سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

وظایف زن نسبت به مرد

وظایف زن نسبت به مرد

حدود اختیارات شوهر چیست ؟آیا اطاعت از شوهر در حد تمکین زناشویی و خروج از منزل است و یا در زمینه های دیگر هم باید مطیع شوهر بود ؟

 یک زندگی سالم و سعادتمندانه زندگی است که افراد از  منیت ها دوری جسته با همفکری و همدلی و درعین حال حفظ حقوق همدیگر به زندگی آرام  و بدون دغدغه در کنار یکدیگر بپردازند.

نکته قابل توجه این است که قسمت مهمی از استحکام زندگی در گرو رعایت حقوق شوهر از جانب زن است .

حقوقی مانند:

1-  اطاعت : زنى به محضر رسول حق آمد و گفت حق شوهر بر زن چیست ؟ فرمود : اطاعت از شوهر و پرهیز از عصیان نسبت به او.

در اوامر و نواهی الهی (یعنی آنچه شرعا بر زن واجب یا حرام است مثل نماز یا ترک گناه و امثال آن) امر و نهی و رضایت و  عدم رضایت واذن و عدم اذن شوهر اثری ندارد بلکه بر زن واجب است مطیع شرع باشد اما در مورد خروج از منزل و پوشیدن لباس  و انجام مستحبات باید مطیع شوهر باشد، مگر این که شوهر در پوشیدن لباس از او بخواهد که بدون رعایت حجاب و یا با لباس  مهیج بیرون رود که در این صورت اطاعت لازم نیست مطابق خواست شوهر عمل نماید.

 2-     تمکین :

زن در غیر مواردى که از نظر شرع محدودیت دارد، واجب است نسبت به خواسته مرد، در مسئله زناشویی و .....  تسلیم باشد.

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :بر زن لازم است از بهترین عطر استفاده کند، زیباترین لباسش را بپوشد، خود را به نیکوترین وجه آرایش دهد، و صبح و شب همچون طاووس خرامان خود را به شوهر عرضه نماید، باز هم حقوق شوهر بیش از اینهاست!

 3-     بیرون رفتن از خانه :

زن برای بیرون رفتن از منزل باید از مرد  اجازه بگیرد و اگر از رفتن به خانه خویشان مثل پدر و امثال اینها هم نهی کند باید اطاعت نماید.

این مسئله برای جلوگیری از مفاسد تهمت ها ،فتنه ها  و .... می باشد.

شیطانک ها و عروسک ها بى اجازه بیرون رفتند، و مایه فتنه و فساد شدند، پاکى و متانت جامعه را به هم زدند، عادى هم بیرون نرفتند، زیباترین لباس را پوشیدند، به بهترین وجهى آرایش کردند، موى و روى را بیرون انداختند، در برابر مردم کوچه و بازار طنازى کرده به عشوه گرى برخاستند، و گاهى در این زمینه چراغ غیرت مرد را هم خاموش کردند، تا به بازیگرى هاى او اعتراض نکند، از فرهنگ شیطانى یهود و نصارى و به قول خودشان تمدن و تجدد پیروى نمودند، و بلاهائى به سر اسلام و مسلمین آوردند که تا قیامت جبران نمى شود!

 4-     پرهیز از آزار شوهر و تندخوئى و بدزبانى:

امام ششم  علیه السلام فرمود :ملعون است ملعون زنى که همسرش را بیازارد و وى را غمگین و غصه دار کند، و خوشبخت است خوشبخت زنى که احترام شوهر را نگه دارد و وى را نیازارد و در هر حال از وى اطاعت نماید.

 5-     خدمت در خانه:

اگر چه زن می تواند در خانه دست به هیچ کاری نزند اما در زندگی  های امروزی با تفاهم و تقسیم کار زن بعضی از مسئولیت ها در خانه  بر عهده می گیرد مانند خدمت در خانه و خانه داری

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: زنى که غذاى خوشگوار براى شوهر آماده کند، خداوند خوراکهاى گوناگون در بهشت برایش مهیا نماید و بگوید بخور و بنوش به پاداش زحماتى که در دنیا کشیدى.

 6-     احترام به شوهر و خوشرفتاری با او

     امام هفتم (ع) فرمود:

     جهاد زن، نیک شوهر داری است.

 7-     برای غیر شوهر خود را نیاراید.

رعایت این این مسئله از سوی زن موجب آرامش و امنیت خانواده و اجتماع می شود و از بسیاری از فساد ها و فتنه ها جلوگیری می کند.

رسول حق (ص) فرمود:زر و زیور خود را در منظر و دیدگاه غیرشوهر مگذار، در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن، روسرى خود را که جلب نظر مى کند، و مچ دست را نشان مده، اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده اید.

 8-  بدون اجازه شوهر در اموال او تصرف نکند: رسول گرامی اسلام فرمود: بدون  اجازه شوهر از مال مرد به کسى نبخشد، اگر بخشید گناهش از او و ثوابش مربوط به شوهر است.

9- ...........

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com