سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

عقیقه حضرت حضرت مهدی (عج)

عقیقه حضرت حضرت مهدی (عج)

    کسى که صاحب فرزند مى شود، گوسفند یا شترى را مى کشد وگوشت آن را میان فقرا و فامیل تقسیم مى کند تا به وسیله آن بلایا و مرگ را از فرزند خود دور نماید . این عمل را عقیقه گویندکه در اسلام بر آن تاکید شده است (1)

وقتى حضرت مهدى (ع) به دنیا آمد، اما م حسن عسکرى (ع)، نزدیک ترین صحابه خود- عثمان بن سعید- را به حضور طلبید و به او دستور داد که ده هزار رطل (2) نان و ده هزار رطل گوشت خریده و در میان بنى هاشم تقسیم نماید (3). حضرت امام عسکرى (ع) به تعداد شیعیان سامراء گوسفند ذبح کرده و به هر خانه اى یک گوسفند ذبح شده مى فرستد (4) و براى کسانى که در خارج سامراء هستند، گوسفند زنده مى فرستد تا به نیت عقیقه حضرت مهدى (ع) ذبح کرده و بخورند. دوگوسفند براى ابراهیم بن ادریس مى فرستد و مى نویسد: این گوسفندها را ذبح کن و به عنوان عقیقه مولایت بخور و برادرانت را دعوت کن و اطعام بده (5).

براى یکى دیگر از شیعیانى که در خارج از سامراء بود، چهارگوسفند مى فرستد و مى نویسد : این چهارگوسفند را به عنوان عقیقه پسرم مهدى (ع) ذبح کن و بخور، و به هرکس از شیعیان ما دسترسى داشتى، اطعام کن (6)

هنگامى که محمد بن ابراهیم کوفى به محضر امام حسن عسکرى (ع) شرفیاب مى شود، امام شمارى از افرادى را که براى آن ها گوسفند ذبح شده فرستاده و فرموده که عقیقه پسرم مهدى (ع) است، نام مى برد. (7)

درباره دعاى عقیقه و آداب آن، درکتاب مفاتیح الجنان، در باب ششم به طور مبسوط آمده است.

  1.مفاتیح الجنان باب ششم

2. هر رطل عراقى برابر 84 مثقال است.

3. کمال الدین ص431.

4. یوم الخلاص ص66.

5. غیبة طوس ص 148

6. یوم الخلاص ص 67.

7. کمال الدین، ص 432.

 

 www.atregoleyas.com

atregoleyas@gmail.com