سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

تغذیه در دوران بلوغ


تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد . زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . البته لازم به ذکر است که پرخوری زیاد در این دوران سبب چاقی بیش از حد نوجوان خواهد شد ، تا جایی که ، گاهی نوجوان برای حفظ تناسب اندام ناچار به رژیم گرفتن می شود .

بنابراین در صورتی که تغذیه مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، هم انرژی مورد نیاز نوجوان به حد کافی تأمین خواهد شد و هم نیازی به رژیم خاص غذایی وجود نخواهد داشت .

صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان است . زیرا صبحانه ناکافی یا کم کالری گاهی می تواند زمینه ساز کمبودهای تغذیه ای شود . توصیه می شود که در برنامه غذایی نوجوانان سه گروه اصلی مواد غذایی شامل : چربی ها ، مواد قندی و نشاسته ای و پروتئین ها حتماً وجود داشته باشد . البته مصرف زیاد قندهای ساده مثل نوشابه های گازدار ، شکلات ، آب نبات و سایر موادی که فقط انرژی زا هتسند وارزش غذایی ندارند باید محدود شوند و به جای آنها بیشتر از مواد نشاسته ای مانند برنج ،‌نان و سیب زمینی استفاده شود .

همانگونه که اشاره شد یکی از مواد مورد نیاز بدن ، پروتئین ( حیوانی و گیاهی )‌است . نیاز به این ماده در دوران بلوغ به دلیل سریعتر شدن رشد و افزایش حجم عضلات بیشتر می شود . پروتئین های حیوانی در تخم مرغ ، گوشت ، پنیر و شیر و پروتئین های گیاهی در غلات و حبوبات وجود دارد . مصرف روزانه 45 تا 72گرم پروتئین توصیه می شود .

انواع ویتامین ها واملاح مورد نیاز بدن که در دوران بلوغ به دلیل تسریع در رشد ، نیاز بدن به آنها افزایش می یابد ، با مصرف سبزی ها و میوه ها ، انواع گوشت ، حبوبات ،‌لبنیات و غلات ( نان و برنج و ... ) تأمین می شوند .

ویتامین آ : ویتامین آ برای رشد و نمود بدن ، سلامت پوست و حفظ قدرت بینایی ضروری است . این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج و برگهای سبزتر ( خارجی ) کاهو یافت می شود .

ویتامین د : ویتامین د برای رشد و نمود و سختی استخوانها لازم است . این ویتامین در روغن ماهی ، جگر ، زرده تخم مرغ ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد . در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست ، سبب تولید مقدار زیادی ویتامین د در بدن می شود .

ویتامین ث : ویتامین ث مقاومت بدن را در برابر بیماری بالا می برد . در بهبودی زخم و سلامت لثه ها نقش دارد .به علاوه باعث می شود بدن آهن بیشتری جذب کند . این ویتامین در انواع مرکبات ( پرتقال و نارنگی ... ) گوجه فرهنگی ، فلفل سبز ، گل کلم ، سیب زمینی ، طالبی ، خربزه ، توت فرنگی ، اسفناج و کاهو وجود دارد .

ویتامین ب : ویتامین ب یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز بدن است که در کار خون سازی و تولید انرژی دخالت دارد . این ویتامین در غذاهایی از قبیل جگر ، دل ،‌قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر ، ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ، غلات مخصوص و غلات سبوس دار ( غلاتی که پوسته آن گرفته نشده باشد ) یافت می شود .

علاوه بر پروتئین و ویتامین هایی که ذکر شد بدن به تعدادی از عناصر نیاز دارد که هر کدام از آنها وظیفه خاصی به عهده دارند .

یکی از این عنصرها « روی » است . نیاز بدن به « روی » در دوران بلوغ افزایش پیدا می کند . این ماده در ساختن پروتئین دخالت دارد . « روی » در غذاهایی مثل جگر ،‌ شیر ، غذاهای دریایی ( مثل ماهی ) ، حبوبات و گندم وجود دارد .

ید

ید یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن است . ید برای رشد و نمود طبیعی بدن ، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است . سلولهای عصبی و مغز نیاز زیادی به آن دارند . این ماده در غذاهای دریایی ، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد . در غلات ، حبوبات ، میوه ها و سبزیها ، ید به میزان کم یافت می شود . البته مقدار آن به مقدار ید خاک بستگی دارد . یکی از مشکلات و بیماریهایی که در اثر کمبود ید به وجود می آید « گواتر » نام دارد . به دلیل کمبود ید در آب و خاک کشور ما ، در حال حاضر اکثر نمکهایی که تولید میشود یددار هستند . بنابراین خانواده ها باید حتماً از نمک یددار استفاده کنند .

کلسیم

به دلیل تسریع در رشد استخوانها ، نیاز به کلسیم در سن بلوغ بیشتر است . بنابراین نوجوانان باید ازمنابع غذایی حاوی کلسیم مثل شیر ، ماست و کشک به میزان فراوان استفاده کنند .

یکی از شایعترین انواع کم خونی ، کم خونی از نوع فقر آهن است . یعنی اگر آهن به اندازه کافی به بدن نرسد فرد دچار کم خونی می شود . زیرا وجود آهن برای خون سازی لازم است . البته نیاز بدن به آهن در دوران بلوغ بیشتر می شود . اما دختران به دلیل قاعدگی ماهانه ، مقداری از آهن بدنشان را ازطریق خونریزی از دست می دهند . به همین دلیل خوردن غذاهای حاوی آهن بخصوص برای دختران توصیه می شود .

این ماده در غذاهایی از قبیل گوشت ، جگر ، ماهی و زرده تخم مرغ وجود دارد . خوردن چای طی 1 تا 2 ساعت قبل و یا بعد از غذا از جذب آهن جلوگیری می کند . ولی استفاه از مواد دارای ویتامین ث یا میوه های ترش مثل مرکبات ،‌ به جذب آهن کمک می کند .


عروس وداماد بازنده مسابقه تشریفات

عروس وداماد بازنده مسابقه تشریفات


    

  

 

   یک مهریه 1800 سکه ای به نیت همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم دست اندرکار امر تسهیل ازدواج جوانان هستند! کمتر از این نمی شود، مگر یک مهریه 1390سکه ای (علی الحساب) به نیت سال 90 که شاید در این سال قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی شود! امروز در حالی «روز ملی ازدواج» را جشن می گیریم که بسیاری از جوانان ما در آرزوی برگزاری جشن ازدواج خود، نه فقط ستاره می شمارند، بلکه مشغول شمارش روزهایی هستند که از عمر جوانی شان می گذرد. امروز را در حالی «پشت سر» می گذاریم که مشکلات فراوانی «پیش رو» داریم و البته شاید از 21 آذر (به بعد) نگاهی هم به پشت سرمان نیندازیم و خیلی ساده ازدواج جوانان را فراموش کنیم. امروز شاید روز پرهزینه ای برای برگزاری کنگره ها، میزگردها و همایش ها باشد، درحالی که با هزینه هر یک از این برنامه ها می توان چند زوج جوان را راهی خانه بخت و ازدواج آنان را «تسهیل» کرد.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در گفت وگو با خبرنگار «ایران» درباره تعرفه های مصوب اتحادیه برای سالن های عروسی از شمال تا جنوب شهر می گوید: «همه تالارهای پذیرایی مکلف هستند در ازای خدماتی که به مشتری ارائه می دهند نرخ های معین خود را برای بررسی به اتحادیه ارسال کنند. اتحادیه نیز براساس شاخصه های خود از جمله منطقه، خدمات، نوع و کیفیت مواد اولیه، با نظر کمیته فنی اتحادیه و بازرسی تصادفی از واحدها ، رقمی را برای هر یک از تالارها تعیین می کند و آنها نیز موظفند براساس نرخ های مصوب اتحادیه عمل کنند و در صورت تخلف با افراد خاطی برخورد می شود.»

ادامه مطلب...

اسلا‌م دینی کاملا سازگار با حقوق بانوان

اسلا‌م دینی کاملا سازگار با حقوق بانوان

برخی کشورها قصد دارند پوشیدن لباسهای سنتی اسلامی را ممنوع کنند.

برخی کشورها قصد دارند پوشیدن لباسهای سنتی اسلامی را ممنوع کنند. دین اسلام نه تنها با آزادی عمل و بیان مخالف نیست بلکه حقوق و احترام خاصی را نیز برای بانوان قائل است و مشکل اصلی کلیشه و رفتارهای قالبی غربیان است. در این زمینه سایت open - democracy با مارتا نوسباوم فیلسوف و سیاستمدار مشهور گفت و گویی انجام داده است که در پی می آید.

مطمئناً در نگاهی که شما به ظرفیت‌ها و حقوق انسانی دارید، این اصل را که در آن هر انسان بتواند نظریات و احساسات خود را آزادانه و شفاف، بدون هراس از هرگونه فشار داخلی و خارجی بیان کند را به عنوان یکی از ارکان مهم برخواهید شمرد و در واقع خواستار فضایی مناسب برای پیشرفت‌های انسانی بدون هیچ تحریم و محدودیت‌هستید، حال اگر شما در غرب متمدن شاهد نقض حقوق بانوان و یا اسیر‌بودن آنها در یک‌سری محدودیت‌ها باشید، غربی که ادعا می‌کند از هر لحاظ کامل است و تمامی حقوق انسان‌ها و علی‌الخصوص بانوان در آن رعایت می‌شود، آیا فکر نمی‌کنید که عین همان حقوق نیز احتمال دارد که در جوامع اسلا‌می، همانند غرب، از بانوان نیز ضایع گردد؟ و یا به عبارت دیگر آنکه جوامع اسلا‌می حقوق زنان را تا حدودی پایمال می‌کند؟ ‌

ببینید من فکر نمی‌کنم که جامعه اسلا‌می با چنین تعابیر غلطی که از آن ساخته شده است وجود داشته باشد و در مبنای آن نیز حقوقی از زنان ضایع نمی‌شود. متاسفانه ما تعبیر درستی از زن‌بودن و زنان در این جامعه را نمی‌دانیم.

همانطور که می‌دانید مسلمانان نیز همانند مسیحیان و یهودیان بسیار مختلف هستند و ما نمی‌توانیم بگوییم که همه مسلمانان یک جور هستند. همانطور که همه یهودیان و مسیحیان مثل هم نیستند.

ادامه مطلب...

فیلم های خصوصی ایرانی ها در بازار CD افغانستان و پاکستان

فیلم های خصوصی ایرانی ها در بازار CD افغانستان و پاکستان

گزارش bbc

مغازه های فروش سی دی و نوارهای صوتی و تصویری در افغانستان آماده پاسخگویی به خریداران مختلفی است. از فیلم های جدید و قدیمی هندی، ایرانی و غربی گرفته تا سخنرانی های رهبران سیاسی و مذهبی در این بازارها قابل یافتن است.

 فروشنده نوجوانی که در یکی از همین بازارهای پرسروصدا مشغول پاسخگویی به مشتریان بود، در مورد سی دی های دانشجویی و پارتی ها صحبت می کرد.

 اشاره او به فیلم های خصوصی و خانوادگی بود که اخیراً به بازارهای افغانستان سرازیر شده و شاید خانواده ها و افرادی که در این سی دی ها حضور دارند هیچ وقت فکر نمی کردند، فیلم های خصوصی شان در پاکستان تکثیر شود و در بازارهای افغانستان به فروش برسد.

 از خانوادگی تا دانشجویی

یکی از خریداران می گوید بیشتر این نوع سی دی ها در پاکستان به تکثیر انبوه می رسند. او از سی دی هایی مثال می آورد که محافل خصوصی و پارتی های ایرانی بوده و اینک به کثرت فروش دارد.

 این خریدار اضافه می کند که فیلم های عروسی نیز تکثیر می شود. او به یک فیلم عروسی اشاره می کند که از یکی از شهرهای افغانستان به کل کشور سرازیر شده است.

 این نوع سی دی ها، از محافل ساده و متعارفی است که شاید ممنوعیت پخش و خاص بودن آنها مخاطبان خاصی را به سوی خود می کشاند.

 تکثیر دست به دست

  در حافظه کامیپوترهای بسیاری، به ویژه جوانان می شود نمونه هایی از این دست فیلم های خصوصی را یافت. امکان تکثیر آسان سی دی هایی که حس کنجکاوی جوانان و نوجوانان را برمی انگیزد و نگاه شان را به آنسوی ممنوع و دست نیافتنی می کشاند، سرعت انتشار این سی دی های خصوصی و ممنوع را بالا می برد.

 در ماه های گذشته، فیلمی به سرعت در بسیاری از شهرهای افغانستان تکثیر شد که شایعات پیرامون آن حکایت از سوء استفاده جنسی آموزگاری در یکی از شهرهای افغانستان داشت.

 این فیلم و موارد دیگری که به سرعت منتشر شد تا اندازه زیادی عامه مردم را متوجه عدم امنیت در برابر ابزار فراگیر تکنولوژی ساخت.

 موبایل هایی با کاربرد متنوع

 شهروند دیگری ضمن بحث پیرامون این موضوع می گوید: "عکسبرداری و فیلمبرداری بوسیله موبایل ها خطر را بیخ گوش مردم نشانده است".

 او می افزاید: "در اکثر محافل خصوصی و به ویژه عروسی ها این خطر برای مهمانان و مهمانداران وجود دارد. در محافلی از این دست، مهمانداران، در پایان کار، بلافاصله فیلم خود را از فیلمبرداری که استخدام کرده اند می گیرند.

 در کارت های دعوت این نوع محافل، مساله عدم همراه داشتن این وسایل از سوی میزبان به مهمانان گوشزد می شود و میزبانان مراقب مهمانانی هستند که ممکن است از گوشه ای به وسیله تلفن همراه خود به فیلمبرداری بپردازند.

 استفاده از ضبط صدا، عکس و تصویر و انتقال آن، گوشی های همراه را به شاهدی زنده در برخورد های اجتماعی تبدیل کرده است .

 تکنولوژی عذاب

   برای همه جوامع و به ویژه جوامعی مانند افغانستان که هنجارهای اخلاقی سیطره ای شدید و سنتی بر آن دارد، ترس از چنین مسایلی، بسیار جدی است و مردم به شدت از ورود این لنزهای نامحسوس به حریم های خصوصی خود، هراس دارند.

 امکان پیگیری قانونی متخلفان از نظر حفاظت تکنولوژیک ممکن نیست و سیر سریع پیشرفت، به ویژه جوامع توسعه نیافته را در فضاهای غیر قابل پیش بینی قرار داده است.

 برخی از این فیلم ها، احتمالا به منظور انتقام گیری هایی که ریشه در خصومت ها و روابط خصوصی افراد دارد، تکثیر و روانه بازار شده است.

 تنوع این نوع فیلم های خصوصی که به ویژه مربوط به پارتی های جوانان ایرانی است که شاید توسط خود این شرکت کنندگان پارتی ها دست به دست می شود و دانسته یا ندانسته سر از بازار ها در می آورد.

 معضل راه یافتن فیلم های خصوصی و خانوادگی به بازار، برای جوامع سنتی، مثل افغانستان، به شدت تکان دهنده است.

http://asriran.ir

دوستان عزیز و آگاه

هدفم از ایجاد این پست این است که به چند سوال جواب داده شود:

1-    قرآن در مورد حفظ آبروی مومن چه می فرماید؟

2-    قرآن در مورد اشاعه فحشا و دوری از مواضع اتهام چه می فرماید؟

3-    راههای جلوگیری از این قبیل امور چیست؟


معضل پیر دختران در عربستان!/به نظر شما راه چاره چیست؟

معضل پیر دختران در عربستان!
یکی از مشکلات اجتماعی عربستان در دوره کنونی که گریبانگیر خانواده‌های عربستان شده و پدیده پیر دختری در این کشور ?? میلیونی است.

به گزارش خبرنگار «جهان»، پدیده پیر دختری کشور عربستان را با مشکل مواجه کرده و اسباب نگرانی خانواده ها و حکومت عربستان را فراهم کرده است.

ظاهراً عربستان دارای ?? تا ?? میلون جمعیت بومی است که اگر ? میلیون کارگر خارجی را که در بازار و منازل آنان به عنوان راننده و خدمتکار مشغول به کار هستند، اضافه کنیم، جمعیت آنان به ?? میلیون یا کمی بیشتر می رسد. اما آمارهای غیررسمی حاکی است که از میان این جمعیت ?? میلیونی بومی، در حدود یک و نیم میلیون نفر یا به عبارتی یک میلیون و هفتصد هزار نفر از دختران سعودی از سن ?? سال گذشته و به آن‌ها عانسه یا پیر دختر می‌گویند.

نگرانی خانواده‌ها، حکومت و نهادهای مذهبی از پدیده پیردختری در این کشور همه را به تکاپو برای رفع این معضل انداخته و راه هایی را برای آن مطرح کرده اند، اولین راه حل خلق یک نوع ازدواج موقت بنام ازدواج مسیار است که در این نوع ازدواج، دخترانی که سن آن‌ها از سن ازدواج گذشته است، راضی می شوند تا به ازدواج یک مرد دیگر در آیند بدین صورت که در خانه پدر مانده، ولی داماد که مردهای ?? تا ?? یا ?? ساله را شامل می‌شود، می‌تواند بدون پرداخت مهریه با دختر ازدواج کرده و به منزل دختر رفت و آمد کند.

در این نوع ازدواج مرد فارغ از پرداخت مهریه (نفقه) و تامین مسکن و غذا با اجازه والدین و خود دختر با وی ازدواج می‌کند.

دومین راه حل که ظاهرا در کویت هم اجرا شده به این ترتیب است که برخی زنان البته به غیر از زنان سنتی و مذهبی‌ در خانواده‌های کویتی، دختران را به عقد شوهرانشان در می‌آورند تا کمکی به رفع این نگرانی کرده باشند.
سومین راه حلی که توسط دولت عربستان مطرح شده، پرداخت مبلغ 200 دلار ماهیانه به هر پیردختر عنوان شده است.
این راه حل در کابینه دولت عربستان به صورت قانونی تصویب شده است و به موجب آن اداره تامین اجتماعی به هر پیردختر عربستانی مبلغ ??? ریال معادل کمی بیش از ??? دلار بصورت ماهانه خواهد داد.
البته بسیاری از روزنامه‌ها این قانون را مورد حمله قرار دادند و گفتند که آیا مشکل پیردختری یا عنوست، اقتصادی است و این که چرا ??? ریال را تصویب کردند و آیا این قشر از اجتماع مستحق شده‌اند و مثل گداها باید به آنان زکات پرداخت کرد.
این گزارش می‌افزاید؛ این طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون به دلیل فراهم نبودن زمینه ها و شرایط افکار عمومی راه حل‌ها نتوانسته پاسخگوی این نگرانی خانواده‌ها شود.
نظرات کاربران:
? واقعا زشته که برای عنوان خبری جدی کلمه‌ی عامیانه‌ی "ترشیده" را که شایر برای شری از جامعه توهین آمز باشد به کا ببرید.....
? من جای دختر ترشیده‌های! عربستانی نیستم اما اگرم بودم، عمراً بدون مهریه و نفقه با این شیادا ازدواج نمی‌کردم. مردا خودشون می‌یان سراغت اونم با مهریه‌های سنگین، طلبکارن! دیگه اگه این مهریه و نفقه هم نباشه که استغفرالله خدا رو هم بنده نیستن!
? مینویسند آنسه نه عانسه ...
? قربونت آدرس یکی از اون پولدارشو برای ما بذار کنار.
به یه چاه نفت هم قانع هستم هیچ شرطی هم ندارم
ترجیحا از خاندان بن طلال باشه بهتره
? هر که گریزد زخراجات دین - خارکش غول بیابان شود.
وقتی متعه ( سوره نساء - آیه 24 ) حرام اعلام می شود . مجبور می شوند که همان را با نام مسیار بوجود بیاورند.
شیعه کوچولو
? راستی آمار کشور ما در این زمینه چه میگه؟
مسئولین ما رای حل معزل چه کردند؟
? خجالت نمی کشید این اخبار مزخرف و بدون ارزش خبری را مطرح می کنید!!!.
محمد جواد
? با سلام. واقعا عنوان بسیار توهین آمیزی برای مطلب انتخاب کردید. آیا خبرنگار مرد این خبر، با این افکار مرد سالارانه اش، این اصطلاح را برای آقایان هم بکار میبرد یا فقط برای بانوان مطرح میکند. اگر واقعا به کشورهای مسلمان دیگر اعلام برادری میکنیم، باید برای مشکلاتشان هم صادقانه راه حل ارائه کنیم و نه اینکه ریاکارانه مشکلاتشان را به تمسخر بگیریم، که این رفتار هیچ تطابقی با برادری ندارد، خصوصا اینکه در کشور خودمان هم بانوان مجرد بالای سی سال کم نیستند. یکی از دلایل این موضوع وجود قوانین سنتی است که با شرایط اجتماعی گذشته عربستان تطابق داشته و نه برای شرایط فعلی. در شرایط اجتماعی کنونی و مرفه عربستان که گردهمائی بانوان بدون حجاب و رو بنده، کمتر پیش میاد تا مادر پسران بتوانند عروس مورد نظرشان را برای پسرانشان انتخاب کنند و حتی وقتی هم که انتخاب میکنند دیگر پسران مثل گذشته زیر بار انتخاب والدینشان نمی روند، باید دولت عربستان قوانین سنتی را تغییر داده و شرایطی فراهم کندکه پسران بتوانند خودشان دختران را بدون روبنده ببیند و انتخاب کنند.
مصطفی ناصرخاکی
? agaye mostafa naser khaki ma hich baradari ba onha nadashte va nadarim zerangam bashim fekri behale khodemon mikonim yadet nare agajon
shahram
? agha tarsidid payame man ra ham va nazari ke dadam inja bezarid mage chize badi neveshte bodam
inja ham sansor mishe mataleb vaghean ke
peyman
 
? خدا وکیلی خیلی تیتر خوبی نزدید
نه الان شما قبول کنید تیترش جالب نیست
یعنی چی پیر دختر های عربستان
بابا شوهر کیلو چنده

به نظر شما راه چاره چیست؟


اقدام پسندیده سعودی و اقدامی عجیب در قم!


درحالیکه متولیان حرم شریف نبوی در مدینه منوره اعلام کرده‌اند که در موسم حج امسال، درب‌های این حرم در تمام ساعات شبانه روز به روی زائران باز است و در حالیکه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در تمام طول سال، 24 ساعته پذیرای عاشقان آن حضرت می‌باشد، مسؤولان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در قم، نه تنها به سوی این اقدام پسندیده نرفته‌اند بلکه چند ماهی است که یک ساعت نیز از زمان زیارت کاسته‌اند!

هم‌اکنون خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ساعت 23 شب‌های عادی، اقدام به خاموش کردن چراغ‌های حرم و راهنمایی زائران به بیرون می‌کنند و از ورود زائران دیگر نیز جلوگیری به عمل می‌آورند.

به گزارش خبرنگار "ابنا" ، شب گذشته در حالیکه عقربه ساعت‌های بزرگ حرم ساعت 23:15 را نشان می‌داد جمعیتی که پشت درب های حرم تجمع کرده و راهی به داخل نداشتند توجه عابران را به خود جلب می‌کردند.

یکی از خدام که مانع ورود زائران می‌شد در پاسخ به سؤال مردم که می‌پرسیدند"ساعت زیارت همیشه تا 12 بوده است ولی الآن که ساعت هنوز 11و نیم هم نشده" گفت:«چند ماهی است که به علت سرد شدن هوا، پایان ساعت زیارت را 11 اعلام کرده‌اند!».

جالب اینجاست که به دلیل طولانی بودن شب‌ها در نیمه دوم سال، ساعت شروع کار نیز دیرتر آغاز می‌شود.

خادم دیگری هم که مراقب بود هیچکس از درب اصلی صحن بزرگ وارد حرم نشود، در پاسخ به اعتراض یک روحانی که می‌خواست در حد یک سلام به صحن قدم بگذارد با لحنی غیرمؤدبانه گفت:«به ما ربطی ندارد! برو از همکاران خودت بپرس که چرا این قانون را گذاشته‌اند»!!

یک خادم هم در جواب التماس‌های زائری که می‌گفت از کرمانشاه آمده است و فقط می‌خواهد یک زیارت کوتاه کند اطلاعیه‌هایی را نشان داد و اضافه کرد:«ما کاره‌ای نیستیم، دستور مقامات بالاست»!

شایان ذکر است که طی چند سال اخیر، توجه مردم ایران و نیز شیعیان کشورهای اطراف، بیش از پیش به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در قم جلب شده است؛لذا انتظار می‌رود که مسؤولان و متولیان این اماکن ،هماهنگی لازم با این موج معنویت گرا را در خود ایجاد کنند.

اهمیت این مطلب آن زمان دو چندان می‌شود که بدانیم قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه اصلی کشور، پذیرای مسافران عبوری زیادی نیز هست که مایلند دقایقی هرچند کوتاه از فیض حضور در حرم کریمه اهل بیت (س) بهره مند گردند و این پاسخ که «بروید فردا بیایید!» آنهم یک ساعت قبل از فرا رسیدن نیمه شب، مسؤولیت اخروی سنگینی متوجه بانیان آن خواهد کرد و خسارت‌های جبران ناپذیری نیز به روحیه علاقمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد خواهد آورد.

در حالی که مسؤولان وهابی حرمین شریفین ـ که مخالفت مبنایی با توسل و زیارت قبور دارند و آنرا در حد کفر و شرک می‌شمارند ـ از امسال، محدودیت زیارت را از مسجد النبی (ص) برداشته و ساعات بهره‌گیری از این مکان را به تمامی 24 ساعت شبانه روز افزایش داده‌اند، اقدام دست اندرکاران آستان مقس قم ـ عش آل محمد(ص) ـ که با وجود افزایش روز افزون میزان زائران این حرم شریف، نه تنها ساعات زیارت را همانند مشهد افزایش نداده بلکه از آن نیز کاسته‌اند بسیار عجیب و غیر قابل توجیه است.

از تولیت محترم این آستانه انتظار می‌رود اگر فعلا امکان بازگذاشتن دائم این حرم را فراهم نمی‌بینند، حداقل ساعات زیارت را به همان حالت قبل (یعنی تا ساعت 24) بازگرداندند.

www.asriran.ir

 


بمب‌گذاری می‌کنیم!

متاسفانه شرکت یاهو در اقدامی ناپسند و زشت نام شریف کشور عزیزمان ایران اسلامی  را از سرویس خود حذف کرده است . به همین منظور دوست عزیزم کورش ضیابری طرحی برای بمباران اینترنتی یاهو دارند که به نظر بنده لازم است همه ما از آن پشتیبانی کنیم .

گویا لازم است کد زیر را درون وبلاگمان قرار دهیم .

<a href="http://helloyahoo.net">Yahoo mail<a/>

این هم آدرس وبلاگ ایشان :

http://kouroshz.blogfa.com


 


شیطان‌پرستی

بچه‌های شیطان

نیروی انتظامی در مرحله دوم طرح امنیت اخلاقی با مدل موها و لباس‌های گروه‌های شیطان‌پرست برخورد می‌کند.

 

اصلا انگار هر جا اسم شیطان می‌آید، «هراس» و «ابهام» را با خودش یدک می‌کشد. این بار هم دقیقا همین‌طور است؛ گویا شیطان و دار و دسته‌اش مرزهای کشور ما را پشت سر گذاشته‌اند و به خیابان‌های شهرهای ما هم راه پیدا کرده‌اند.

این دقیقا آن چیزی است که زنگ‌های خطر را به صدا درآورده؛ یعنی روی هراس‌انگیز و مخوف ابلیس. نیروی انتظامی اعلام کرده که در مرحله دوم طرح امنیت اخلاقی جامعه، با گروه‌های شیطان‌پرست و مدل موها و لباس‌هایی که نماد این گروه‌های انحرافی باشد، برخورد می‌کند.

از آن طرف خبر از دستگیری گروهی از جوان‌‌ها در یک پارتی به گوش رسید که بنا بر گفته مسئولان، گروه‌های موسیقی شیطان‌پرست در آن حضور داشتند. همین شنبه هفته پیش هم بخش خبری22 شبکه3، گزارشی را از فعالیت‌های گروه‌های شیطان‌پرست در انگلیس پخش کرد.

همه ‌اینها باعث شد که برویم توی دل داستان شیطان‌پرستان و پرده از کار آنها کنار بزنیم؛ اینکه شیطان‌پرستی چیست؟ گروه‌های شیطان‌پرست کدامند؟ از کجا و چه‌جوری به وجود آمده‌اند؟ چه می‌گویند؟ علائم و نمادهایشان چه شکلی است؟

سردمدارانشان چه کسانی هستند؟ چگونه می‌شود حساب شیطان‌پرستان را از گروه‌های مشابه جدا کرد؟ و...

 چون انگار حتی آنهایی که لباس‌های شیطان‌پرستان را در جامعه ما می‌پوشند، چندان اطلاعی از فلسفه‌های عجیب و غریب و جنایات و کارهای‌این گروه‌ها ندارند. البته در این شماره فقط به ریشه‌های شیطان‌پرستی در دنیا می‌پردازیم و در شماره‌های‌بعد به سراغ  این پدیده در ایران خواهیم رفت.

حتما شما هم وقتی پای فیلم‌های هالیوودی‌ای نشسته‌اید که شیطان یک پای آن است، از هیبت این اهریمن اندامتان به‌لرزه افتاده است. در آنجا شیطان یک نیروی افسونگر ماورایی است که اجازه دخل و تصرف و اعمال نفوذ در هر کس و هر چیز را دارد؛ موجودی که گاه شکست‌ناپذیر جلوه می‌کند و حتی برنده مطلق نابود ناشدنی‌ است که اگر هم فعلا به هدفش نرسیده،‌ در کمین خواهد نشست تا در آینده‌ای نزدیک کار را یکسره کند.

شیطان دیگر مانند قدیم یک تصور ذهنی صرف نیست؛ او دارای تصویر شده است؛ اهریمنی سرخ یا سیاه‌پوش با چنگکی چند شاخه در دست و گاه با دمی شبیه پیکان و فلش؛ ترکیبی که از کودکی در ذهن‌های ما نقش بسته و در کارتون‌هایی مثل تام و جری -که با آن بزرگ شده‌ایم- هم وجود داشت.

این شیطان، برخلاف نگاه اسلامی، دیگر یک ابلیس مسخر و محدود و صرفا وسوسه‌گر نیست که در برابر خداوندگار عالم عددی نباشد بلکه یک قدرت است؛ قدرتی مرموز و مخوف که از سویی هراس و وحشت و از طرفی ابهام و حتی اسطوره با نامش گره خورده. چنین موجود ساختگی جان می‌دهد برای انواع تصورهای عجیب و غریب و تحریف‌ها و اغراق‌های کوچک و بزرگ.

ادامه مطلب...

مرجعیت شیعه و مبارزه با خرافات

روز دوشنبه (22/5/86) در اخبار، مسأله ادعای ارتباط فردی به نام عرفانیان با وجود مبارک امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ و دروغ‌ها و تهمت‌ها و انحراف‌هایی را که به وجود آورده برای مردم مطرح شد. من به یاد چند سال پیش افتادم که این شخص، پنج نفر را از تهران به قم فرستاده بود که متأسفانه، یکی از آنان، روحانی پیری بود و بقیه از افراد کاسب و بازاری. در عصر یکی از روزها آنان به دفتر ما آمدند و گفتند: می‌خواهیم با آقا ملاقات کنیم و مطلب بسیار مهم و خصوصی با ایشان داریم.

گفتم: ایشان عصرها به دفتر تشریف نمی‌آورند و معمولا پیش از ظهر و هر روز به مدت دو ساعت تشریف می‌آورند و با تمام کسالت‌هایی که داشتند، به این امر حتی در گرمای تابستان مقید بودند. بالاخره از این گروه پرسیدم موضوع چیست؟ ابتدا از گفتن آن خودداری کردند و گفتند: تنها باید با پدر شما ملاقات کنیم و مطلب بسیار خصوصی است. من به آنان به صورت محکم گفتم: چنانچه مطلبی دارید، بیان کنید، در غیر این صورت تشریف ببرید. آنان نیز پس از مشورت کوتاهی گفتند: ما از طرف شخصی به نام عرفانیان که در تهران است، آمده‌ایم؛ ایشان کسی است که در تمام سه وقت، نماز خود را به جماعت پشت سر امام زمان ـ علیه‌السلام ـ می‌خواند و امام به ایشان فرموده‌اند: به آقای فاضل لنکرانی پیغامی را برسانید و گفتند: امام پیام دیگری را برای یکی از مراجع دیگر هم توسط این فرد داده که ما پیش از آمدن به اینجا، خدمت ایشان رفته‌ایم و ایشان با توجه کامل به این مطالب گوش دادند.

به آنان گفتم: می‌توانید بگویید چه پیامی برای آن مرجع محترم داده شده و آنان نوشته‌ بسیار بدخطی به زبان فارسی را نشان من دادند که در آن آمده بود: آقای... چرا با مادر من زهرا مخالفت می‌کنی؟ باید هرچه زودتر از فتوایی که نمی‌توان در نماز شهادت به عصمت حضرت زهرا داد، دست برداری. من پیش از آن‌که پیام مربوط به والد راحل رضوان‌الله تعالی علیه را بشنوم، به آنان گفتم: چرا امام زمان به خط فارسی مرقوم داشته‌اند و چرا این‌قدر بدخط؟

ظاهرا چند غلط ادبی هم در همان چند سطر کوتاه وجود داشت. از این مطلب عبور کردم و به آن روحانی پیرمرد گفتم: شما که در حوزه علمیه تحصیل کرده‌ای، چرا چنین مطالب دروغی را باور نموده‌ای؟

او گفت: این شخص با سایر مدعیان رویت تفاوت دارد و اساسا دنبال شهرت و مقام و... نیست. به او گفتم: مگر نخوانده‌ای که امام زمان ـ علیه‌السلام ـ به نایب خاص چهارم خود فرمودند: پس از تو دیگر کسی من را نمی‌بیند و هر کس که ادعای رویت من را بنماید، او را تکذیب کنید و او افترازننده و کذاب است؟ آیا من فرمایش امام زمان(عج) را بپذیرم یا کلام این شخص را؟ پیرمرد نتوانست جوابی بدهد و به من گفت: شما از خیلی حقایق خبر نداری و مطمئن هستم اگر این پیام را به پدرتان برسانید، حقایق بزرگی برای شما روشن می‌شود و شما هنوز از ارتباط خاص پدر خودت با امام زمان هم خبر نداری!

در میان آن اشخاص، یک نفر به من رو کرد و گفت: حاج آقا جواد شما من را به یاد می‌آورید؟
گفتم: خیر.
گفت: من در سال 61 ـ 62 در مدرسه رضویه پیش شما کتاب معالم را خوانده‌ام و من طلبه بودم و شما در آن زمان اعتقادات خوبی داشتید، چرا الان این گونه حرف می‌زنید؟
با تعجب به او گفتم: اگر از حوزه بیرون نرفته بودی و درست درس خوانده بودی، امروز گرفتار این دام نمی‌شدی.

بالاخره پس از این بگو مگوها، آنان گفتند: شما امانتدار خوبی باشید و پیام را به پدرتان برسانید و ببینید ایشان چه می‌فرمایند؟

گفتند: پیام این است که امام زمان ـ علیه‌السلام ـ به آقای عرفانیان فرموده‌اند: به آقای فاضل سلام من را برسان و بگو آن شب طوفانی را به یاد داشته باشید!
من هم گفتم: فردا خدمت ایشان خواهم گفت و شما فردا ظهر جواب را از من بگیرید.

روز بعد، وقتی خدمت والد راحل ـ رضوان الله تعالی علیه ـ رسیدم و قضیه را نقل کردم، ایشان بسیار متأثر شدند و فرمودند: چرا عده‌ای اینچنین مسأله امام زمان ـ علیه‌السلام ـ را به بازی گرفته‌اند؟ چرا می‌خواهند از اعتقادات مردم سوءاستفاده‌ کنند؟ و اساسا ایشان نسبت به ادعاهای بیهوده و دروغ که در زمان ما فراوان هم شده، بسیار رنج می‌بردند و معتقد بودند که چنین اموری اساس مکتب را از بین خواهد برد.

ایشان در پاسخ فرمودند: اولا اینها را نصیحت کنید و بگویید: عرفانیان که من هنوز او را ندیده‌ام، قطعا آدم کذاب و تهمت‌زنی است و از دام او خود را خارج کنند و گرفتار فریب او نشوند و فرمودند: به آنان بگویید من در عمرم شب‌های طوفانی فراوان داشته‌ام و هیچ خاطره یا خصوصیت خاصی از آنها به یاد ندارم.

من وقتی جواب را به آنان رساندم، متأسفانه پاسخ دادند: ما فکر می‌کردیم ایشان ارتباط ولایتی دقیقی دارد، اما معلوم می‌شود که ایشان در این جهت ضعیف است.

باید واقعا تأسف خورد که چگونه ذهن این افراد را شست‌وشوی داده‌اند که حتی نسبت به مرجع تقلید که طبق اعتقادات ما نایب امام زمان است، این چنین گستاخی می‌کنند. این قضیه گذشت تا این که وزیر اطلاعات ـ که در آن زمان جناب حجت‌الاسلام یونسی بودند ـ به خدمت والد رسیدند.

والد ما ـ رحمت‌الله علیه ـ به ایشان فرمودند: چرا با چنین افرادی در جامعه که با اعتقادات مردم بازی کرده و از حسن اعتقاد مردم سوء استفاده می‌کنند، برخورد قاطع نمی‌شود؟ چرا امنیت اعتقادی را مورد توجه قرار نمی‌دهید؟ امنیت تنها در مسائل عادی و ظاهری نیست. سپس این جریان را نقل فرمودند و آقای یونسی گفتند: ما دنبال خواهیم کرد.

چند وقت بعد دوباره ملاقاتی نمودند و به آقا گفتند: پس از آن جلسه، ما به چه مسائلی که نرسیدیم و چه واقعیت‌هایی که کشف نشد و تمام قضایای این شخص و این که چه افرادی را منحرف کرده و چه دروغ‌هایی را به آنان گفته و چه نسبت‌هایی را به امام زمان داده، همه را بیان نمودند. حتی در میان آنان، برخی از روحانیون مسن بودند که در برخی عکس‌ها دیدم به همراه جمعی لباس احرام پوشیده‌اند و در بیابان‌های بین تهران و کرج، کعبه‌ای درست نموده و عرفانیان به آنان گفته بود که امام زمان فرمودند: شما که اصحاب مخصوص من هستید، نباید به عربستان برای حج بروید، بلکه باید همین جا بیایید و طواف کنید.

ما واقعا خداوند را شکر کردیم که در این بیوت مراجع چنین قضایایی کشف و خنثی می‌شود و از نزدیک ملاحظه کردیم که این مرجع بزرگ و بیدار چگونه با خرافات و انحرافات مقابله فرمودند که نظایر دیگری از آن را هم به یاد دارم که در وقت مناسب دیگری خواهم نوشت.

محمدجواد فاضل لنکرانی


سفری به دنیای دختران طلبه(2)

سفری جذاب به دنیای ناشناخته دختران طلبه

 دوم، جایی برای زندگی!

شرایط عمومی ثبت نام داوطلبان در مقطع سطح 2 (معادل کارشناسی) داشتن دیپلم و سن کمتر از 25 سال است . تازه حوزه حضرت عبدالعظیم(ع) باتوجه به متقاضی بسیار برای ثبت نام و پشت حوزه ای های بسیارتر، از شرایط اختصاصی «بومی بودن و داشتن معدل بالای 14» نیز برای پذیرش استفاده می کند. قبولی داوطلبان در آزمون کتبی، تازه اول قصه است! مصاحبه حضوری یک طرف، تحقیقات محلی هم یک طرف! از نظر پوشش هم شرط خاصی نداریم. اما (خوب گوشات رو باز کن که اما داره!) بهر حال کسی که وارد حوزه می شود باید از حداقل هایی برخوردار باشد و علاوه بر آن با کمترین فشاری از ادامه مسیر منصرف نشود. - جمله بندی را عشق است!- راستی برای گرفتن مدرک سطح 2 پایان نامه هم باید بنویسی ، آن هم تا می توانی! به قول رفقا همه آن پنج سال یک طرف و ... اصلاپایان نامه نویسی برای خودش چند طرف است!

از سال 86 حوزه حضرت عبدالعظیم(ع) در دو رشته (علوم قرآن و تفسیر) و (فقه و اصول) متقاضیان سطح سه را نیز می پذیرد که پس از قبولی در آزمون ورودی ومصاحبه علمی در آینده ای بسیار نزدیک تحصیل خود را آغاز می کنند و خالی از لطف نخواهد بود که بدانی در کل ایران جز این مرکز، تنها دو حوزه دیگر (قم، کرمان) برای مقطع سطح 3 (معادل کارشناسی ارشد) داوطلب می پذیرند. با این همه یادت نرود همیشه اخلاص و اراده توست که جواب می دهد وگرنه چه بسیار آنها که همه شرایط حضور را داشته اند، اما سرانجام مشروط شده اند. - از سخنان قصار خودم!- درست است که به اعتقاد بسیاری برای آغاز سربازی امام زمان(عج) باید خودش تو را بطلبد اما ماندنت ارتباط مستقیمی دارد با اخلاص و تلاش و عشقت.

 سوم، بعدش چی؟!

حوزه خواهران حضرت عبدالعظیم (ع) (تقصیر ما نیست، به ما می گویند طلبه خواهر یا خواهر طلبه گرچه همه با هم خواهر دینی هم هستیم!) 5-4 سالی است که دفتر پاسخ به مسایل شرعی- اعتقادی و مشاوره خانوادگی- فقهی و ... به صورت حضوری و تلفنی درحرم حضرت راه انداخته است. این دفتر توسط خانم های فارغ التحصیل خودمان اداره می شود و در دو نوبت صبح و عصر راه های رسیدن به خدا را به ملت آموزش می دهد و دست اندازها را صاف می کند. خواهران (همان خانم ها!) شاغل در دفاتر پاسخگویی، پس از فارغ التحصیلی با شرکت در کلاس های مختلف به تقویت علمی و معنوی خود می پردازند تا خدمتی عالمانه تر داشته باشند. از سویی چند سالی است که در مناسبت های مختلف- به خصوص در ماه های رمضان، محرم و صفر- حوزه حضرت عبدالعظیم (ع) مبلغینی را از بین بروبچ مثبت تربه مدارس مختلف شهری می فرستد که هم باعث آشنایی دانش آموزان با طلبه ها و مسایل دینی می شود، هم به شبهات آنها پاسخ داده شود و هم مراسم مختلف مدارس پربارتر و مفیدتر برگزار شود! تازه برگزاری کلاس های پاره وقت برای پشت حوزه ای ها که نتوانسته اند بیایند داخل هم یکی دیگر از فعالیت های بچه های حوزه است.

 چهارم، کلاً دور تقلب و نمره ناپلئونی خط بکش!

ماجرای درس خواندن درحوزه، ماجرای غریبی است. واقعاً کمتر کسی می داند که چقدر درس خواندن درحوزه سخت و درعین حال علمی و موثر است.

قدیم ها از کتاب های اصیل و قدیمی استفاده می شد. مثل جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب، شرح لمعه، اصول مظفر و... که به دلیل عربی بودن والبته سنگینی متون درسی خیلی فاز می داد! به قول ظریفی هم ذهن ها خلاق تر می شد و هم بنیه علمی قویتر. تازه قبل از اتمام یک کتاب هم به سراغ کتاب دیگر نمی رفتند. اما گستردگی کار نیاز به کار کارشناسی داشت ولی متأسفانه این روزها همه جا پر از ترجمه است که هم کارآمدی طلاب را کمتر می کند و هم بنیه علمی شان را ضعیف تر! با کمی دقت وپرس و جو متوجه می شوی که شاید تنها کتاب عربی سنگینی که -به لحاظ محتوایی نه وزنی!- طلاب در طول این پنج سال مطالعه می کنند (آن هم نه بطورکامل!) شرح لمعه شهید ثانی است اصول را هم البته به صورت عربی می خوانند اما سادگی متن اصول آن همه هست که یکی از اساتید آن را فارسی ال دار- الف و لام- می داند. اصلاً، راستش را بخواهی، این روزها رنگ زیادی از قدیم ها بر دیوارهای رنگ شده حوزه نمانده است و این راه مان ابتدای ورود از آیفون تصویری حوزه می فهمی! نه از آن حجره های قدیمی خبری هست نه از کلاس های بدون میز و صندلی و تخته.

مدیر حوزه- خانم مومنی یا حاج خانوم مومنی- اما معتقد است گرچه تفکر حوزوی قدیم به دنبال بهره وری از امکانات نبود و معتقد بود که شرایط سخت انسان را می سازد و طلبه با کمترین امکانات باید بیشترین بازدهی را داشته باشد اما استفاده از امکانات برای پیشبرد اهداف خیلی خوب است به شرط آنکه مشغله اضافی برای طلبه نشود که این بزرگترین آفت برای هر طالب علم است.

 اینجا نمره قبولی 12 است و اگر 75/11هم بشوی، هیچ استادی آن 25/0 را ارفاق نمی کند.

اصلا خرید نمره والتماس استاد و تبانی و تقلب (استغفرالله) اینجا جایی ندارد. خودت می دانی و خودت. تازه گاهی اوقات خودت می مانی و حوضت -همان حوض ورودی - دو سه هفته امتحانات پایان ترم، پشت سرهم و سخت و بدون عنایت استاد! فاجعه است. رساندن جواب سر جلسه امتحان را هم بی خیال شوید. اکثر طلبه ها، براساس فتوای مراجعشان دور تقلب یک خط قرمز پررنگ کشیده اندو برای همین حتی برخی وقت ها، برخی از اساتید- مثل مدیر حوزه- برگه های امتحان هفتگی را به طلبه ها می دهد تا به منزل ببرند و فردا با پاسخ بیاورند، باور کنید تأثیر این اعتماد، از مراقبت سرجلسه خیلی بیشتر است. خب باور نمی کنید،گیر از خودتونه!

الان حتما می پرسی امتحان هفتگی چیست؟ هفته ای یک ساعت، زنگ امتحان هفتگی است. حجم کمی از یک کتاب به صفحه امتحان تبدیل می شود و امتحانی جدا از امتحانات میان ترم و پایان ترم.

 ادامه دارد...

منبع:کیهان

منبع:   http://www.tebyan.net