سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

آیا افراد غیر مسلمان به بهشت می‏روند؟

آیا افراد غیر مسلمان که در زندگی کارهای خوب

انجام داده‏اند، به بهشت می‏روند؟

 

در مورد قیامت و محاسبه اعمال پیروان غیر اسلام لازم است گذرا اموری را متذکر شویم، بدین شرح:

1 - دین حق در هر زمانی یکی بیش، نیست، بنابر این معنا ندارد بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) و با توجه به خاتمیت آن حضرت، دینی غیر از اسلام مورد قبول درگاه خداوندی باشد (و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه)

2 - رستگاری در جهان آخرت به دو چیز (عمل صالح و اعتقاد راستین به خدا) وابسته است. اگر فردی از عمل پسندیده بهره‏مند باشد و نسبت به مبدأ و قیامت باوری درست داشته باشد و به تعبیر قرآن از قلبی سلیم بهره‏مند باشد، در قیامت رستگار می‏گردد. "یوم لا ینفع مال و لا بنون إلّا من أتی اللَّه بقلب سلیم".

3 - در جهان بینی اسلامی این باور آمده است که خداوند با بندگانش به عدل حکم می‏کند و به متقضای آن عذاب الهی بعد از اتمام حجت است، یعنی خداوند حکیم و عادل بعد از آن که راه حق را برای انسان‏ها تبیین نمود (توسط حجت‏های باطنی و ظاهری) آن گاه آنان را به حساب و کتاب عمل فرا می‏خواند. (ما کنا معذّبین حتی نبعث رسولاً)

به مقتضای این آیه کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است و نتوانستند دین حق را بشناسند و در نتوانستن تقصیری نداشتند، از این جهت مشمول عذاب الهی قرار نمی‏گیرند.

ادامه مطلب...

کیفیت نماز شب

کیفیت نماز شب‌

لطفاً چگونگی انجام نماز شب را کاملاً توضیح دهید؟

نماز شب یکی از عبادت‌ها و نمازهای پرفضیلتی است که در آیه‌ها و روایت‌ها سفارش زیادی به آن شده است‌. نماز در دل شب و به هنگام سحر و فرو نشستن غوغای زندگی مادی‌، حالت توجه و نشاط خاصی به انسان می‌دهد که بی نظیر است‌. به همین دلیل دوستان خدا همیشه آخر شب را برای راز و نیاز انتخاب می‌کنند;

 

"وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ‌[51-18] و در سحرگاهان استغفار می‌کردند، "

 

 آری در این محیط آرام و دور از هر گونه ریا و تظاهر و خودنمایی و توأم با حضور قلب حالت توجهی به انسان دست می‌دهد که فوق‌العاده روح‌پرور و تکامل آفرین است‌; به همین جهت است که قرآن کریم‌، به نماز شب‌خوان وعده مقام محمود داده است‌;

 

"وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسَى? أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا ‌[17-79]

و پاسی از شب را (از خواب برخیز، و) قرآن (و نماز) بخوان! این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد! ."

 

کیفیت نماز شب‌

نماز شب 11 رکعت است که ابتدا 8رکعت نماز به صورت نماز دو رکعتی مانند نماز صبح‌; ولی به نیت نماز شب خوانده می‌شود. بعد دو رکعت به نیت نماز شفع‌، سپس یک رکعت نماز به نیت وتر خوانده می‌شود.

مجموع این یازده رکعت را به دو صورت مختصر و طولانی می‌توان خواند.

مختصر

در این روش‌، در یازده رکعت تنها به سوره حمد (بدون سوره‌) می‌توان بسنده کرد.

طولانی‌

در این شیوه در هر رکعت از هشت رکعت ابتدایی‌، ابتدا حمد، سپس یک سوره (سوره‌های متعددی مانند کافرون‌، توحید و... سفارش شده است‌.) می‌خوانیم‌; البته در برخی روایات حتی به خواندن ده بار سوره توحید سفارش شده است‌.

در دو رکعت نماز "شفع‌"، بهتر است در رکعت اول بعد از قرائت سورة حمد، سوره "فلق‌" خوانده شود و در رکعت دوم بعد از حمد سوره "ناس‌" را بخوانیم‌.

در یک رکعت "وتر" بعد از سورة حمد، بهتر است سه بار سورة توحید به تنهایی‌، یا سه بار سوره توحید به همراه فلق و ناس را بخوانیم و می‌توان تنها به یک سورة توحید بسنده کرد و دست‌ها را به قنوت بالا برد.

قنوت‌

قنوت نماز وتر، یکی از مستحبات پر فضیلت است و سفارش شده است که آن را طولانی کنیم‌. در روایتی از پیامبر اکرم‌آمده است‌: "هر کس در دنیا قنوت نماز وترش طولانی‌تر باشد، در موقف قیامت راحت‌تر است‌."(عروة الوثقی‌، محمد کاظم طباطبایی‌، ج 1، ص 544و545، دارالتفسیر.)

در قنوت ابتدا در حق چهل مؤمن و یا به طور کلی برای مؤمنان دعا می‌کند مثلاً می‌گوید "اللهم اغفر لفلان ]به جای گفتن "فلان‌" نام شخصی که می‌خواهد برایش دعا کند را می‌گوید[ یا اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات‌" سپس هفتاد مرتبه می‌گوییم‌: "استغفر الله ربی و اتوب الیه‌" بعد هفت مرتبه می‌گوییم‌: "هذا مقام العائذ بک من النار"، سپس سیصد مرتبه می‌گوییم‌: "العفو" و بعد از آن می‌گوییم‌: "رب‌ّ اغفرلی و ارحمنی و تب علی‌ّ انک انت التواب الغفور الرحیم‌" بعد به رکوع و سپس به سجده رفته و تشهد و سلام می‌دهیم‌; البته دعاها و ذکرهای مستحبی فراوانی در میان اذکار نماز شب و رکعات آن وجود دارد که مستحب است‌.

(برای آگاهی بیشتر ر.ک‌: مفاتیح الجنان‌، مرحوم شیخ عباس قمی‌، )


طلاق و احساس گناه

زنی هستم که طلاق گرفته ام وحال که از بچه هایم جدا هستم احساس رنج واندوه می نمایم ، احساس می کنم که من مقصر بوده ام لذا احساس گناه می کنم . لطفاً مرا راهنمایی فرمایید .

خواهر عزیز : از اینکه می بینم به اشتباهات خود پی برده اید جای بسی خوشحالی است اما آن چه ملاک است آن است که تو بدانی چه کرده ای وچه کارباید بکنی . برای رسیدن به این هدف باید صفحات زندگیت رامرور کنی و ورق بزنی ، بنشین وازقبل از زمانی که باهمسرت اختلاف داشته ای زندگی را به خاطر بیاور ، روزهای زندگی را یک به یک بررسی کن وتمام کارها ، رفتارها ، گفتاروکردار خود ودیگران را دوباره یادآوری کن .

ودوباره خودت را محاسبه کن . که البته انسان باید این کارهارادرهمان لحظه ابی که می خواهد کاری را انجام دهد بکار بندد. خوب فکر کن وحساب کن وبیندیش که چه کارهایی راریزبه ریز اشتباه کرده ای.

اگر خود رامقصر می دانی جبران کن . جبران اشتباهات وحتی گناهان تنها باتوبه واستغفار میسر نمی شود . مابرای جبران کار خطایمان باید کار کنیم .

طلاق در روایات اسلامی به عنوان مبغوض ترین و نا خوشایند ترین عمل حلال معرفی شده است . لذا تأکید می کنم اگر می توانید به همسرتان رجوع کنید ( البته این شرطی است که اوزندگی تشکیل نداده باشد چراکه رجوع دوباره شمادراین حالت موجب به هم پاشیدگی زندگی جدید او خواهدشد ) درهرصورت شما مادرید ، دارای حس مادری ، غریزه مادری ووظیفه مادری واین راهیچ کس حتی خودتان نمی توانید نفی کنید ، پس به این وظیفه بپردازید . این رابدانید که بچه ها همیشه به وجود شما ، به راهنماییهای شما وبه تمام چیزهایی که یک مادر باید به آنها ببخشد محتاج اند .

نگذارید دردل آنها این مسئله جابگزین شود که مادر موجودی است سنگدل وبی توجه وخودخواه که فقط برتی خود زندگی می کند که این برای زندگی آینده آنها بسیار بسیار خطرناک است . ارتباط خودرابا فرزندانتان قطع نکنید واگر اشتباه کرده اید محکم بایستید وبه اشتباهات خودتان اقرار کنید وعلاوه برآن اشتباهاتتان را جبران کنید.

ودر مورد همسر سابقتان هم اگر می دانید که مقصر بوده اید وظیفه دارید ازاو حلالیت بطلبید . این نکته رابدانید که خداوند درقیامت برای حقوق مردم ( حق الناس ) هیچ کاری نمی کند واین وظیفه مااست که خودمان راپاک کنیم .

استعانت از خدا فراموش نکنید وبدانید که وظیفه من وشما اولاً انجام واجبات است همه واجبات ، چه آنهایی که آنها موجوداست مثل نماز وروزه وچه بقیه آنها مثل محبت ومهربانی به همه بندگان خدا . ثانیاًترک محرمات است ( همه محرمات با همان قید بالا) وثالثاً جبران مافات وبااین سومی است که ما به دوتای دیگر موفق خواهیم بود .

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


فوت شوهر و ازدواج مجدد

 شوهرم فوت کرد و از وی فرزندانی دارم.شوهر مجدد کردم.

چگونه جریان را با بچه هایم در میان بگذارم؟

در مسایل تربیتی هیچ‌گاه نمی‌توان نسخه ی ثابت و واحدی نوشت  پاسخ دقیق سؤال شما، نیازمند داشتن اطلاعات و پاسخ صحیح از چند سؤال ذیل است:

1-فرزند شما-از شوهر اول-دختر است یا پسر؟

2-هنگام ازدواج دوم، بچه ی شما چند سال داشت و الان چند سال دارد؟

3-از حرف‌ها و برخوردهای اطرافیان آیا فرزندتان اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده و بویی از موضوع برده است؟

4-نوع برخورد شما زن و شوهر با یکدیگر چگونه است؟

5-نوع برخورد شوهر شما،یعنی ناپدری فرزندتان با وی چگونه است؟آیا با عطوفت و محبت پدرانه همراه است؟

6-اگر فرزندتان مدرسه می‌رود،آیا از اولیای مدرسه یا دانش‌آموزان کسی از این موضوع اطلاع دارد؟

این ها سؤالات اساسی است که بدون آگاهی از آن نمی توان،پاسخ دقیقی داد.

تذکر سه نکته را به عنوان راهنمایی لازم می‌بینم:

نکته ی اول: اینکه تصمیم به ازدواج گرفته اید امری صحیح و عقلانی است، متاسفانه یک تفکر غلط در جامعه ما وجود دارد که زن بعد از مرگ شوهرش حق هیچ کاری را (ازجمله ازدواج مجددرا)ندارد بلکه یگانه وظیفه او نگهداری از فرزندان شوهرش است غافل از اینکه این زن هم دارای نیاز های روحی و روانی و جسمی است.البته همانطور که عرض کردم هیچ‌گاه نمی‌توان نسخه ی ثابت و واحدی نوشت و این موضوع در مورد افراد مختلف فرق می کند.

ادامه مطلب...

نیاز به ازدواج

به نظر شما اگر زمانی دختری نیاز به ازدواج داشته باشد

 جز صبرکردن و توکل به خدا چکار میتواند بکند؟

خواهر گرانقدر و ارجمندم سلام

از اینکه برادر تان را لایق دانستید و این مسئله را مطرح فرمودید متشکرم

لابد می دانی که زندگیها همه مثل هم نیست، همانطور که انسانها به یکدیگر شباهت ظاهری و باطنی ندارند. دست ازل در خلقت انسانها چنین تدبیر کرده است، که افراد با یکدیگر در شکل و شمایل و علاقه ها و سلیقه ها متفاوت باشند، تا دنیا و زندگی آن به چرخش درآید. و هر یک از اعضای این جامعه بزرگ انسانی، گوشه ای از امور جامعه را عهده دار شود؛ تا نیازهای گوناگون اعضا برآورده شود. این تفاوتها، نگرشها، اهداف، و شیوه های زندگی را نیز متفاوت می کند. برخی زود عروس و داماد می شوند، و برخی دیر. برخی تحصیل می کنند، و برخی خیر. بعضی به دانشگاه می روند، و بعضی نه. بعضی کار فنی دارند، و گروهی کار فکری و ... بعضی جوانان با بزرگتر از خودشان ازدواج می کنند، و بعضی با کوچکتر. برای گروهی ثروت مهم است، و برای گروهی دیگر علم ودانش. عده ای به دنبال مسؤولیت اجتماعی هستند، و گروهی خیر. برخی از خانمها به هر قیمتی می خواهند وارد دانشگاه بشوند، و کارمند و حقوق بگیر باشند؛ و عده ای چنین نیستند، و ماندن در خانه و تربیت فرزند را ترجیح می دهند. و عده ای از لحاظ استعداد توانایی ورود به دانشگاه را پیدا می کنند، و گروهی از دانشگاه باز می مانند. هیچکدام از اینها نمی تواند دلیلی بر یأس و ناامیدی باشد. زندگی یعنی همین.

       ادامه مطلب...

وظایف زن نسبت به مرد

وظایف زن نسبت به مرد

حدود اختیارات شوهر چیست ؟آیا اطاعت از شوهر در حد تمکین زناشویی و خروج از منزل است و یا در زمینه های دیگر هم باید مطیع شوهر بود ؟

 یک زندگی سالم و سعادتمندانه زندگی است که افراد از  منیت ها دوری جسته با همفکری و همدلی و درعین حال حفظ حقوق همدیگر به زندگی آرام  و بدون دغدغه در کنار یکدیگر بپردازند.

نکته قابل توجه این است که قسمت مهمی از استحکام زندگی در گرو رعایت حقوق شوهر از جانب زن است .

حقوقی مانند:

1-  اطاعت : زنى به محضر رسول حق آمد و گفت حق شوهر بر زن چیست ؟ فرمود : اطاعت از شوهر و پرهیز از عصیان نسبت به او.

در اوامر و نواهی الهی (یعنی آنچه شرعا بر زن واجب یا حرام است مثل نماز یا ترک گناه و امثال آن) امر و نهی و رضایت و  عدم رضایت واذن و عدم اذن شوهر اثری ندارد بلکه بر زن واجب است مطیع شرع باشد اما در مورد خروج از منزل و پوشیدن لباس  و انجام مستحبات باید مطیع شوهر باشد، مگر این که شوهر در پوشیدن لباس از او بخواهد که بدون رعایت حجاب و یا با لباس  مهیج بیرون رود که در این صورت اطاعت لازم نیست مطابق خواست شوهر عمل نماید.

 2-     تمکین :

زن در غیر مواردى که از نظر شرع محدودیت دارد، واجب است نسبت به خواسته مرد، در مسئله زناشویی و .....  تسلیم باشد.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :بر زن لازم است از بهترین عطر استفاده کند، زیباترین لباسش را بپوشد، خود را به نیکوترین وجه آرایش دهد، و صبح و شب همچون طاووس خرامان خود را به شوهر عرضه نماید، باز هم حقوق شوهر بیش از اینهاست!

 3-     بیرون رفتن از خانه :

زن برای بیرون رفتن از منزل باید از مرد  اجازه بگیرد و اگر از رفتن به خانه خویشان مثل پدر و امثال اینها هم نهی کند باید اطاعت نماید.

این مسئله برای جلوگیری از مفاسد تهمت ها ،فتنه ها  و .... می باشد.

شیطانک ها و عروسک ها بى اجازه بیرون رفتند، و مایه فتنه و فساد شدند، پاکى و متانت جامعه را به هم زدند، عادى هم بیرون نرفتند، زیباترین لباس را پوشیدند، به بهترین وجهى آرایش کردند، موى و روى را بیرون انداختند، در برابر مردم کوچه و بازار طنازى کرده به عشوه گرى برخاستند، و گاهى در این زمینه چراغ غیرت مرد را هم خاموش کردند، تا به بازیگرى هاى او اعتراض نکند، از فرهنگ شیطانى یهود و نصارى و به قول خودشان تمدن و تجدد پیروى نمودند، و بلاهائى به سر اسلام و مسلمین آوردند که تا قیامت جبران نمى شود!

 4-     پرهیز از آزار شوهر و تندخوئى و بدزبانى:

امام ششم  علیه السلام فرمود :ملعون است ملعون زنى که همسرش را بیازارد و وى را غمگین و غصه دار کند، و خوشبخت است خوشبخت زنى که احترام شوهر را نگه دارد و وى را نیازارد و در هر حال از وى اطاعت نماید.

 5-     خدمت در خانه:

اگر چه زن می تواند در خانه دست به هیچ کاری نزند اما در زندگی  های امروزی با تفاهم و تقسیم کار زن بعضی از مسئولیت ها در خانه  بر عهده می گیرد مانند خدمت در خانه و خانه داری

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: زنى که غذاى خوشگوار براى شوهر آماده کند، خداوند خوراکهاى گوناگون در بهشت برایش مهیا نماید و بگوید بخور و بنوش به پاداش زحماتى که در دنیا کشیدى.

 6-     احترام به شوهر و خوشرفتاری با او

     امام هفتم (ع) فرمود:

     جهاد زن، نیک شوهر داری است.

 7-     برای غیر شوهر خود را نیاراید.

رعایت این این مسئله از سوی زن موجب آرامش و امنیت خانواده و اجتماع می شود و از بسیاری از فساد ها و فتنه ها جلوگیری می کند.

رسول حق (ص) فرمود:زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیرشوهر مگذار، در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن، روسرى خود را که جلب نظر مى کند، و مچ دست را نشان مده، اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید.

 8-  بدون اجازه شوهر در اموال او تصرف نکند: رسول گرامی اسلام فرمود: بدون  اجازه شوهر از مال مرد به کسى نبخشد، اگر بخشید گناهش از او و ثوابش مربوط به شوهر است.

9- ...........

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


وظایف مرد نسبت به زن

وظایف مرد نسبت به زن

چرا در زندگی زناشویی اختیارات مرد خیلی زیادتر از زن است ؟

 

خواهر گرامی

تصور شما و اساسا جامعه ما از مسأله حقوق زوجین در نظام خانوادگی اسلام نادرست است.

زن و مرد هردو دارای حقوق مسئولیت ها و وظایفی هستند. نظام خانواده در اسلام بر مبنای همین حقوق و وظایف شکل می گیرد.

یک زندگی سالم و سعادتمندانه زندگی است که افراد حق و حقوق یک دیگر را بشناسند و رعایت نمایند.

همانطور که زن در زندگی دارای حقوق و وظایفی می باشد مرد نیز دارای حقوق وظایف و مسئولیت های سنگینی است.

اگر چه مرد در زندگی دارای اختیاراتی است وظایف مردان نیز در قبال زندگی و تهیه مایحتاج مادی و معنوی آن بیشتر است .

وظایف و اختیارات مرد نسبت به زن اینگونه است:

1-      تهیه لوازم زندگی:

امام ششم (علیه السلام) فرمود :سرپرستى زن و بچه و رسیدگى به امور آنان از خوشبختى مرد است.

 2-     مباشرت

 3-     گشایش در زندگی و برآورده کردن حاجات همسر و فرزندان :

موسى بن جعفر (علیه السلام) فرمود :عائله مرد در اختیار و قید اویند، خداوند به هر کس نعمت داده بر عائله خود گشایش دهد، وگرنه ممکن است آن نعمت از او سلب شود.

 4-     احترام به همسر و فرزندان :

حولا از رسول حق پرسید : زن را بر مرد چه حقى است ؟

فرمود : برادرم جبرئیل آنقدر سفارش زنها را کرد، که تصور کردم مرد حق ندارد اف به او بگوید.

 5-     آراسته و پاکیزه بودن ظاهری و باطنی در محیط خانواده و جامعه:

همانطور که مرد، زن خود را دوست دارد زیبا، پاکیزه، خوش لباس، معطر ببیند، زن هم از مرد خود همین توقع را دارد، نظافت، پاکى، حمام، مسواک، سرشستن، شانه زدن، ناخن گرفتن، عطر زدن، لباس منظم و پاکیزه پوشیدن و سایر زینت هاى حلال بر اندام مرد، زن را خوشدل و راضى مى کند، و به عفت و پاکدامنى او مى افزاید، و از چشم دوختن به دیگران و در خیال گرفتن غیرشوهر حفظ مى کند.

 6-      خوش زبانی و مدارا با همسر و فرزندان :

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این زمینه به مردان، چنین دستور مى دهد :

با آنان در همه حال مدارا کنید، خوش زبان و نرمخو باشید، و در تمام امور نیکى نمائید، که عکس العمل آنان با شما به همین صورت است.

 7-      رعایت اراده و اختیار در سرپرستی همسر و فرزندان و جلوگیری از انحراف خانواده از مسیر صحیح زندگی :

بعضى از مردان از آزادى خداداده، و اراده و اختیار خود چشم مى پوشند، و دربست در اختیار زنان خود قرار مى گیرند، و بعضى از زنان با تسخیر اراده و اختیار شوهر، حاکمیت بر زندگى را به دست مى گیرند، و مرکب حیات را به هر کجا که خاطر خواه آنهاست مى رانند.این نوع زندگى به طور اغلب به یک زندگى شیطانى تبدیل شده، و موجى از گناه و معصیت، و اسراف و تبذیر، و خواسته هاى نامشروع زندگى را پوشانده، و معنویت را فرارى داده، و خانه و خانواده را از اصول الهى و انسانى منحرف نموده است.

 

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


ازدواج مجدد

آیا فردی که ازدواج مجدد انجام داده و زن دیگری اختیار کرده می تواند فرزندان زن اول خود را رها کند آیا در قبال رها کردن فرزندان مسؤول است؟ آیا فرزندان می توانند به خاطر نامادری از پدر جدا زندگی کنند؟

ازدواج مجدد نباید موجب از هم پاشیدگی زندگی قبلی شود و لازم است عدالت نسبت به زوجه اول و فرزندان او رعایت شود و فرزندان زن اول هم واجب النفقه هستند و پدر نسبت به آنها مسؤول است.

بلی، اگر فرزندان کبیر باشند حق انتخاب زندگی جداگانه برای خود دارند.

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


لذت بردن زن از زن

 مردی زنی را برای خود انتخاب کرده و به خواسته این همسرش که او را مجبور کرده دختری را که او از بین دوستانش انتخاب کرده به همسری خود برگزیند و مرد این وسع مالی را داشته باشد که بتواند خرجی هر دو را به راحتی بدهد ازدواج کند در حالی که همه آنها یعنی هر سه نفر راضی هستند آیا اشکالی وجود دارد؟ و اگر همسر اول او و یا اینکه هر سه تمایل داشته باشیند به طور همزمان هم خواب شوند مرد به طور همزمان و در یک جا با آنها نزدیکی کند و دو تا زن در ارضا کردن هم و نیز شوهرشان کمک کند یعنی در این بین زنها نیز هم کام بگیرند آیا اشکال شرعی دارد؟ چرا؟

سؤال کننده باید توجه داشته باشند که:

1. برای مردان طبق فتاوی و صریح قرآن بیش از یک همسر (تا 4تا) بطور دائم با رعایت عدالت جایز است.

2. نگاه کردن و دست زدن و استفاده بردن زن و شوهر از یک دیگر هیچ اشکالی ندارد و حق آنهاست. و برخی از هدف ازدواج استمتاعات طرفین می باشد.

3. غیر از زن و شوهر دیگران چه مرد به مرد، و چه زن به زن، و چه مرد (بدون ازدواج) حق نگاه کردن عورت و لمس بدن نامحرم را ندارند و زنها هم نمی توانند به عورت یکدیگر نگاه کنند یا دست یزنند. مسأله 17 فوق.

4. لذت بردن زن از زن مثل لذت بردن مرد از مرد حرام بوده و اگر در حد تماس جنسی و عورت به عورت باشد علاوه بر کبیره بودن موجب تعذیر و یا حد سحق خواهد بود همه چهار مورد اتفاقی همه علماء اسلام است و هیچ اختلافی نیست.

پس کام گرفتن زنها از یکدیگر اگر در حد ارتباط جنسی و تماس عورت باشد قطعاً حرام و محل اشکال است.

ولی اگر مرد بین دو زن واقع شود و زنها به عورت یکدیگر نگاه نکنند و تماس نداشته باشند بلکه هر یک از طرفین با مرد تماس و لذت داشته باشند اشکال ندارد.

سحق با مساحقه عبارت از اینکه دو زن عورت خود را به یکدیگر بمالند که حد آن 100 ضربه شلاق است.

منابع و مآخذ :

   تحریر الوسیله امام ج 2، مسأله 9، کتاب الحدود فی حد السحق و القیاده

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com


ازدواج بدون اجازه همسر اول

اگر مردی زنی داشته باشد و بدون اطلاع زن خود، زن دیگری را اختیار کند زن چه باید انجام بدهد؟

از دیدگاه اسلام مرد با توجه به رعایت شرایط و مقررات می‌تواند چند همسر انتخاب کند مشروط بر اینکه حقوق آنها را رعایت نماید بخصوص مسأله عدالت را در مورد آنان رعایت نماید، مرد می‌تواند چند همسر را انتخاب نماید ولی بدین معنی نیست که باید چند زن داشته باشد. چند همسر در عصر حاضر باعث تراکم مصیبت‌ها ، تشدید بلاها ، سرطان خانواده و درد بی درمان جامعه است در صورتی که چند همسری از نظر اسلام برای کاهش مصیبت‌ها و فحشاء و انسجام نظام خانواده و افزایش نسل جامعه بود.

  بسیاری و شاید اکثریت قریب به اتفاق ازدواج‌های  دوم و ... از روی شهوت پرستی و هوسرانی مردمان است، هوس رانی مردمان ، حسادت و خود خواهی زنان اول و مکاری و سالوس گری زنان دوم ،‌در عصر حاضر باعث شده است دستور مقدس اسلام و آیه صریح قرآن از نظر مسلمانان غیر قابل عمل بشود و مسیحیان و مخالفان اسلام آنرا حکمی کهنه و  پوسیده و ارتجاعی وانمود کنند .

  اگر دستور اسلام برای تعدد زوجات به درستی اجرا شود، نه یک زن بی سرپرست در جهان باقی می‌ماند و زنا و انحرافات جنسی هم از بین رفته یا کاهش می‌یابد. ولی متأسفانه بعضی از مردان هوس باز و شهوتران به نحوی این دستور را اجرا می‌کنند که موجب فساد و تباهی زندگی زن و شوهر و فرزندان خردسال بیگناه و بلکه نزاع و درگیری و احیاناً قتل و خونریزی میان دو فامیل می‌شود و دست آخر هم گناه ساده اندیشی و فساد و  خرابی را به گردن قانون اسلامی می‌اندازند .

  قرآن کریم در آیه 3 سوره نساء وقتی اجازه می‌دهد مرد چند زن اختیار کند می‌فرماید: اگر می‌ترسید نتوانید عدالت را در مورد آنان اجرا کنید ، فقط یک زن بگیرید.(1) نمی‌فرماید اگر یقین داشتید که نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید ،بلکه فقط ترس و احتمال را مانع از ازدواج مجدد می‌داند .

  اکثر کسانی که ازدواج مجدد می‌کنند بطور مخفیانه آنرا انجام می‌دهند و حال آنکه برای ازدواج اول جشن می‌گیرند ، کارت دعوتمی‌فرستند و به محضر می‌روند و شاهد می‌گیرند و . . .  این رفتار خود دلیل مشروعیت ازدواج اول و خلاف و انحراف از عقل و عرف و قانون در ازدواج دوم است و نوعی بی‌عدالتی نسبت به زن دوم شمرده می‌شود .

  با توجه به اینکه اکثر مردان و یا تمام مردانی که دست به ازدواج دوم می‌زنند از روی هوسرانی و بدون رعایت عدالت و مساوات است و نوعی ظلم در حق زنان اول و دوم و با توجه به آثار بد آن در شرایط ضمن عقد قباله‌های نکاح که یکی از شرایط ازدواج مجدد رضایت همسر اول تعیین شده است. بنابراین اگر مرد این شرط را پذیرفته باشد بدون اجازه همسر اولش اقدام به گزینش همسر دوم کرده باشد، همسر اول می‌تواند از شوهرش شکایت کرده و عقد همسر دوم باطل است ولی اگر از ازدواج مجدد همسرش مطلع شد و مخالفت نکرد می‌توانند به زندگی ادامه دهند . در حال حاضر ازدواج دوم باید با اجازه همسر اول باشد و در غیر اینصورت صحیح نیست، مگرکه  این شرط را در ضمن عقد  امضاء نکرده باشد .

                                                                                                                                        مو فق باشید.

 

   منابع و مآخذ:

   1- فان خفتم الا تعدلوا فواحده

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com