سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

بهترین راه شناخت قبل ازدواج طرفین از نظر مسایل جنسی

بهترین راه شناخت قبل ازدواج طرفین از نظر مسایل جنسی

 به قول یکی از دانشمندان، اصل غریزه جنسی در انسان فطری و غریزی است، ولی رفتار یا آمیزش جنسی نیاز به آموزش دارد. به همین جهت هم در تعالیم اسلام نکات زیادی درباره چگونگی شرایط و برخی خصوصیات رفتار جنسی بین همسران وارد شده و هم در روان‏شناسی و بهداشت مطالب ارزنده‏ای ارائه گردیده است.

 تحقیقات روان‏شناختی در این مورد نشان می‏دهد: امروزه یکی از معضلات اصلی خانواده‏ها که منجر به اختلافات و نزاع‏های بی حاصل شده و حتی بعضاً به طلاق و جدایی کشیده می‏شود، مسئله نارضایی جنسی زوجین از یکدیگر است. این مسئله گر چه در گذشته هم وجود داشته، چنانچه سعدی در گلستان در ضمن داستانی در این مورد می‏گوید:

 زن کز بر مرد بی رضا برخیزد

بس فتنه و جنگ از آن سرا برخیزد

 اما امروزه ریشه اصلی بسیاری از اختلافات بین همسران محسوب می‏شود بنابراین آگاهی از مسائل جنسی یکی از ضروریات لازم برای متأهلین است که باید از طریق مطالعه کتاب‏های معتبر و علمی و نیز مشاوره با کارشناسان امور خانوادگی، اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید.

 به همین مناسب ما در اینجا سعی می‏کنیم به طور اختصار نکاتی را در باب مسائل جنسی، ازدواج، خدمتتان عرض کنیم:

 1. طبق یکی از آیات قرآن، هدف و کارکرد اصلی ازدواج و تشکیل خانواده، رسیدن به آرامش روحی است (روم: 21) و ارضای غریزه جنسی از اهداف فرعی و ضمنی آن محسوب می‏شود. از امام علی(ع) هم نقل شده که درباره همسرش حضرت فاطمه(س) فرمود:   نِعْمَ الْعَونَ عَلی‏ طاعَةِ اللَّه  ِ: همکار خوبی در اطاعت از خداست. (بحار، ج 43، ص 116). به همین جهت آن چیزی را که لازم است قبل از ازدواج مورد توجه قرار بدهید، مسئله انتخاب همسر است. همسری که از لحاظ ایمان و اخلاق و عشق در مرتبه‏ای باشد که بتواند در حرکت شما به سوی کال انسانی و بندگی خدا، همراهیتان کند و نیز مادری شایسته برای تربیت فرزندانی صالح باشد.

 2. سرد مزاجی و گرم مزاجی در مسائل جنسی یک ویژگی ارثی و ژنتیکی نیست که علائمی ظاهری و جسمانی داشته باشد و بتوان قبل از ازدواج آن را تشخیص داد، بلکه پدیده‏ای که وابسته به رفتار و حالات فعلی افراد دارد و اگر کسی اطلاعات کافی درباره رفتار صحیح جنسی داشته باشد، با مشکلی روبرو نخواهد شد. البته اگر هم مشکلی از نظر جسمانی در یکی از زوجین باشد، از طریق آزمایشات قبل از ازدواج و نیز تحقیقات عادی قابل شناسایی است.

 3. رفتار جنسی بین زن و شوهر زمانی صحیح و کامل و لذت بخش است که هر دو نفر به اوج لذت جنسی (ارگاسم) برسند و این وقتی است که هر دو آمادگی کامل برای آمیزش را داشته باشند. اما از آنجایی که زنان طبیعتاً دیرتر از مردان آمادگی پیدا می‏کنند، باید قبل از نزدیکی، از آمادگی آنها مطمئن شده، به همین جهت در برخی روایات از تعجیل در نزدیکی کردن نهی شده است.

 در اینجا نکاتی را که رعایت آنها سبب لذت‏بخش‏تر شدن آمیزش جنسی است به اختصار یادآور می‏شویم و توضیح بیشتر آنها را به مطالعه کتابهای مربوطه واگذار می‏کنیم.

 1. انجام آمیزش جنسی رضایت بخش با همسر، علامت عشق و رابطه بسیار نزدیک با اوست. بنابراین برقرار بودن رابطه عاشقانه بین آنها تأثیر زیادی در رضایت بخش بودن رفتار جنسی بین آنها می‏گذارد. از این روی در مواقعی که بین آنها کدورت و ناراحتی باشد (و یا از ناراحتی‏های دیگری رنج ببرند) که امکان برقراری رابطه عاطفی و عاشقانه نباشد، آمیزش جنسی ارضاء کننده نخواهد بود.

 2. ملاعبه و معاشقه کردن قبل از آمیزش: یعنی انجام کارهایی که سبب تحریک غریزه جنسی زن می‏شود، خصوصاً در اوایل ازدواج که معمولاً زنان بر عکس مردان خیلی دیرتر آمادگی لازم را بدست می‏آورند.

 3. آرایش کردن، معطر بودن، استحمام کردن، مسواک زدن و خوشبو بودن دهان و به طور کلی رعایت اصول بهداشتی قبل از آمیزش، یکی از عوامل مهم رضایت بخش بودن رفتار جنسی بین همسران است. امام باقر(ع) می‏فرماید: همانطور که دوست دارید همسرتان خود را برای شما زیبا کند، شما هم خود را برای او زیبا کنید، چرا که علت انحراف جنسی بعضی زنان از اقوام گذشته این بود که شوهرانشان به زیبایی خود اهمیت نمی‏دانند و از این روی آنها جذب مردان زیبا و آراسته می‏شدند.

 4. انتخاب مکان خلوت و آرام: معمولاً زن در مکانی که احساس امنیت نکند آمادگی کافی برای آمیزش پیدا نمی‏کند. در روایات به این نکته بسیار تأکید شده است که هنگام آمیزش مواظب باشند هیچ کس حتی کودکان متوجه آنها نشوند که تأثیر بسیار نامطلوبی بر آنها می‏گذارد.

 5. با وضو بودن و نام خدا را بر زبان آوردن و اینکه آمیزش جنسی را یک عبادت بدانند نه یک کار حیوانی.

 6. در روایات آمده که از آمیزش در زمان‏های خاص پرهیز شود مثل شب اول، وسط و آخر هر ماه قمری، شب چهارشنبه، شب‏های طوفانی و مانند آن که در بعضی کتابها مثل حلیة المتقین مرحوم مجلسی آمده است.

 7. به مسئله بارداری باید توجه شود یعنی اگر با آمیزش جنسی قصد بچه دار شدن را ندارند باید از وسایل ضدبارداری مطمئن استفاده کنند، زیرا عدم رعایت این مسئله نه تنها سبب به وجود آمدن فرزند ناخواسته می‏شود، بلکه ترس از حاملگی، آمادگی جنسی را در زن از بین می‏برد. اما اگر قصد بچه دار شدن دارند حتماً موارد بالا را رعایت کنند، به خصوص توجه به خدا و دعا برای صالح شدن فرزند و نیز پرهیز از غذاهای حرام و شبهه ناک تا نطفه فرزند از غذاهای حلال به وجود آید نه از غذای حرام.

 اینها برخی از نکاتی است که عدم رعایت آنه سبب سرد مزاجی همسران به خصوص زن می‏شود. البته موارد دیگری هم وجود دارد که برای آگاهی از آنها لازم است به کتاب‏های نوشته شده در این زمینه مراجعه کنید. ما در پایان دو کتاب را که دارای اطلاعات خوبی در این مورد هستند به شما معرفی می‏کنیم :

 1. پاسخ به پرسشهای جنسی، تألیف دکتر گلوریا استون، ترجمه ابوالفضل رحمتی، تهران نشر ساحال‏

 2. زندگی جنسی زنان، تألیف دکتر محمدرضا نیکخو، و دکتر هامایاک آوادیس یانس، تهران نشر سخن

www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com