سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

عسل

عسل

قرآن و احادیث به عسل به دیده درمان گر بیماریها نگاه می کنند .

( به زنبور عسل بنگرید که چگونه روی درختان کندو می سازد و ... درمانی برای انسان هاست و در این ، علائمی برای کسانی است که فکر می کنند )

( ترجمه قرآن ??-?? :??  )

علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید :

( عسل دارای اثر درمانی برای هر بیماری جسمی است و قرآن دارای اثر درمانی برای بیماریهای روحی است بنابراین هر ? را برای شما توصیه می کنم ) ( ‌بخاری )

در سالهای اخیر تحقیقات علمی بر اثرات مفید عسل در پزشکی و جراحی صحه گذاشته است . این موارد به شرح ذیل است .

اثرات ضد باکتری و ضد قارچی :

این اثرات به خوبی اثبات شده است . عسل رقیق نشده از رشد باکتریهایی مثل استافیلکوک اورئوس و میکروب های مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ هایی نظیر کاندیدا آلبیکانس جلوگیری می کند . در غلظت ??-??? عسل از آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت های ادراری مؤثرتر است .

شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . PH  پائین ، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری ، که مجموعاً Inhibin نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد .

اثرات ضد اسهال

در غلظت ??? عسل دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .

اثرات عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات

عسل در ترمیم سوختگی ها ، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است .

عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً ، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست ، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده ، کاهش یافته است .

در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .

اثرات ضد سرفه و خلط آور

اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .

اثرات تغذیه ای

عسل غیرآلوده غذایی سالم ، راحت الهضم ، طبیعی و پرانرژی است . دارای کربوهیدرات پروتئین ، چربی ، آنزیم و ویتامین هاست . یک قاشق عسل دارای ?? کالری انرژی و ?? گرم کربوهیدارت ، ?/. میلی گرم کلسیم ، ?/. میلی گرم آهن ، ? میلی گرم ویتامین B   و ? میلی گرم ویتامین C   است . عسل در بسیاری جوامع پیدا می شود ولی فواید پزشکی آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نیست واثرات ترمیمی عسل در سایر موقعیت های آزمایشگاهی و بالینی نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد . اما قرآن و سنت ?? قرن پیش اثرات معجزه آسای عسل را مورد توجه قرار داده است .

منبع: http://www2.irib.ir/health/html/honey.htm