سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

درانتظار رویت خورشید/ روایتی از انس مرحوم مردانی به رهبر فرزانه0

درانتظار رویت خورشید/ روایتی از انس مرحوم مردانی به رهبر فرزانه انقلاب

شاعران معاصر با عرق وطن پرستی و ولایتمداری در طول دوران پر صلابت انقلاب سروده‌های غنی و زیبایی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند که همواره بدلیل طبع شعر دوستانه رهبر معظم انقلاب مورد توجه ایشان بوده است.

یکی ازشاعران معاصردیار فارس که خالصانه به رهبر معظم انقلاب ارادت داشت و همواره مورد لطف ایشان بود مرحوم نصرالله مردانی است.

در بهار خجسته امروز فارس که اگر مردانی می‌بود از سر شوق دیدار رهبر دین و دنیایش،یقین این سروده‌اش راکه در وصف او خلق کرده بود باز هم زمزمه می کرد:

یلی به عرصه اندیشه چون تو پیدانیست درود بر تو که آیینه‌دار فردایی علی است نام تو در مصاف شب صفتان لهیب شعله خورشید عالم آرایی مردانی خلوصی در سروده‌ها و نوشته هایش داشت که در مورد هرچه می‌نوشت بی ریا و با صداقت بود که بر دل می‌نشست و مقام رهبری راهمین صداقت ظاهری و کلامیش جذب کرده بود.

راضیه مردانی دختر آن مرحوم با ابراز خرسندی از سفر آتی حضرت آیت الله خامنه‌ای به استان فارس می‌گوید: پدرم از دهه شصت مرید بی‌ریای رهبر بود و در زمانی که رهبر در سمت ریاست جمهوری بودند به واسطه صداقت ذاتیش اشعاری در مورد آیت الله خامنه‌ای سروده بودند که مطلع آن این بود:

ای سید خورشید دل عالم اسلام افراشته بر دوش تو شد پرچم اسلام راضیه صادق و بی‌ریا ازدلبستگی‌های پدر درباره رهبر فرزانه‌انقلاب می‌گوید:

او آنقدر ساده و صمیمی سخن گفت که ما حیف دانستیم حرف هایش را قالب خبری بدهیم پس همانطور که گفته است مرور می‌کنیم:

پس از این سروده ، آیت الله خامنه‌ای به مقام عظمای رهبری رسیدند و پدرم می گفت من به دلم گواه شده بود که ایشان به مقام پرچمداری اسلام می‌رسند پدر همه ساله در شب شعرهایی که رهبری به مناسبت‌های مختلف برپا می‌کردند حضور می‌یافت و جدیدترین سروده هایش را می‌خواند در آخرین شب شعر ویژه ماه مبارک رمضان که مرحوم پدر حضور یافت ، سخت بیمار بود و آخرین سروده‌اش را در حضور رهبر خواند:

ما راز سر به مهر یک آغاز مبهمیم یعنی در سراچه بازیچه آدمیم شاید به شیب دره این جنگل سترگ ما سایه‌ای ز شاخه یک بید درهمیم بعدازاتمام برنامه رهبرمعظم‌انقلاب پدر را دیدند و گفتند نبینم که مردانی مریض باشد و مرحوم پدر در جواب گفت: مردانی دیگر تمام شد و رهبر در جواب فرمودند : مردانی هرگز تمام نمی‌شود.

راضیه به این جای حرفهایش که رسید چشمهایش نمناک شد،بغض در گلویش نشست چنین گفت:رهبرانقلاب حق پدری و حقی ورای رهبری به گردن ما دارند،چون ایشان بود که درواپسین روزهای زندگی پدرم که در حسرت کربلا می‌سوخت ، پدرم را به آرزویش رساند و دل تک تک ما را شاد کرد.

نام کربلا که آمد دیگر راضیه رو دربایستی را هم کنار گذاشت و آرام آرام گریست وبه شوق دیدار رهبر معظم انقلاب اینطور ادامه داد:سالهای آخر حیات، پدرم از درد جانکاه در رنج بود،امانه از هجوم مرگبار سلولهای سرطانی هراس داشت بلکه نگران بود که نکند شدت درد بتواند بر تحمل و شکیباییش فایق آید و لحظه‌ای برسد که نتواند خداوند را در آن شکر و سپاس گوید.

هرچه بیشتر بیماری جسم ناتوان پدر را تسخیر می‌کرد، روحش آزادتر و عاشق تر می‌شد و آرزوی زیارت مرقد مطهر معشوقش در کربلا او را بی‌تاب می‌ساخت.

او حسین (ع) رااز دریچه دیگری می‌دید از نگاه او این حسین نیست که تشنه آب فرات است بلکه این فرات و همه‌آبهای دنیا هستند که تشنه لبهای حسین (ع) و شرمنده ایثار اویند و در رثای او سرود:

بود لب تشنه لبهای تو صد رود فرات رود بی‌تاب کنار تو عطشناک گذشت مرگ هرگز به حریم حرمت راه نیافت هر کجا نشانی زتو چالاک گذشت آب شرمنده ایثارعلمدار توشد که چرا تشنه ازاو این همه بی‌باک گذشت راضیه مراحل بیماری پدر را با دقت بیان می‌کرد ، از این جای سخن او بود که دریافت راضیه در قلب پدر جای داشته و این دور از انتظار نیست ، ادامه حرفهایش راشنیدیم که گفت: رهبر با روح بلند و درک عرفانیش نگذاشت روح پدر بی وصال معشوق جسم خاکیش را رها کند.

محرم سال ? 82 که دیگر پدرم سخت درگیر بیماری بود و حتی بدون دستگاه تنفس نداشت و پزشکان شمارش معکوس رابرایش آغاز کرده بودند ، تنها چیزی که نفسش را پایدار می‌کرد باز هم شوق دیدار کربلا بود، یکی از روزها آقای حداد عادل به‌عیادت پدرم آمد و پدربازهم از شوق دیدار معشوق گفت ، همان شب رهبر معظم انقلاب از آقای حداد عادل جویای حال پدرم می‌شوند و ایشان می‌گویند:

گویی که سلول،سلول بدن مردانی در فراغ معشوق می‌سوزد و تنها بوی تربت کربلا آرام بخش جانش است ، رهبر معظم می‌گویند فرصت را از دست ندهید و هرچه‌سریعتر ایشان باید با تجهیزات بیمارستانی به زیارت آقا امام حسین (ع) بروند.

شوق روایت کربلا در چشم راضیه و بغض وداع پدر درگلویش نشست و چنین ادامه داد: آن شب حال پدر به حدی وخیم بود که هر لحظه امکان داشت به حالت اغما فرو رود که تلفن همراه پدرم زنگ خورد، آقای حداد بود، گفت که مقام معظم رهبری وسیله زیارت کربلا را برای پدرم فراهم کردند. پدرم تا خبر را شنید چشم باز کرد و گویی جان تازه کرد و لبخندی لبانش را پوشاند.

همان شب، با دعای رهبر، پدر با آمبولانس ، پرستار ، مادرم و دامادش راهی مقصدسرزمین دوست شد وکالبد تکیده و نزارش با همه درد و رنجی که تحمل می کرد به عنوان آخرین وظیفه در قبال روح بزرگ عاشقی که امانتدار آن بود همراهیش کرد تا به وصال سرزمین رویاهایش برسد.

عصر فردایش مردانی به خاک حرم ابوالفضل العباس پیشانی رساند و بوسه زد و سپس به حرم معشوق رسید و پس از این وصال دیگر جهان برایش تهی شد و در جسم و جانش رضا نداد که دیگر دیار حسین را ترک کند و همان روز کاروان مصیبت زده‌اش جسم بی‌جان او را به خاک وطن رساند.

خبر وصال به یار مردانی زود در کشور پیچید و رهبر معظم انقلاب در تسلای خاطرمردم فرهنگ دوست، جامعه هنرمندان ، شاعران و خانواده داغدارش اینطور پیام دادند:

درگذشت تاسف انگیز شاعر شیرین سخن و انقلابی مرحوم آقای نصرالله مردانی را به همه دلبستگان به شعر و ادب فارسی و نیز به خانواده محترم و دوستان و علاقه‌مندان آن مرحوم و به جامعه هنرمندان و شاعران انقلاب تسلیت می‌گویم.

این شاعر مومن و پر تلاش سرمایه طبع روان خود را در خدمت معارف انقلاب قرار داده و شیوایی سخن را با ابزار عشق به خاندان پیامبر (ص) و مفاهیم زنده و واقعی دوران دفاع مقدس و تکریم شهیدان عزیز آمیخته بود و سرانجام در جوار تربت مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) سر بر آستان دوست نهاد .

بی‌شک نام وی در شمار خدمتگزاران به ادبیات انقلابی همواره در خاطر ملت ایران باقی خواهد ماند.

رحمت واسعه حضرت حق و حشر بااولیایش را برای آن مرحوم مسالت می‌نمایم.

 سید علی خامنه‌ای ?20/12/382

 راضیه را با همه دلبستگی هایش به پدر و علاقه مندی هایش به رهبر فرزانه انقلاب تنها گذاشتم وقتی از خانه او بیرون می‌آمدم هنوز صدایش در گوشم نجوا می کرد که شعر پدر را اینطور زمزمه می‌کرد:

یمین جان تو روشن ز نور عالم غیب خمینی دیگر و جانشین ولایی اگر که چاه زمان راز تو نماید باز میان مردم این روزگار تنهایی نشان زپیر مغان در نگاه تو بینند همیشه در همه جای مردمان بینایی امیر کشور عشقی و رهبری هشیار یگانه فاتح اقلیم ملک دلهایی حضور پر خیر و برکت رهبر فرزانه انقلاب در شیرازکه همزمان با ? ??اردیبهشت ماه تحقق می‌پذیرد طراوت دلهای اهل فرهنگ و ادب در استان فارس را دوچندان می کند و رحمت الهی را برای آنانی که دوستداران رهبر بودند و اکنون در میان ما نیستند به ارمغان خواهد آورد.

منبع : ایرنا