سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

اوقات مناسب برای مباشرت و نزدیکی

چه اوقاتی برای مباشرت و نزدیکی مناسب‏تر است و چه اوقاتی مناسب نیست؟

نزدیکی کردن در اوقات زیر کراهت دارد:

در شبی که ماه گرفتگی باشد؛

در روزی که خورشید گرفتگی باشد؛

در شب و روزی که بادهای سرخ و سیاه و زرد بوزد؛

در روزی که زلزله یا هر حادثه ترسناکی رخ دهد؛

هنگام ظهر و هنگام غروب خورشید و شب هایی که ماه درمحاق باشد (شب‏های آخر ماه قمری که ماه پیدا نیست)؛

بعد از اذان صبح تا طلوع خورشید؛

در اولی شب از هر ماه مگر اول ماه رمضان؛

در نیمه هر ماه قمری؛

ودر سفر اگر آبی برای غسل کردن نداشته باشد؛

بین اذان و اقامه؛

در شب عید قربان؛

در کشتی؛

رو به قبله و پشت به قبله؛

در مسیر راه؛

نزدیکی به طور عریان؛

بعد از محتلم شدن و قبل از این که غسل کند یا وضو بگیرد؛

زمانی که مرد یا زن خضاب بسته (حنا یا رنگ) باشند؛

هنگام پر بودن شکم؛

ایستاده جماع کردن؛

زیر درخت میوه دار؛

روی پشت بام؛

در زیر آفتاب مگر پوشش داشته باشد؛

در جایی که بچه‏ای یا دیگری ببیند؛

نگاه کردن به فرج زن در حال جماع و سخن گفتن در آن حالت مگر ذکر خدای تعالی؛

به دست کردن انگشتری که اسم خدا یا آیه قرآن بر آن حک شده باشد.

نزدیکی کردن در اوقات زیر مستحب است.

شب دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه و روز پنجشنبه و روز جمعه بعد از عصر و هرگاه که زن میل داشته باشد.(1)

پی نوشت‏ها:

1. عروة الوثقی، ج 2، کتاب نکاح، مسأله 11.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


نظر اسلام را در مورد مسائل زناشویی و ازدواج

نظر اسلام را در مورد مسائل زناشویی و ازدواج توضیح دهید؟

ازدواج، سنت و روش پیامبران، مخصوصاً پیامبر گرامی اسلام است و فرمود: هر کس از این سنت من روی گرداند از من نیست، فمن رغب عن سنتی فلیس منّی.(1)

و سفارش شده به آسان گرفتن در ازدواج و زود ازدواج کردن. هر چه زندگی‏ها را ساده‏تر بگیریم مشکلات فردی و اجتماعی کمتر می‏شود و از نظر روحی و روانی راحت‏تر زندگی می‏کنیم تجملات و خرج‏های اضافی و بیهوده زندگی را بر همه مشکل کرده است.

از خرج‏های تجملی و اضافی در ابتدای ازدواج باید پرهیز شود.

مقصود از ازدواج پاکی نفس از گناه و تقرب الی الله باشد.

رعایت آداب زناشویی و رعایت مستحبات و آن چه در کتب اسلامی به عنوان آداب ذکر شده است. مطلوب می‏باشد، غیرت به جا و پرهیز از مجالس گناه و تشویق زن بر عفت و حفظ حجاب رعایت اخلاق زناشویی و احترام به یکدیگر مخصوصاً در ابتداء زندگی لازم است؛ زیرا دختر و پسری که با هم ازدواج کرده‏اند در محیطهای مختلفی بزرگ شده‏اند و خانواده‏ها متفاوت هستند، لذا باید به تدریج با اخلاق یک دیگر آشنا شوند و حساسیت‏ها را درک کند.

پی نوشت‏ها:

1. وسائل الشیعه، ج 14، کتاب نکاح، باب 2، حدیث 9.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


مخالفت با حجاب

در خانواده ای مذهبی و مقید به مسائل شرعی به دنیا آمده ام، امّا همسرم روی تعصّبات دینی من حساسیت نشان می دهد و با حجاب من نزد نامحرم مخالفت می کند.

تکلیف من چیست؟

خواهر گرامی!‌ تعهد و تدیّن شما در امور مذهبی و دینی و تعصب روی امر مهم عفاف و حجاب،‌ تحسین برانگیز و قابل ستایش است.

تعصّبات نیکو و تعهّدات خداپسندانه شایسته ی زنان مؤمنه است، زیرا جلوه گری زن،‌ یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند شیطان در به عصیان کشیدن انسان است. زیبایی و ارزش زن به این است که چون گوهری در صدف عفاف و حجاب قرار گیرد تا از تعدی و تجاوز سود جویان و فرصت طلبان در امان بماند. طرفداران بی حجابی و آزادی زنان،‌ مدافع حقوق ایشان نیستند و می خواهند زنان با کشف حجاب، وسیله ی‌ رسیدن به مطامع آنان را فراهم کنند.

ادامه مطلب...

پیرامون اختلافات زن و شوهر، سرد مزاجی زن و

پیرامون اختلافات زن و شوهر، سرد مزاجی زن و ابراز ناخرسندی از دیدار شوهر یا بودن با شوهر راهنمایی بفرمایید.

نامه ی سرکار خیلی خلاصه است، از این رو، بسیاری از نکات را در آن نیافتیم. مثلاً این که همسرتان چند سال دارد و از تولد آخرین فرزندتان چه مدت می گذرد. هم چنین وضعیت تحصیلی همسرتان و نوع فعالیت هایی که دارند، وضعیت روحی شان در جوانی و در خانواده ی پدر، میزان تقیدشان به امور دینی و... . آیا همسرتان قبلاً قصد ازدواج با شخص دیگری را داشته است؟ آیا ازدواج او تحمیلی بود؟ آیا از آغاز ازدواجاز شما بدش می آمد؟ از نامه ی شما فهمیده می شود که در آغاز، زندگی گرمی داشته اید چه شده که دگر گون شده است؟! آیا نمی پرسید برای چه از شما بدش می آید و از چه چیزهایی متنفّر است؟ خیلی از مسایل مبهم و پیچیده است.

زن موجودی ظریف است که اگر چه درصد مقاومتش در برابر مسائل، از مردان بیشتر است، اما درصد تأثیر پذیری و آسیب پذیری اش بالاتر است. در واقعه ی مرگ یک عزیز، زن ها علی رغم گریه و شوری که به پا می کنند، مقاومت بیشتری از مردها دارند، ولی تأثیرات سوگ تا مدت ها در آن ها باقی می ماند.

ادامه مطلب...

چرا همسرم علاقه ندارد با من بیرون از خانه بیاید

چرا همسرم علاقه ندارد با من بیرون از خانه بیاید و فقط با دوستانش رابطه دارد؟

خواهر گرامی! شاید علّت این که همسر محترمتان دوست دارد به بیرون خانه برود و با دوستانش ساعات فراغت خود را سپری کند، گوشه‏گیری شما باشد.

وقتی شما با او گرم نگیرید و او احساس تنهایی کند، طبیعتاً از شما دوری می‏کند.

اگر بخواهی بیشتر به شما توجه کند، باید برای او جذّابیت و گیرایی داشته باشید، عوامل جذّابیت عبارتند از:

1 - رسیدگی به سر و وضع خود و پوشیدن لباس زیبا و جذاب.

2 - رعایت احترام و ادب در گفتار و کردار. بدیهی است اگر شما در صدا کردن و گفتگو با او محترمانه برخورد کنید یا جلوی دیگران به او احترام بگذارید، علاقه‏مندی او به شما بیشتر خواهد شد.

3 - خنده رویی و بذله گویی باعث جذّابیّت می‏شود.

4 - مسلّماً تولد نوزاد در علاقه‏مندی او تأثیر خواهد داشت.

5 - دعا و راز و نیاز با خدا در علاقه‏مندی او مؤثر است، بعد از نماز هایتان از خدا بخواهید علاقه و محبّت او به شما بیشتر شود.

6 - به نظر می‏رسد او علاقه‏مند به شما است و این که با دوستانش مأنوس است، به خاطر این است که چون تازه ازدواج کرده، حالت قبل از ازدواج را سپری می‏کند که کم کم با تولد فرزند و درگیر شدن با مسائل خانوادگی آن حالت از بین می‏رود.

در مورد این مسئله بیش از اندازه حساس نباشید. اگر دوستانش افراد خوبی باشند جای هیچ گونه نگرانی نیست.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


بدگویی از خانواده

دختری 25 ساله هستم که هشت ماه پیش با پسری 32 ساله عقد بسته ام ولی خانواده ام از شوهرم و شوهرم از خانواده ام بد می گویند. نمی دانم از کدام طرفداری کنم. یک ماه پیش شوهرم برادرش را از دست داده و با سردی برخورد می کند. نمی دانم آیا به فکر تشکیل زندگی باشم؟

. در آغاز ازدواج به دلیل عدم تجربه پسر و دختر از زندگی مشترک و عدم آشنایی طرفین با شیوه ی شوهر داری و زن داری، و اختلافاتی بروز می کند که با گذشت زمان حل می شود. بنابراین مسائل بوجود آمده را نباید آن چنان بزرگ کرد. البته واقعیت آن است که مسئولیت شما در این مقطع بسیار حساس و خطیر است. از طرفی رضایت خانواده را می خواهید و از طرف دیگر به شوهر خود می اندیشید. در این اوضاع یک زن دانا و باهوش، احتیاط و عاقبت اندیشی را از دست نمی دهد و خود را رو در روی شوهرش قرار نمی دهد، چون با جلب رضایت شوهر رشته ی زندگی و محبّت محکم می گردد.

اگر دختر بخواهد مطابق میل پدر و مادر عمل کند، چه بسا پیمان مقدص زناشویی متزلزل و از هم گسیخته شود، همان طوری که در جامعه شاهد فروپاشی نظان خانواده بر اثر دخالت بیجای پدران و مادران بوده ایم. احتمال می دهیم حرف ها یا برخورد های خانواده ی شما به اضافه ی‌مرگ برادر شوهر و به علاوه سنّشان در دلسردی شوهرتان تأثیر گذاشته است.

حادثه ی فوت برادر ایشان در کج خُلقی و بی حوصلگی شوهرتان مؤثر بوده است. تا می توانید از طریق های مختلف به شوهرتان ابراز محبت کنید و خویشتن داری نشان دهید. و زود تصمیم نگیرید و نسبت به آینده خوشبین باشید. به مرور زمان مشکلات بر طرف خواهد شد.

ادامه مطلب...

همسرم توجهی به من ندارد

اما با همکارانش رفتاری صمیمی دارد. او بسیار تعصبی است به طوری که نمی توانم با برادر شوهرم احوالپرسی کنم، ولی خود روابط گسترده ای با نامحرم دارد. مرا راهنمایی کنید؟

خواهر گرامی! در محیط خانوادگی، وجود اعتماد و اطمینان بین زن و مردم امری ضروری است که بدون آن زندگی خانوادگی در کام آن ها تلخ و دشتوار می گردد. آفت مهم اعتمادواطمینان،‌سوء ظن و بدبینی است و منشأ اساسی بدبینی پیش داوری است که در مورد شما نیز این امر صدق می کند از این که همسرتان با نامحرم تماس دارد و به دلیل ضرورت شغلی با آن ها معاشرت می کند این احساس به شما دست داده است که شما را دوست ندارد در حالی که ممکن است چنین نباشد. معمولا‍‍ً بعضی از افراد در محیط کار خوش اخلاق ترند، ولی در محیط منزل روحیه ی شادی ندارند و بعضی بر عکس اند چه بسا خودشان نیز از این امر ناراضی اند، اما نمی توانند رفتار خود را تغییر دهند. برای رهایی از بدبینی باید در مرحله ی نخست با خیال های خود ساخته مقابله نمایید. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: "راه نجات از سوء ظن آن است که آن را تصدیق نکند و ترتیب اثر ندهد".1 مثلاً اگر به ذهنتان خطور کرد که همسرتان شما را دوست ندارد و یا محبت دیگران را بر محبت اهل خانواده ترجیح می دهد فوراً‌این فکر را از خود دور کن و به کاری که شما را از آن منصرف دارد بپرداز. روایات اسلامی سفارش می کند که مسلمانان رفتار و گفتار برادران مسلمان خود را به صحت حمل کنند.

امام علی(ع) می فرماید:‌"کار برادر دینی خود را به بهترین وجه آن حمل کن تا آن جا که راه توجیه بر تو بسته شود و به هیچ سخنی که از او صادر می شود بدگمان مباش تا محمل خوبی برای آن بیابی".2

اگر شوهرتان به خانه آمد و با شما گرم نگرفت این بی تفاوتی را به خستگی حمل نمایید و هرگز آن را نشانه ی کدورت و دشمنی ندانید. قطعاً‌با این برخورد قاطع بدبینی از بین خواهد رفت. در این مدت که شما با همسرتان زندگی کرده اید خلافی از ایشان ندیده اید و قضاوت کنونی شما بر اساس حدسیات است. خوش برخورد بودن و خوش اخلاقی دلیل خیانت نیست. قرآن مجید ما را از بدگمانی بر حذر داشته و به صراحت فرموده است:" ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها اجتناب کنید؛ زیرا بعض گمان ها گناه است".3

تهمت زدن از گناهان کبیره است. امام صادق(ع) می فرماید:" بهتان زدن به شخص بی گناه از کوه های بزرگ سنگین تر است ".4

با بدبینی تنها به خود آسیب می زنید رنج و محنت و عذاب درونی از آثار بدبینی است. امام علی(ع) می فرماید: "بدبین از همه کس وحشت دارد".5

با بدبینی نمی توانید محبت واقعی را اظهار کنید و این امر بر استحکام نظام خانواده تأثیر می گذارد. کسی که تصور نازیبایی از همسرش دارد هر چه بخواهد محبت کند احساس می کند که آن ها ظاهر سازی است از این رو لازم است بدبینی را از خود دور کنی و با اظهار محبت و اخلاق خوش چنان در قلب شوهرت جا باز کنی که جز تو کسی را نبیند و به کسی جز تو نیندیشد. نکته ی دیگر آن است که موضوع برگمانی خودت را با با هر کس در میان نگذار؛ زیرا ممکن است واقعاً دشمن شما حسود باشد و بر بدبینی شما بیفزاید. اگر واقعاً سوء ظن بر طرف نشد موضوع را با شوهرت در میان بگذار، البته به قصد کشف حقیقت نه به عنوان اعتراض.

بنابراین،‌توصیه ی ما آن است که با تقویت ایمان و رابطه با خداوند و ترتیب اثر ندادن به پیش داوری و حمل بر صحت کردن کارهای همسرتان میتوانید از بدگمانی نجات یابید و با عشق و صفا و اظهار محبت کانون خانوده را گرم نگه دارید و جوّ اعتماد و اطمینان را حاکم نمایید.

1 جامع السعادات، ج 1، ص 282.

2 اصول کافی، ج 4، ص 66.

3 حجرات (49) آیه ی 12.

4 بحارالانوار، ج 72، ص 194.

5 غرر الحکم ، ج 2، ص 712.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com 


بدرفتاری مادر

پنج فرزند دختر و پسریم، پدرم فردی زحمت کش و کاگر ساده است. مادرم با او بدرفتاری می‏کند و می‏گوید: در خانه‏ای هیچ کاری نمی‏کنم. شما موظفید کار کنید و خرج خانه و خانواده را بپردازید. پدر می‏گوید: با او چگونه رفتار کنم؟

از نزدیک در جریان اختلاف پدر و مادرتان قرار نداریم و نمی‏دانیم مشکل آنان چیست؟ نمی‏دانیم منظور مادرتان از این حرف "... در خانه تو هیچ کاری نمی‏کنم..." چیست؟ آیا منظورش کارهای معمولی خانه "مثل شستن لباس، درست کردن غذا، نظافت خانه و بچه داری..." است؟ یا کارهای غیر معمولی "مثل خیاطی، قالی بافی و..."؟

اگر مراد اولی باشد، بر خلاف وظیفه اخلاقی و برخلاف سنت نبی گرامی اسلام(ص) و روش حضرت زهرا(ع) است.

علی(ع) به مردی می‏گوید: می‏خواهی داستانی از خود و فاطمه برای تو بگویم؟ فاطمه محبوب‏ترین کس نزد پدرش بود. او در خانه من چندان با مشک آب کشید که جای بند مشک در سینه او نمایان شد و چندان دستاس کرد که کف دست او پینه بست و چندان خانه را جارو کرد که جامه‏اش رنگ خاک گرفت.(1)

اگر مراد دومی باشد باید دید علتش چیست چون ممکن است مریض باشد، اعصابش ضعیف باشد و حوصله نداشته باشد و....

امکانات مالی و درآمد همه افراد یکسان نیست. همه نمی‏توانند در یک سطح زندگی کنند. هر خانواده‏ای باید حساب دخل و خرج خوشان را بکنند و طبق درآمدشان خرج کنند. انسان همه طور می‏تواند زندگی کند. عاقلانه نیست که برای امور غیر ضروری دست به قرض و نسیه بزند.

مادرتان باید این مطلب را بفهمد که پدرتان یک کارگر ساده است و درآمد زیادی ندارد. باید حساب خرج و دخل زندگی خود را بکند و متوجه باشد چطور می‏تواند زندگی کند، آبرویشان محفوظ بماند و هرگز بی پول نباشد و...

وقتی می بیند پدرتان شب و روز کار می‏کند، باید به او احترام بگذارد، اذیتش نکند و بی حرمتی نکند. امام صادق(ع) فرمود: "هر زنی که شوهرش رااذیت کند و اندوهگینش سازد، از رحمت خدا دور است و هر زنی که به شوهرش احترام بگذارد و آزارش نرساند و فرمان بردارش باشد، خوشبخت و رستگار است".(2)

پدرتان هم باید به او احترام بگذارد، جلو بچه‏ها و مردم آبرویش را نبرد، او را کوچک نشمارد، به او به چشم نوکر نگاه نکند و کارهای غیر معمول از او نخواهد. به او بگوید: تو را دوست دارم. از این که نمی‏توانم زندگی بهتری برایت فراهم کنم شرمنده‏ام و....

از مادر بخواهی با پدر زحمت کشتان مدارا کند، سخت نگیرد، به اندازه توان از او بخواهد و تذکر دهید حضرت علی(ع) فرمود: "روزی که زهرا(س) را بزنی گرفتم، فرش ما پوست گوسفندی بود که شب بر آن می‏خوابیدم و روز برآن به شتر آبکش خود علف می‏خوراندم...".(3)

اگر از شما شنوایی ندارد، در صورت صلاحدید می‏توانید از خاله، دایی و یا یکی از افرادی که مادرتان از او شنوایی دارد کمک بگیرید.

بر اخلاق بد زن و یا شوهر صبر کردن ثواب بزرگی دارد.

پی نوشت‏ها:

1 - دکتر شهیدی، زندگانی فاطمه(س)، ص 84.

2 - بحار، ج 103، ص 253.

3 - شهیدی، زندگانی فاطمه، ص 84.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


زن کارمند

اگر زنی کارمند باشد ، آیا می‌تواند از حقوق خود بدون اجازه ی شوهر به دیگران کمک کند یا به عنوان صدقه یا خمس یا زکات بپردازد؟ اگر پول‌ها دست شوهرمان باشد و نگذارد از دستمزد خودمان هر طور که خواستیم استفاده کنیم ، ثواب و اجری داریم؟ چرا همه ی امور باید به اجازه ی شوهر باشد؟

زن می‌تواند از حقوق خود در موارد مذکور هزینه کند. زنی که شاغل است ، باید حساب سال خمسی اگر چیزی اضافه ماند ، باید خمسش پرداخت شود، اگر شوهر پول‌های همسر خویش را با رضایت همسر هزینه ی زندگی می‌کند ، اشکالی ندارد ، ولی شرعا اموال همسر مال خود او است . اگر شوهر با پول همسرش مخارج لازم زندگی را تهیه می‌کند ، تمام ثواب مال همسر است ، باید بدانید اخلاق خوب و حسن شوهرداری بهترین فضیلت ها را نصیب شما می‌کند.

پیامبر اسلام (ص )فرمود: "جهاد المرئه حسن التبعل؛ جهاد زن خوب شوهرداری است". در زندگی اولویت ها را فراموش نکنید.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


شوهرم خیلی اهل قهر است

شوهرم خیلی اهل قهر است . با یک مسئلهء کوچک فوری قهر می کند و نسبت به من بی اعتنایی می کند. او بسیار بدبین و یک دنده است . برای تخلیهء روحی خودم گاهی به قرآن رو می آورم .

بعضی از روحیات و منش ها موروثی است و به زودی نمی توان آن ها را تغییر داد. زندگی کردن با این گونه افراد شاید کمی مشکل باشد, اما با صبر و تحمل و بردباری و استمداد از خداوند متعال می توان بر مشکلات غالب شد. شاید او روحیهء شما را درک کرده و به قول معروف کلید رمز روحی و روانی شما را خوانده است . از این جهت گاهی از این اهرم استفاده می کند تا شما را تحت سیطره و کنترل خود داشته باشد. باید روشی مناسب پیش گیرید. در ضمن این که با دقت و هوشیاری مواظب باشید درگیری و تنشی ایجاد نشود. باید بر روحیهء خود مسلطباشید و کاری انجام ندهید که بعد از آن دچار مشکل شوید. اعصابتان را بی جهت و به خاطر مسائل جزئی ناراحت نکنید. این تنها شما نیستید که این مشکل را داشته باشید. بسیاری از مراجعات ما این گونه مناقشات است . همان طوری که بعضی از مردان خُلق به خصوصی دارند, در بعضی خانواده ها مردان از دست زنانشان چنین ناراحتی ها رادارند, اما سعی می کنند بر اعصابشان مسلط باشد و با اخلاق زنشان بسازند و آن را نزد خدا به عنوان وظیفهء الهی محسوب کنند. اصلاً صبر و بردباری که این همه در آیات و روایات بدان تأکید شده , برای این گونه مشکلات است ,چون اگر صبر نباشد, بسیاری از زندگی ها متلاشی می شود. قرآن دربارهء صبر و ثواب آن فرمود: (1)

می گویند. پس عاقبت صابران خوب جایگاهی است >.

سلام رو به رو می شوند>.(2)

(پـاورقی 1.نحل (16 آیهء 126

(پـاورقی 2.نساء (4 آیهء 25

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com