سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

ازدواج بدون اجازه همسر اول

اگر مردی زنی داشته باشد و بدون اطلاع زن خود، زن دیگری را اختیار کند زن چه باید انجام بدهد؟

از دیدگاه اسلام مرد با توجه به رعایت شرایط و مقررات می‌تواند چند همسر انتخاب کند مشروط بر اینکه حقوق آنها را رعایت نماید بخصوص مسأله عدالت را در مورد آنان رعایت نماید، مرد می‌تواند چند همسر را انتخاب نماید ولی بدین معنی نیست که باید چند زن داشته باشد. چند همسر در عصر حاضر باعث تراکم مصیبت‌ها ، تشدید بلاها ، سرطان خانواده و درد بی درمان جامعه است در صورتی که چند همسری از نظر اسلام برای کاهش مصیبت‌ها و فحشاء و انسجام نظام خانواده و افزایش نسل جامعه بود.

  بسیاری و شاید اکثریت قریب به اتفاق ازدواج‌های  دوم و ... از روی شهوت پرستی و هوسرانی مردمان است، هوس رانی مردمان ، حسادت و خود خواهی زنان اول و مکاری و سالوس گری زنان دوم ،‌در عصر حاضر باعث شده است دستور مقدس اسلام و آیه صریح قرآن از نظر مسلمانان غیر قابل عمل بشود و مسیحیان و مخالفان اسلام آنرا حکمی کهنه و  پوسیده و ارتجاعی وانمود کنند .

  اگر دستور اسلام برای تعدد زوجات به درستی اجرا شود، نه یک زن بی سرپرست در جهان باقی می‌ماند و زنا و انحرافات جنسی هم از بین رفته یا کاهش می‌یابد. ولی متأسفانه بعضی از مردان هوس باز و شهوتران به نحوی این دستور را اجرا می‌کنند که موجب فساد و تباهی زندگی زن و شوهر و فرزندان خردسال بیگناه و بلکه نزاع و درگیری و احیاناً قتل و خونریزی میان دو فامیل می‌شود و دست آخر هم گناه ساده اندیشی و فساد و  خرابی را به گردن قانون اسلامی می‌اندازند .

  قرآن کریم در آیه 3 سوره نساء وقتی اجازه می‌دهد مرد چند زن اختیار کند می‌فرماید: اگر می‌ترسید نتوانید عدالت را در مورد آنان اجرا کنید ، فقط یک زن بگیرید.(1) نمی‌فرماید اگر یقین داشتید که نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید ،بلکه فقط ترس و احتمال را مانع از ازدواج مجدد می‌داند .

  اکثر کسانی که ازدواج مجدد می‌کنند بطور مخفیانه آنرا انجام می‌دهند و حال آنکه برای ازدواج اول جشن می‌گیرند ، کارت دعوتمی‌فرستند و به محضر می‌روند و شاهد می‌گیرند و . . .  این رفتار خود دلیل مشروعیت ازدواج اول و خلاف و انحراف از عقل و عرف و قانون در ازدواج دوم است و نوعی بی‌عدالتی نسبت به زن دوم شمرده می‌شود .

  با توجه به اینکه اکثر مردان و یا تمام مردانی که دست به ازدواج دوم می‌زنند از روی هوسرانی و بدون رعایت عدالت و مساوات است و نوعی ظلم در حق زنان اول و دوم و با توجه به آثار بد آن در شرایط ضمن عقد قباله‌های نکاح که یکی از شرایط ازدواج مجدد رضایت همسر اول تعیین شده است. بنابراین اگر مرد این شرط را پذیرفته باشد بدون اجازه همسر اولش اقدام به گزینش همسر دوم کرده باشد، همسر اول می‌تواند از شوهرش شکایت کرده و عقد همسر دوم باطل است ولی اگر از ازدواج مجدد همسرش مطلع شد و مخالفت نکرد می‌توانند به زندگی ادامه دهند . در حال حاضر ازدواج دوم باید با اجازه همسر اول باشد و در غیر اینصورت صحیح نیست، مگرکه  این شرط را در ضمن عقد  امضاء نکرده باشد .

                                                                                                                                        مو فق باشید.

 

   منابع و مآخذ:

   1- فان خفتم الا تعدلوا فواحده

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com