سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

یادداشتهای یک طلبه /جناب آقای شریعتمداری

جناب آقای شریعتمداری

سلام علیکم

در رسانه ها مطلبی به نام شما درج شده است که انشاء الله صحیح نمی باشدو  شما به عنوان نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان  این مطالب را ننوشته اید :

خدا را شاکریم که شما فقیه نیستید و گرنه آنروز با این تفکرات و برخورد ها باید مراسم فاتحه ی اسلام را بر گذار می کرد.

 خدا را شاکریم که شما خود پی به این نکته برده اید که نباید در مسائل فقهی اظهار نظر کنید چه برسد به اینکه بخواهید در این عرصه با نظر و دیدگاه فقهی یک مجتهد فقیه به چالش برخیزید!

جناب آقای شریتمداری نگارنده به عنوان یک طلبه کوچک از حوزه بزرگ و مجتهد و فقیه پرور قم توجه شما را به چند نکته جلب می کنم :

1- بنده نه مقلد حضرت آیت الله صانعی هستم و نه مدافع ایشان و تنها هدفم از نوشتن این مطالب دفاع از شأن عالی مرجعیت شیعه می باشد و امیدوارم این مسئله گویا باشد.

1- نفس صدور این نوشتار از سوی شما جای بحث دارد، همانطور که خود اذعان کرده اید بهتر بود این بحث ها و ایرادات را به اهل می سپردید و از جولان در این  عرصه خودداری می کردید.

اگر در این زمینه احساس خطری هم می کردید بهتر بود تا مطالب و مستندات خود را در اختیار مراجع عظام تقلید می گذاشتید تا ایشان آنگونه که خود صلاح می دانستند تذکر دهند یا جواب گویند.

2- شما در صدد بوده اید که از آراء و افکار و اندیشه های امام راحل عزیز به عنوان مرجع تقلید و بنیانگزار انقلاب اسلامی دفاع کنید، اما این عمل شما در حقیقت نه تنها صیانت از شأن مرجعیت بلکه توهین و هتک حرمت مرجعیت می باشد. 

3- شما نه تنها به دفاع از مقام مرجعیت بر نخاسته اید بلکه به عنوان نماینده ولی فقیه  که خود از مراجع بزرگ تقلید می باشند بر خلاف فرمایشات ایشان هم عمل کرده اید . زیرا ایشان در دیدار جمعى از اساتید، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزه‏هاى علمیه کشور در تاریخ (????/??/??) می فرمایند:

 « یک نفرى نظر فقهى میدهد، نظر شاذّى است. خیلى خوب، قبول ندارید، کرسى نظریه‏پردازى تشکیل بشود و مباحثه بشود؛ پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهى را رد کنند با استدلال؛ اشکال ندارد. نظر فلسفى‏اى داده میشود همینجور، نظر معارفى و کلامى‏اى داده میشود همینجور. مسئله‏ى تکفیر و رمى و این حرفها را بایستى از حوزه ورانداخت؛ آن هم در داخل حوزه نسبت به علماى برجسته و بزرگ؛ یک گوشه‏اى از حرفشان با نظر بنده‏ى حقیر مخالف است، بنده دهن باز کنم رمى کنم؛ نمیشود اینجورى، این را باید از خودِ داخل طلبه‏ها شروع کنید. این یک چیزى است که جز از طریق خودِ طلبه‏ها و تشکیل کرسیهاى مباحثه و مناظره و همان نهضت آزادفکرى و آزاداندیشى که عرض کردیم، ممکن نیست. این را عرف کنید در حوزه‏ى علمیه؛ در مجلات، در نوشته‏ها گفته شود. یک حرف فقهى یک نفر میزند، یک نفر رساله‏اى بنویسد در ردّ او؛ کسى او را قبول ندارد، رساله‏اى در ردّ او بنویسید. بنویسند، اشکال ندارد؛ با هم بحث علمى بکنند. بحث علمى به نظر من خوب است.»

و با این کار درحقیقت  با توجه به جایگاه خود دو مرجع تقلید را در مقابل هم قرار داده اید .

 4- به اشتباه خود اذعان کرده از شان و مقام مرجعیت عذرخواهی نمایید.

 خواهش بنده به عنوان یک طلبه ی کوچک از علماء ، بزرگان و اساتید حوزه علی الخصوص  مراجع عظام  این است که اگر ایرادی نسبت به آراء و فتاوای حضرت آیت الله صانعی مشاهده می کنند، به مصداق امر به معروف و نهی از منکر به ایشان تذکر دهند یا با تشکیل کرسی های آزاد اندیشی به نقد و بررسی مستندات ایشان بپردازند تا عرصه ای برای توهین به مقام منیع مرجعیت فراهم نشود.

والسلام علی من التبع الهدی

محمد هاشم نعمت الهی

قم المقدسه