن ناراحتی های گذشته , به شما سفارش می کنیم با همآهنگی خانواده , سفری زیارتی به مشهد مقدس بروید و اگر نمی توانید, سفری به قسم , برای زیارت حضرت معصومه (س) و جمکران داشته باشید. این سفر را با کاروان های زیارتی خانم ها انجام دهید.

2 - زندگی , پیچ و خم و فراز و نشیب بسیار دارد و مطالبی که شما نوشته اید, کم و بیش در تمام زندگی هاوجود دارد; مهم این است که ریشه یابی کنید و ببینید برای چه شوهرتان با شما چنین برخوردی دارد. مشکل راریشه ای حل کنید و دل او را به دست آورید. بنابراین , نباید به مشکلات با دیدهء غیر طبیعی بنگرید.

ادامه مطلب...

طلاق

آیا طلاق در جایی که زن یا مرد, دین خود را در خطر می بینند (مثلاً زن می داند که به واسطه ءادامه زندگی مجبور است حجاب خود را کنار بگذارد یا در مجالس گناه شرکت کند یا لقمه حرام بخورد و...)جایز است ؟

عمل خلاف شرع به هیچ وجه جایز نیست و اگر زن در اثر اصرار شوهرش مجبور شود به گناه بزرگی دچار شود, مثلاً اگر مردی به زنش بگوید شراب بنوش یا مرتکب عمل حرامی شو, زن نباید انجام دهد واگر انجام دهد, گناه کار است و اگر چاره ای ندارد, باید طلاق بگیرد.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


عدم صداقت زوجه و خانواده اش

نظر به این که عدم صداقت زوجه و خانواده اش به دفعات محرز شده و قصد سوء استفاده ازروابط زوجیت و صداقت زوج داشته اند, آیا از ظاهر قضیه می توان به باطن حکم کرد؟

در این گونه موارد قاضی باید دقت کامل کند و با زیرکی و ظرافت , مسئله را از قراین و شواهدبفهمد و تا مسئله ای ثابت نشده , به ظاهر حکم نکند. یکی از ظرافت های قضاوت های امیرالمؤمنین (ع) این بودکه به صِرْف اقرار و بینه و قَسَم حکم نمی کرد, بلکه از زوایا و جوانب مختلف مسئله را بررسی می کرد گاهی ازروان کاوی و روحیات افراد شاکی و طرف او, حکم و قضاوت می کرد. بنابراین ظواهر, شاهد و قرینه و حدس وگمان برای قاضی است , اما نباید به آن اکتفا کرد.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com