سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

ثروت دو چهره

ثروت دو چهره

ثروت در زوایا و چهره‏هاى گوناگونش از نعمت‏هاى حضرت حق است که از باب محبّت و مهرش به انسان ارزانى داشته و او را براى به دست آوردن و خرج کردن و هزینه نمودنش هدایت نموده است .

آنان که چون پیامبران و امامان و اولیاى حق از خدا ـ آن منبع بى‏نهایت لطف و کرامت ـ فاصله نداشتند ، براى به دست آوردن این نعمت از راه مشروع و طبیعى یعنى کار و کوشش و زحمت و فعالیت مثبت اقدام کردند و پس از مصرف آن به اندازه لازم ، مازادش را در کمک به اهل استحقاق و هزینه کردن در امور خیریه به خرج گذاشتند و از این طریق موفق به عبادتى بزرگ شدند و به سعادت و خوشبختى خود در دنیا و آخرت کمک کردند .

ولى فاصله گرفتگان از حق براى به دست آوردن ثروت بر پایه هوا و هوس خویش از هر راه نامشروعى که جز پایمال کردن حقوق مردم و به ویژه ضعیفان و ناتوانان اثرى نگذاشت ، دست یازیدند و آن را به اندازه‏اى که شهواتشان اقتضا داشت به خرج گذاشتند و نسبت به مازاد آن یا بخل ورزیدند یا آن را در اشاعه فحشا و منکرات براى نابودى منابع زندگى مردم و هلاکت نسل جوان بکار گرفتند .

شخصیتى عظیم و انسانى کریم چون امیرالمؤمنین علیه السلام با فعالیت مستمر کشاورزى و آباد کردن زمین و کاشتن هزاران اصله درخت خرما ، ثروت هنگفتى به دست آورد و از آن ثروت در حدّ بسیار اندک و به اندازه ضرورت و در کمال قناعت استفاده کرد و مازاد آن را هزینه مستمندان ،بیماران ، یتیمان ، دردمندان و امور مثبت دیگر نمود و روزى که چشم از جهان بست چیزى از خود که در خور توجه باشد باقى نگذاشت .

او بنده مخلِص و مخلَص خدا بود و به چیزى جز عبادت خدا و اطاعت از حضرت حق نمى‏اندیشید ، او عاشق فرمان بردن از خدا و پیامبر بود و سراسر زندگى‏اش را وقف حالات و اعمال مثبت نمود .

ولى قارون که ثروتش زبانزد خاص و عام بود به خاطر این که از حق فاصله داشت ، فقط به جمع ثروت ، آن هم در حدى فراوان پرداخت ؛ با این که موسى علیه السلام و مؤمنان حقیقى ، او را نسبت به هزینه کردن ثروتش در امور مثبت و در راه خدا نصیحت کردند ، توجهى به آن نصایح سعادت‏بخش نکرد و دینارى در راه خیر هزینه ننمود ونهایتاً در همین دنیا هم به عذاب سختى که از آن هیچ راه گریزى نداشت که همان عذاب فرو رفتن خود و ثروتش به قعر زمین است ، دچار شد .

آرى ؛

آن سراى [ پرارزش ] آخرت را براى کسانى قرار مى‏دهیم که در زمین هیچ برترى و تسلّط و هیچ فسادى را نمى‏خواهند ؛ و سرانجام [ نیک ] براى پرهیزکاران است .

فساد فراگیرى که در همه زمینه‏هاى زندگى در این عصر بر زمین و زمینیان حاکم است ، بى‏تردید نتیجه زیانبار فاصله گرفتن حاکمان و دولت‏مردان جهان و عالمان و دانشمندان کره زمین در شرق و غرب و ثروتمندان مرفه بى‏درد و بى‏وجدان است .

فرهنگ مهرورزی
تالیف: استاد حسین انصاریان

 http://www.erfan.ir/farsi/book/view.php?id=98&catid=6