سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

ازدواج و لزوم تغییرباورها

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام دینی همه جانبه است که برای زندگی دنیا و آخرت انسانها راهکار و برنامه ریزی دارد ، اما در حال حاضر در جامعه ما ، آنهم در زمان حکومت دینی ، در زمینه اخلاقی مشکل جدی وجود دارد ،که به برخی از آنها اشاره می کنیم .

1ـ با گسترش اسباب تحریک از یک سو و عدم ارضاء درست نیازهای عاطفی جنسی از سوی دیگر ، التهاب در جامعه پدید آمده و  رو به تزاید می رود.

2-نابسامانیهای روحی روانی و حتی فکری اعتقادی نیز در جوانان و نوجوانان وجود دارد. 

3ـ ازدواج جوانان سخت و دیر انجام می شود و در این زمینه مشکلات فرهنگی، اقتصادی و قانونی وجود دارد.

4ـ واقعیت آن است که تا سالیان متمادی امکان فراهم شدن شغل و مسکن و امکانات مناسب برای ازدواج همه جوانان وجود ندارد.

5ـ خانواده ها به ازدواج جوانان به اندازه مریضی یا حتی تحصیل آنها اهمیت نمی دهند و شغل و مسکن مناسب و خرجهای سنگین را به عنوان مقدمه ازدواج لازم می­دانند.

6ـ برای رفع نیازهای روحی و جسمی ناشی از بیداری غریزه جنسی از زمان بلوغ تا زمان ازدواج، راهکار  کوتاه مدت مورد پذیرش عمومی وجود ندارد.

7ـ قوانین حکومتی در زمینه هایی همانند تحصیل و سربازی نسبت به ازدواج انعطاف ندارد.

8ـ نوجوانان (دوره دبیرستان) با داشتن مشکلات جنسی و عاطفی، تنها گذاشته شده­اند.

9ـ برای رفع نیاز به ازدواج خانمهای مجرد و دختران مازاد بر پسر، راه قابل عملی که در شرایط فعلی جامعه پذیرفته باشد، موجود نیست.

10ـ راهکار ایجابی شرعی مناسبی برای جلوگیری از کشیده شدن مردان متاهل به فحشا و انحرافات اخلاقی، به رسمیت شناخته نشده، یا معرفی نشده است.

ریشه یابی نابسامانیهای موجود

ریشه اکثر این مشکلات به سختی ازدواج و یا عدم امکان انجام آن باز می گردد و علت آن یه نظر ما دوگانگی فرهنگی است، چون راه منعی  از  دین  و راه ایجابی از غیر دین ـ سنتها و باورهای غربی ـ گرفته شده است.

به عبارت دیگر: طبق دستور دین هرگونه رابطه آزاد جنسی ممنوع شمرده می شود، ولی در زمینه ازدواج بجای دستورات دین، رسومات و افکار غربی حاکم است.

یعنی در زمینه نحوه انجام ازدواج اعتقاد به رسومات دست و پاگیر جای عقیده به ازدواج آسان قرار می گیرد، و در زمینه اصل ازدواج تفکر غربی مبنی بر لزوم ازدواج در سن بالا و تک همسری جایگزین تفکر دینی می شود.  

ناگفته پیداست که نتیجه این دوگانگی فرهنگی بن بست جنسی است ؛ یعنی عملا امکان ازدواج برای عده زیادی از اقشار جامعه مانند جوانانِ بدون امکانات مالی یا در سن پایین، و زنهای مجرد ، و دختران سن بالا وجود نخواهد داشت.

لزوم تغییر باورها

بنا بر این اگر بخواهیم با راهکار دین در این زمینه-یعنی ازدواج- مشکل را حل کنیم ، باید لزوم تغییر باورهای عموم جامعه را بپذیریم ، و بدانیم که با وجود افکار نادرست کنونی راهکارهایی از قبیل اقدامات اقتصادی کافی نخواهد بود. لذا بر این باوریم که در این زمینه باید کار وسیع فرهنگی صورت گیرد.

تذکر مهم

لازم به ذکر است که هدف از بیان مطالبی همچون ازدواج موقت و مجدد تامین شهوت هوسرانان و متزلزل کردن بنیان خانواده نیست ، بلکه غرض ما یافتن راهی برای رفع نابسامانیهای موجود و ایجاد آرامش همگانی در سایه برخورداری از نعمت خانواده است.