سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

مهر و محبت متقابل

مهر و محبت متقابل

در میان افراد بشر فردى پیدا نمى‏شود که نسبت به مهر و محبت دیگران خشنود نباشد بلکه تمام انسان‏ها بسیار علاقه مند هستند که مورد مهر و محبت دیگران قرار گیرند و همه کسانى که با او در ارتباط هستند به نوعى به او ابراز محبت و علاقه کنند و او را مورد مهر و محبت خود قرار دهند .

بدیهى است کسى که علاقه مند جلب مهر و محبت دیگران است خود باید کانون مهر و محبت باشد این یک قانون کلى و خدشه ناپذیر است که محبت طرفینى و متقابل است .

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله مى‏فرماید :

قیس بن عاصم در ایام جاهلیّت از اشراف و رؤساى قبائل بود و پس از ظهور اسلام ایمان آورد . روزى در سنین پیرى به منظور جستجوى راه معرفت الهى و جبران خطاهاى گذشته خود شرفیاب محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله گردید و گفت : درگذشته ، جهل و نادانى ، بسیارى از پدران را بر آن داشت که با دست خویش دختران بى‏گناه خود را زنده به گور سازند ، من نیز دوازده دختر بى‏گناه خود را زنده به گور کردم ، سیزدهمین دخترم را همسرم پنهانى به دنیا آورد و چنین وانمود کرد که نوزاد مرده به دنیا آمده اما پنهانى او را نزد خویشان خود فرستاد .

سال‏ها گذشت تا روزى هنگامى که ناگهان از سفرى بازمى‏گشتم دخترى خرد سال را در سراى خود دیدم و چون شباهتى تام به فرزندانم داشت درباره‏اش به تردید افتادم و بالاخره دانستم دختر من است ، بى‏درنگ دختر را که زار زار مى‏گریست کشان کشان به نقطه‏اى دور برده و به ناله‏ها و تضرّع او ـ که نزد اقوام مادرى بازخواهم گشت و دیگر بر سر سفره تو نخواهم نشست ـ توجه نکردم و زنده به گورش کردم .

قیس پس از نقل ماجراى خود به انتظار جواب سکوت کرد ، در حالیکه از دیده‏هاى رسول اکرم صلی الله علیه و آله اشک فرو مى‏چکید با خود فرمود :

« مَنْ لَمْ یَرْحَمْ لا یُرحَمْ »  .

کسى که رحم نکند به او رحم نمى‏شود .

و سپس فرمود : روز بدى در پیش دارى قیس پرسید براى تخفیف در عذاب چه کنم ؟ حضرت فرمود : به عدد دخترانى که کشته‏اى کنیز آزاد کن .

قاعده و قانون بسیار مهمى از سوى پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله به همه انسان‏ها اعلام شده و آن این که اگر مهر و محبّت ورزید یقیناً از طرف دیگران و نهایتاً از سوى حضرت حق مورد مهر و محبّت قرار خواهید گرفت و اگر بى‏مهرى و بى‏رحمى پیشه کنید هرگز توقع مهر و رحمت از دیگران و بخصوص از خدا نداشته باشید که بى‏رحم فقط لایق عقوبت و بى‏رحمى است .

از ابن عباس روایت شده است :

« أوْحَى اللّه‏ُ إلى دَاوُدَ عَلیْهِ السّلامُ ، قُلْ للْظّالِمینَ : لاَ یَذْکُرُونَنِى فَإنَّهُ حَقٌّ عَلَىَّ أنْ أذْکُرَ مَنْ ذَکَرَنِى وَإنَّ ذِکْرى إیّاهُم أن ألعَنَهُم »  .

خدا به داود علیه السلام وحى فرمود : به ستمگران که بر اثر سنگدلى و بى‏رحمى به دیگران ستم مى‏کنند بگو : مرا یاد نکنید زیرا بر عهده من است که هر کس از من یاد کند من از او یاد کنم و یاد من نسبت به ستمگران این است که آنان را لعنت کنم و از رحمت خود طردشان نمایم .

مهر و محبّت ورزیدن به دیگران به اندازه‏اى در اسلام از ارزش برخوردار است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ضمن دعا و مناجاتى به پروردگار عرضه داشت :

« اللّهُمَّ مَنْ رَفَقَ بِأُمّتى فَارْفُقْ بِهِ وَمَنْ شَقَّ عَلَیْهِمْ فَشُقَّ عَلَیْهِ »  .

خدایا ! هر کس با امت من مهربانى و خوشرفتارى داشت به او مهربان باش و هر کس به آنان سخت گرفت بر او سخت گیر باش .

فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان

 http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6