سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

رابطه سالم بین دختران و پسران

آیا ایجاد رابطه سالم بین دختران و پسران نوجوان و جوان ممکن است؟!!

 گفته می شود : رابطه و همچنین برقراری آن با دیگران به خودی خود محکوم به فساد و تباهی نیست بلکه، این هدف و مقصود نهایی دو طرف است که ملاک سالم یا ناسالم بودن رابطه خواهد بود.رابطه دختر و پسر تاحدی با قوانین و شرع مقدس ما سازگاری دارد که می توان این جهت مسئله را تقویت و پرورش داد .

نویسنده این مطلب پاسخ خود را داده است چون هدف دو طرف را تعیین کننده سالم و یا نا سالم بودن رابطه دانسته است و پر واضح است که هدف اکثر دختران و پسران از ارتباط با یکدیگر، چیزی جز ارضای غرائز نیست. بعلاوه صرف نظر از هدف رابطه، از نظر دین هرگونه ارتباطی که با تحریک شهوت همراه باشد و یا ترس از افتادن در حرام در آن موجود باشد حرام است.

انواع مختلف رابطه از قبیل گفتار، نامه نگاری، ملاقات در اماکن عمومی، خصوصی،  معاشقه و ... در جامعه شنیده و دیده می شود که مختص جوانان نیست و در نوجوانان نیز وجود دارد.

همه اقسام رابطه، انحراف محسوب می شود ولی بعضی از کارشناسان در صدد تعریف نوعی ارتباط بین پسر و دختر نامحرم، به عنوان "رابطه سالم" هستند.

در بررسی این مطلب نخست باید گفت : رابطه ای سالم است که در آن نگاه جنسیتی وجود نداشته باشد همانند رابطه خواهر و برادر، اما رابطه های موجود بین دختر و پسر، اعم از گفتار، ملاقات و...، اساسا بر جنسیت استوار است؛ یعنی اگر طرف از جنس مخالف نباشد اصلا ارتباط بر قرار نمی شود. چون غرض، پاسخ گویی به تمایل عاطفی جنسی است که تنها از برقراری ارتباط با جنس مخالف حاصل می شود و ناگفته پیدا است که احساس عاطفی موجود در اینجا با کشش عاطفی بین اعضای خانواده تفاوت دارد و لذا نگاه دختر و پسر نامحرمی که رابطه عاطفی دارند نگاه خواهر و برادری نیست و به همین علت است که معمولا خانواده ها با چنین روابطی حتی از نوع کلامی آن مخالفند؛ چون احساس می کنند از این رابطه بوی تمایلات غریزی به مشام می رسد، مگر اینکه رابطه کلامی را مقدمه ازدواج ببینند.   

بنا بر این هرگونه رابطه بین دختر و پسر نامحرم حتی از نوع کلامی آن ناسالم و یک نوع نابسامانی اخلاقی شمرده می شود.

عوامل 

1. غریزه جنسی : یکى از نیرومندترین غریزه هاى بشرى غریزه جنسی است که در دوران بلوغ، نمود ویژه اى دارد و بر جسم و جان جوان سایه مى افکند. در دوران بلوغ، دختر و پسر در خود، احساس کمبود مى کنند و مى پندارند این کمبود با گرماى محبّت جنس مخالف، جبران و با مهر و عطوفت او به آرامش بَدَل مى شود.

2. برنامه ها و فیلمهای صدا و سیما: یکی از عوامل تشویق و ترغیب جوانان به ایجاد رابطه، وجود برنامه ها و فیلمهای محرک در صدا و سیما است.

3. خانواده: عامل اصلی بروز ناهنجاری در رابطه بین دو جنس مخالف خانواده است چون محدودیتهای تعریف نشده والدین در روابط دختر و پسر منجر به لجام گسیختگی جوانان میشود.در حال حاضر در برخی خانوادهها، والدین معتقدند که نباید با فرزندان خود در خصوص رابطه با جنس مخالف و یا ازدواج صحبت کنند؛ درحالی که بیتفاوتی به این مسأله موجب میشود فرزندان در سنین بزرگسالی و بلوغ به دلیل عدم آشنایی و آموزشهای لازم دچار آسیبهای جدی شوند. عواملی نظیر بیسوادی، نداشتن آگاهی کافی از روشهای تعلیم و تربیت و عدم ارتباط مناسب والدین با یکدیگر می تواند دلیلی برای بروز روابط ناسالم میان دختران و پسران باشد.

4. عدم ارائه الگو های مناسب: از دلایل انحراف در ارتباطات اجتماعی، فقدان مباحث تئوریک و عدم معرفی الگوهای مناسب و قابل تقلید از سوی نخبگان فکری، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی است

5. افزایش فاصله بین ازدواج رسمی و بلوغ جنسی : در فاصله بین ازدواج رسمی و بلوغ جنسی در واقع جوانان با نیازهایی روبرو هستند که توانایی پاسخگویی به آنها را ندارند و به همین دلیل در گذشته که این فاصله کم بود، مشکلات نیز به حداقل می‌رسید

6. وعده ازدواج: بیشتر دخترانی که ماجرای ارتباط خود با جنس مخالف را بیان کرده اندمی گویند: «او به من گفت که ما با هم ازدواج خواهیم کرد.» تجربه نشان داده است که قریب به اتفاق این نوع دوستی ها به ازدواج ختم نمی شود چرا که همه مردم به صورت فطری ارزش پاک بودن را می دانند وقتی از جوانی سوال شد چرا با همان دختری که با او دوست بودی ازدواج نمی کنی؟ گفت: «او به درد دوستی می خورد ولی به درد ازدواج نه. ازدواج شوخی بردار نیست، یا من به او اعتماد ندارم!»

7. عدم آمادگی برای ازدواج: بعضی از جوانان آماده نبودن شرایط ازدواج را دلیل اصلی روابط میدانند

8. مسئولیت گریزی: برخی دیگر به خاطر فرار از مسئولیت و به دوش نکشیدن مسئولیت دیگری ،ازدواج نمی کنند

9. احساس نیاز نکردن به ازدواج: گروهی دیگر می گویند وقتی می توانیم با یک ارتباط ساده نیاز های عاطفی ،روحی و جنسی خود را برطرف کنیم چه نیازی به ازدواج داریم.

10. عوامل دیگر : (خلأ عاطفی، خلاء محبت در خانواده، به رسمیت شناخته نشدن در خانواده، اذیت شدن در کنکور، فقر اقتصادی، عقده های روانی ایجاد شده در مدارس، کم کاری مشاوران تربیتی و روان شناختی آموزش و پرورش و وزارت علوم، برخوردهای متحجرانه و ناپخته نیروهای مذهبی)

 راه حلها

1. آرامش جنسی : به عقیده ى ما براى آرامش غریزه دو چیز لازم است; یکى، ارضاى غریزه در حدّ حاجت طبیعى و دیگر، جلوگیرى از تهییج و تحریک آن از جمله جدا سازی دختر و پسر در محیطهای اموزشی بعد ازبلوغ کشش به جنس مخالف ایجاد می‌شود و این امری طبیعی است که باید با آموزش به افراد، آن را به طور صحیح مدیریت کرد.

2. آموزش روابط سالم: سرکوب نیازهای جوانان و نوجوانان و نگرش بدبینانه نسبت به روابط دختر و پسر مشکلات را حل نمیکند. باید به دنبال راهکارهای اساسی باشیم که آن آموزش روابط سالم دختر و پسر در جامعه است.

1. اعتماد به پدر و مادر: یکی از مسائلی که نسل جوان بسیار از آن غفلت دارد، اعتماد به پدر و مادر است. آنها به دلیل تجربه‌شان و به دلیل اینکه خیرخواه‌ترین افراد نسبت به شما هستند، سرمایه‌ بزرگی به حساب می‌آیند. متأسفانه با این شعار که نسل جوان تحصیل‌کرده و متعلق به مدرنیته است اعتماد بین جوان و پدر و مادر از بین رفته.البته بعضی وقتها آنها به خاطر برخی شرایط، حساسیت را در روابط دختر و پسر ایجاد می‌کنند؛ مثلاً روابط دختر با پسرعمه یا پسرخاله. اینها روابطی است که می‌تواند از طرف خانواده‌ها کنترل شود. این حساسیتها در بعضی از خانواده‌ها به ترس از ارتباط با جنس مخالف و در بعضی از خانواده‌ها به ولع مضاعف می‌انجامد. پدر و مادرها در این رفتارها چیزیهایی می‌بینند که قابل دفاع است و نمی‌توانند به جوان بگویند. آنها مجبورند با رفتارهای قهری و سلبی عکس‌العمل نشان دهند.

به نظر من باید بعضی رفتارهای پدر و مادر متعادل باشد و قدری هم به جوانها اعتماد کنند.

 برخی والدین که هرگز فرصتی را برای ابراز نظر و گفت و گوی صمیمانه با فرزندان خود فراهم نکرده اند با سخت گیری های غیر منطقی این پیغام را به نوجوانان می دهند که باید تمام نیروهای غریزی خود را نابود کنند ولی نوجوان نه تنها قادر به نابودی غرایز خویش نیست بلکه آن را به نیروی مخرب تبدیل می کند. تجربه نشان داده بخشی از فسادهای جنسی دستاورد تنگی مرزها در خانواده ها می باشد بنابراین ایجاد نورم های پر انعطاف و تا حدودی آسان گیر برای جوانان با هدف پیشگیری از گسترش معضلات اجتماعی باید در زمره مهم ترین اهداف فرهنگی کشور قرار گیردخانواده هایی که در زمینه ارتباط سالم دختران و پسران نظارت و کنترل دقیق و غیرمستقیمی را اعمال کرده اند و همچنین اطلاعات لازم را در خصوص مسایل ازدواج، نحوه برخورد و ارتباط صحیح در اختیار فرزندان قرار داده اند، هیچ گاه دچار مشکل نشده اند اگر خانواده دارای شرایط خوبی باشد، در امر تعلیم و تربیت فرزند خود موفق خواهد بود. باید جوّی درست شود که پسر و دختر در آن مطرح نباشد؛ مثلاً در خانواده‌ای اگر همکلاسی پسر زنگ بزند و پدر خانواده گوشی تلفن را بردارد قطع می‌کند. در صورتی که فقط برای گرفتن جزوه زنگ زده. خانواده‌ها باید قبول کنند همه در رابطه‌هایشان این نظر را ندارند.

www.atregoleyas.com

info@atregoleyas.com