سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

همسر دوم

با پسرخالهء خود عقد کردم . هنگام عروسی فهمیدم زن دیگری دارد. از او جدا شدم . این مسئله مرا به همه چیز بدبین کرده است . لطفاً مرا راهنمایی نمایید!

خواهر گرامی ! تحقیق قبل از ازدواج , ضامن سلامتی ازدواج است .

هر پیوند مشترکی اگر بدون تحقیق صورت بگیرد, درصد بالایی از آن به مشکلات جدی بر می خورد. در هرحال وقتی شما به مدت پانزده ماه در عقد فامیل نزدیک بودید, چگونه متوجه نشدید او زن دارد؟! گر چه نوش داروبعد از مرگ سهراب بود, ولی باز دیر نشده است و گویا موقعیت های خوبی برای تجربه ای بهتر دارید. بهتر است به خود آمده , از انزوا بیرون آیید. زندگی هر انسانی به اقتضای طبیعت دنیا با شانس و بدشانسی همراه است . ناخوشی هاباید درس عبرت و همواره کنندهء دریافت خوشی ها باشند. اگر کسی به هر دلیل در زندگی دچار شکست شد, نبایدبپندارد دنیایش به آخر رسیده است و موج بدبینی یأس او را فرا گیرد. برای هر انسانی فرصت های از دست رفته موجب کسب تجربه شده و فرصت های بهتری فراهم می شود.

اما در میان خواستگاران شما ممکن است بعضی بدانند در عقد کس دیگری بوده اید و اگر با این حال به سراغ شما آمدند, به بهترینشان جواب مثبت بدهید, و اگر نمی دانند قبلاً عقد کرده اید, باز اگر طالب شما باشند, می توانید به شکل خصوصی و صادقانه و در حدّ ضرورت و نیاز با خواستگار جدید اشاره ای به ماجرای قبلی بکنید, زیراسرپوش گذاشتن بر این مسئله خصوصاً بعد از تشکیل زندگی , اگر روزی بر ملا شود, برایتان گران تمام خواهد شد.

شما برای دلتنگی و دلزدگی باید دلیل داشته باشید.

دلتنگی و دلزدگی از حوادث دنیا, امری طبیعی به نظر می رسد, ولی مهم آن است که این گونه امور در فکر و دل انسان نقش نبندد و دارای گذرا به حساب آید. البته حوادث دنیا چه تلخ و چه شیرینش , از اموری نیستند که بتوان جلوی آن را گرفت . هر انسانی مقدراتی دارد که حتماً به خاطر مصلحت او است .

مهم پندگیری و عبرت آموزی از حوادث است .

خداوند هیچ گاه بندگان خود را از یاد نخواهد برد. مخلوق چون از ید صنع او موجود می شود, از هر چیز دیگری به صانع خود نزدیک تر است و صانع چون به دست توانمند خود, هستی بخش است , هر که را هستی بخشد, او راهرگز از یاد نخواهد برد و چون علم خدا سابق و لاحق ندارد و زمان بر او گذرا نیست , پس انسان که مخلوق او است ,همیشه در نزد وی است . آیا می تواند چیزی در نزد کسی باشد ولی آن کس او را نبیند؟ بله انسان ها به خاطر گناهانی که می کنند, از لطف و توجه خدا دور می شوند, مثل پدری که فرزند متمرّد و سرکش دارد; هر چند در نزد او و خانه اش به سر می برد, اما پدر به او بی توجه می شود. ولی اسباب بی توجهی را پدر فراهم نکرده است . این فرزند است که به خاطر اعمال بدش در میان اعضای خانواده مطرود می شود. در مورد خواستگار, اگر قصد جدّی برای ازدواج دارید,بهتر است در برخورد با خواستگارتان جدّی باشید و مطابق میل واقعی تان رفتار کنید. نمی تواند نتیجهء هر دلزدگی ورنجش خاطر, وازدگی از همه چیز باشد.والسلام .

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


صیغه

بعد از طی شدن دوران اسارت به میهن اسلامی بازگشتم و بلافاصله ازدواج کردم . همسرم با من سرناسازگاری گذاشت و در پی آن یکی از همکاران را کردم و بعد از آن زندگی ام بیش تر دچار مشکل شد و مرامتهم به بعضی از مسائل کردند, لطفاً یاریم کنید.

آزادهء عزیز! با آرزوی توفیق و سلامتی . دوران اسارت و دوری از وطن آن هم در وضع نامساعد,جسم و روح انسان را فرسوده کرده و هنگامی که از اسارت آزاد می شود, لازم است مدتی را با خود سپری کرده تامشکلات آن دوران سخت را به فراموشی بسپرد.

شما هنگامی که از اسارت به میهن اسلامی بازگشتید, خوب بود تحت فشار خانواده قرار نمی گرفتید و با صبر وحوصله ای فراوان همسری را انتخاب می کردید که بتواند با وضع شما بسازد.

معمولاً زن ها کم تر موقعیت مردها را درک می کنند اگر مرد به هر دلیلی با ایشان نسازد, حاضر هستند تا آخر خطمقاومت و مقابله کنند. همسر شما اگر چه در ابتدا فکر می کرد اگر به ازدواج شما درآید, موجب افتخار او می شود,ولی به تدریج که زندگی رنگ و حالت عادی به خود گرفت , دیگر نوبت مرد است که با هماهنگی و مدیریتی توانمند,امور خانه و زندگی را کنترل کند. در هر حال مجموعه عواملی دست به دست هم دادند تا شما در زندگی دچار مشکل شوید و در این بین به زنی دیگر مراجعه کرده و او را صیغه کنید.

برادر عزیز! احتمال نمی دهید اوضاع زندگی شما بعد از ازدواج موقت بدتر شده باشد؟ شاید همسرتان فهمیده است که دیگر برایتان ارزشی ندارد و در مقابل فهمیده است شما او را رها کرده و شخص دیگری را به طور موقت صیغه کرده اید و به مقابلهء شما برخاسته است .

معمولاً زن ها حساسیت عجیبی روی زنی دیگر که بخواهد برایشان هوو شود دارند. در هر حال تجربهء سختی پیش روی شما است . امیدواریم بتوانید با همسرتان تفاهم داشته و به زندگی آرام برگردید. البته فراهم کردن زمینه ءتفاهم و جلب اعتماد مجدد کمی مشکل است . بنابه گفتهء خودتان , هیأت تخلّفات اداری , نسبت های ناروایی به شمامی زند.

در این صورت می توانید از دست آن ها شکایت کنید. آن ها حق ندارند با آبروی مسلمانی بازی کنند. اما اظهارداشته اید: مدارکی که دلالت بر حقانیت شما می کند دارید و اگر بخواهید آن ها را ارائه کنید, جان چند نفر به خطرمی افتد. در جواب باید بگوییم می تانید به شکل یکطرفه مدارک را به قاضی ای که امین و مورد اعتماد باشد, بدهید تاحداقل بعد از اثبات حقانیت شما, حکم تبعید شما لغو شود و دیگر به آن زن فکر نکنید, زیرا او الآن شوهر دارد و زن مسلمانی که شوهر دارد, باید حریمش مصون و محفوظ باشد. شما از قاضی بخواهید با ارائهء مدرک به طور خصوصی و پنهانی بدون آن که پای آن زن به میان آید, از شما اعادهء حیثیت کند. در تمام این موارد لازم است پیش از ارائه ءدلایل خود, با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید که آیا دلایل شما محکمه پسند هست یا نه , زیرا ممکن است مدارک نزد شما قانع کننده باشد, اما ارزش قانونی نداشته باشد و کار را مشکل تر کند. والسلام .

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


ناباروری همسر

سیزده سال است که ازدواج کرده ام , ولی تا کنون صاحب فرزندنشده ام , طبق نظر پزشکان مشکل از ناحیهء همسرم می باشد. در این باره چه مسئولیتی دارم ؟ اگر وظیفه ام صبر است نزد خدا مأجور هستم ؟

عشق به فرزند و طلب آن از جمله آرزوهای طبیعی و از آثار و ثمرات ازدواج محسوب می شود و در روایات , فرزند صالح به گل خوشبو تشبیه شده است , اما به عللی این خواستهء مشروع در مواردی بر آورده نمی شود. در حال حاضر که شما با این مسأله مواجه شده اید و با صبر و بردباری و سعهء صدرِ قابل تحسین خود کانون گرم خانواده را حفظ کرده اید, نباید از پی گیری موضوع خسته وملول شوید. البته نظر پزشکان محترم است , اما به تجربه ثابت شده است با وجودمأیوس بودن پزشکان از فرزنددار شدن زوج های جوان , خداوند پس از بیست سال به آن ها فرزند داده است ; بنابراین حفظ روحیه و امید به آینده از ضروری ترین مسایل به شمار می رود.

]در نومیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است

قطعاً صبر کردن اگر برای رضایت خدا باشد و به حساب خدا گذاشته شود,ثواب بزرگی خواهد داشت . پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ( پـاورقی 1.ابراهیم امینی , آیین همسرداری , ص 219) در روایت دیگر آمده است : حضرت داود(ع)عرض کرد:(پروردگارا! پاداش شخص محزون که به خاطر رضای تو بر مصائب صبر کندچیست ؟ فرمود: پاداش او این است که لباس امان بر او می پوشانم و هرگز آن را ازوی نمی گیرم .( پـاورقی 2.محجة البیضاء, ج 7 ص 127) اگر ادامهء زندگی را به داشتن فرزند مربوط دانستید, می توانید باتوافق خانواده و از طریق سازمان بهزیستی بچه ای را به فرزندی قبول کنید. چه بسااین سرپرستی و یتیم نوازی , رحمت و لطف الهی را جلب نماید, چنان که این موضوع اتفاق افتاده است . ما کسی را سراغ داریم که یتیمی را عهده دار شد وخداوند به او که سال ها محروم از فرزند بود, فرزندانی عطا کرد.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


نمی توانم بچه دار شوم

دکتر به من گفته . وضعیت مالی -کاری - اجتماعی خوبی دارم و شدیدا احساس نیاز به یک همدم و همراه دارم ؟ هر چه فکر میکنم وجدانم اجازه نمی دهد دردی که دارم با دیگری تقسیم کنم ؟ از طرفی از لحاظ روحی - جسمی - واجتماعی به من فشار وارد می شود. واقعا نمی دانم که چه باید بکنم؟

ضمن تقدیر و تشکر از مکاتبه شما با این مرکز، توجهتان را به نکاتی چند جلب می کنیم:

1. علیرغم احترامی که برای پزشکان قائل هستیم نمی توان گفته و سخن آنها را به طور قطعی پذیرفت هر چند تمام آزمایش های بعمل آمده نشانگر منفی بودن امر فوق است زیرا نهایت چیزی که پزشکان می گویند آن است که از طریق عادی و از نظر علم پزشکی امکان بچه دار شدن وجود ندارد و هرگز نمی گویند از راه های دیگر (مثل تاثیر معنوی دعا و توسل و لطف خاص خداوند و وساطت اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع)) نیز این امر نشدنی است. و اگر از خود آنها نیز بپرسید احتمال بچه دار شدن از طریق غیرعادی را نفی نمی کنند. پس هرگز امید خود را به یاس و ناامیدی تبدیل نکنید و اگر از تمام اسباب عادی و طبیعی قطع امید کردید و با اضطراب و اصرار زیاد از خداوند متعال تقاضای خود را داشته باشید چه بسا لطف ویژه اش شامل حال شود و اگر به صلاح شما باشد این توانایی را به شما کرامت خواهد کرد. ضمنا بدانید که شما تنها فردی نیستید که دچار چنین مشکلی هستید افراد زیادی نظیر شما بوده و هستند و در موارد زیادی نیز علی رغم پاسخ منفی پزشکان، پس از ازدواج مشمول لطف خاص خداوند بواسطهء توسل به ائمه اطهار(ع) شده اند چه بسا شما نیز یکی از همین موارد باشید. افراد زیادی بوده اند که پس از مدتها و سالیان درازی بچه دار شده اند و خداوند مشکل شان را حل کرده است.

2. دختران یا زنانی در جامعه هستند که با این مشکل سازگاری دارند و آن را تحمل می کنند یا به دلائل مختلفی آمادگی دارند که به همین شکل زندگی را آغاز کرده و ادامه دهند. بنابراین برای اینکه وجدانتان راحت باشد هنگام خواستگاری این موضوع را به وی بگویید و در صورت رضایت وی و خانواده اش، ازدواج کنید.

3. راه دیگر اینکه پس از ازدواج به کمک برخی مراکز بهزیستی و غیره، فرزندی را بعنوان فرزند خوانده به محیط زندگی خودتان ملحق کنید که هم شور و نشاط کافی به خانواده تان برگردد و هم از ثواب و اجر اخروی آن برخوردار شوید. (البته مشروط به اینکه موضوع را به فردی که از او خواستگاری می کنید هنگام خواستگاری بیان کنید)

4. در صورتی که از نطر خودتان و همچنین از نظر خانواده محترمتان مانعی ندارد و پذیرفته شده است می توانید با خانمی ازدواج  کنید که شوهرش فوت کرده و دارای یک فرزند کوچک و خردسالی نیز هست لازم به ذکر است عمل به این راه چهارم برای برخی خانواده ها و جوانان مشکل است و پذیرفتن آن سخت است.

در پایان تاکید می شود خودتان را در تنگنای فکری قرار ندهید و در امر خواستگاری پیش قدم شده و با صداقت و صراحت مشکل پزشکی خودتان را نیز با فرد و خانواده مورد خواستگاری بیان نمایید خداوند به کمک شما می آید یا (از طریق عادی یا از راه لطف خاص خداوند) اصلا مشکل برطرف خواهد شد و یا فرد هم درد خود را خواهید یافت و یا فردی را که مشکل شما را تحمل می کند و سازگار با وضعیت شما هست پیدا خواهد شد.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


وظایف پدر و مادر در دوران بارداری

 چه وظیفه ای برای مراقبت از فرزند خود دارند؟

وظایف پدر و مادر در دوران بارداری عبارت است از:

الف) وظایف مادر:

    1ـ آرامش روحی و حالات معنوی مادر از ضروریات این دوران است. خواندن و شنیدن قرآن، دعا و مناجات، مطالعه مطالب امید بخش و ارزنده، تفریحات سالم، پیاده روی و قدم زدن در مکان‏های خوش آب و هوا و دیدن منظره‏های زیبا، تأثیر به سزایی در ایجاد این آرامش و معنویت دارد؛

    2ـ دوری از گناه (غیبت، سخن‏چینی، دروغ و ....) و غذاهای حرام و شبهه‏ناک؛

    3ـ داشتن تغذیه سالم و برنامه صحیح و منظم غذایی؛

    4ـ در طول این دوران، لازم است مادر زیر نظر یک پزشک متعهد و متخصص زنان باشد و از مصرف خودسرانه داروها خودداری کند.

ب ) وظایف پدر:

    پدر در همه اموری که بیان شد، نقش مهمّی را بر عهده دارد. مرد باید با حمایت‏ها و مراقبت‏های مستمر خود، همسرش را یاری کند و با ایجاد امید و دلگرمی در او، زمینه مناسبی را برای پرورش جنین فراهم سازد.

    از ابتدایی‏ترین وظایف پدر و مادر در قبال نوزاد، انتخاب نام نیکو، عقیقه نمودن (قربانی کردن) و ختنه کردن پسران است.

 

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


نشانه های عقیم بودن

عرض سلام وحسته نباشید حدمت شما لطفا پاسح سوال زیر را برایم بفرستید:

مواردی را که در نتیجه آنها یک مرد و یا یک زن ممکن یا حتمی است که عقیم باشند را نام ببرید

مردی آلتش مادرزادی کج بوده است و عمل فتق هم انجام داده است و آلتش هنور کمی کجی دارد .بفرمایید که ایا ممکن است عقیم باشد .اصلا هدف از عمل فتق چیست؟ لظفا توضیح بفرمایید.

نشانه های عقیم بودن مرد:

_ عدم وجود بیضه

_ وجود بیضه ها و عدم تولید اسپرم

_ بسته بودن راههای خروج منی در اثر عدم تکامل آنها

نشانه های عقیم بودن زن:

_ عدم وجود تخمدان یا رحم یا رحم ناقص

_ وجود مانع در مسیر واژن (مهبل) که از انتقال اسپرم به رحم جلوگیری کند.

 

عمل فتق ارتباطی با عقیمی ندارد و هدف بازگرداندن روده از سوراخ ایجاد شده در شکم به داخل شکم است. همچنین کج بودن آلت، ارتباطی با انسداد مجاری ادرار و منی ندارد لازم است به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه شود تا تدابیر لازم اندیشیده گردد.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


نزدیکی با همسر و احتمال حاملگی

دقیقا در چه زمانهایی از  بسیار کم و در حد صفر است ؟

از نظر پزشکی زمانی که احتمال حاملگی صفر باشد تقریبا وجود ندارد، زیرا در موارد بسیار بسیار نادر حتی احتمال رهایی تخمک در روزهای اول پس از قاعدگی و حامله شدن وجود دارد.

منتها آنچه که در 90% موارد می توان به آن اعتماد کرد این است که 72_48 ساعت قبل و بعد از تخمک گذاری احتمال حاملگی بسیار زیاد است و در بقیه ایام این احتمال بسیار کم می شود.

زمان تخمک گذاری نیز در خانم هایی که قاعدگی منظم دارند یعنی از شروع پریود آنها تا شروع پریود بعدی 28 روز طول می کشد، روز چهاردهم پریود است. بنابراین بلافاصله پس از پاک شدن تا دو روز و از روز هفدهم به بعد احتمال حاملگی بسیار کم است. (دکتر حسن قدوسی زاده)

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


آیا فقط منی قابلیت تبدیل شدن به نطفه را داراست

آیا فقط منی قابلیت تبدیل شدن به نطفه را داراست یا آن آب پاک (مذی- وذی) هم هنگام ریخته شدن به محل استقرار نطفه می تواند باعث حاملگی شود.؟

از آنجا که عامل حاملگی اسپرم یا نطفه مرد است و نطفه علاوه بر اینکه در منی وجود دارد در ترشحاتی که نام برده اید نیز بصورت بسیار بسیار جزئی وجود دارد، در موارد بسیار بسیار نادر احتمال حاملگی بدون خروج منی و در اثر ورود ترشحات فوق به رحم خانم ها گزارش شده است.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


بجه دار شدن در دوران نامزدی

بنام خدا سلام بنده حدود دوماهی است که با همسر خود عقد کرده ایم هر دو دانشجو هستیم . چندی پیش با عقب افتادن عادت ماهیانه همسرم بعد از 22 آزمایشی دادیم که متوجه شدیم او حامله است . نه من و نه همسرم نه انتظار بچه را هم در مخیله مان راه نمی دادیم. متاسفانه این اتفاق ناخواسته اتفاق افتاده کسی در خانواده ها نمیداند. ما در ماههای آینده ازدواج می کنیم و به منزل اجاره ای خود می رویم. الان گرفتار مساله روحی شده ایم الان هم به دلیل اقتصادی و روحی مجبور شده ایم راهی جز سقط نداشته باشیم . با توجه به اینکه کمتر از دو ماه از این قضیه می گذرد حکم شرعی آن چیست . لطفا ما را اهنمائی بفرمائید در اسرع وقت. با تشکر . سلام ما را نیز به رهبر برسانید. خدا بهمراهتان.

برادر ارجمند! »از بین بردن نطفه پس از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین، در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست» (اجوبه الاستفتاءآت، مقام معظم رهبری، ص 460، س 1264)

پس از عقد شرعی، ارتباط جنسی شما از نظر شرعی اشکالی نداشته اگر چه بر خلاف نظر عرف خانواده ها  مرسوم نیست. اما در هر صورت پیش آمده و برای برخی دیگر نیز اتفاق افتاده است که سعی کرده اند مراسم ازدواج را زودتر برگزار کنند.

لذا بچه دار شدن امری طبیعی است و موجب خوشحالی خانواده های شما هم خواهد بود. نگران این مسئله نباشید انشاء الله قدم اولین کودک برای شما مبارک باشد و در آغاز زندگی هرگز به سقط جنین که به نظر همه مراجع حرام است فکر نکنید. موفق و پیروز باشید.

خداوند می فرماید:   «ولاتقتلو اولدکم خشیه املاق نحن نرزقکم و ایاکم ان قتلهم کان خطا کبیرا»   از بین تنگ دستی فرزندان خود را نکشید ماییم که به آنها و شما روزی می بخشیم آری کشتن آنان همواره خطایی بزرگ است. (اسراء ، آیه 31)

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com