سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

سرماخوردگی دردی برای تمام فصول


همه گیر شدن سرماخوردگی ممکن است با بیماری های شدیدتری چون سینوزیت که موجب التهاب مجاری بینی و سردردهای شدید می شود و همچنین بروز حساسیت و آلرژی های فصلی و یا دیگر بیماریها مانند برونشیت مزمن ، تشدید آسم ، التهاب حلق و بینی و ... مواجه شویم ، که علاوه بر گذاشتن تأثیرات فیزیکی نامطلوب ، موجب پیامدهای اجتماعی ، خانوادگی و گاهی روانی مانند اختلال در فعالیت های روزمره ، کاهش کارایی افراد در محل کار ، نگرانی روانی والدین در صورت ابتلای بچه ها و کودکان نیز می شود .

سرماخوردگی چیست و عامل آن کدام است ؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری های دوره کودکی و مهمترین دلیل غیبت از کار یا مدرسه در سراسر جهان است . معمولاً بیماری زودگذر و سبکی است ولی عوارض آن باعث مزاحمت می شود بیش از ??? نوع ویروس از خانواده های مختلف ویروس ها می توانند سرماخوردگی را ایجاد کنند که شایعترین آنها رینوویروسها هستند . البته ویروس های دیگر ( مثلاً ویروس آنفلوانزا ) نیز می تواند گاهی علائم خفیفی به شکل سرماخوردگی داشته باشد . به هر حال آنچه اهمیت دارد ، این است که در سرماخوردگی ، مهم ترین و واضح ترین علائم مربوط به انسداد و آب ریزش بینی است و سایر علائم مانند تب ، گلودرد و سرفه معمولآً در درجات اهمیت بعدی قرار دارند .

چه عواملی ممکن است زمینه ساز سرماخوردگی شوند یا استعداد ابتلا به آن را افزایش دهند؟

خستگی ، استرس های شدید ، زمینه آلرژی و استنشاق دود سیگار از عواملی هستند که گفته می شود افراد را مستعد سرماخوردگی های بیشتر می کنند . همچنین حضور در فضاهای در بسته و بدون تهویه مناسب در کنار جمعیت زیاد ( مانند مدارس و مهد کودک ها ) و عدم توجه به بهداشت فردی و ناآگاهی از چگونگی انتقال سرماخوردگی نیز در این مساله دخالت دارند .

چه تعداد سرماخوردگی را در کودکان می توان طبیعی دانست ؟

کودکان کم سن و سال به طور متوسط شش تا هفت نوبت سرماخوردگی طی سال دارند اما تا ?? درصد کودکان ، ممکن است حتی تا ?? نوبت سرماخوردگی نیز در سال داشته باشند . این در حالی است که در بزرگسالان ، معمولاً بیش از دو تا سه بار سرماخوردگی طی سال اتفاق نمی افتد .

روش انتقال بیماری چگونه است ؟

مهم ترین روش انتقال ویروس های سرماخوردگی ، تماس مستقیم با ترشحات آلوده است . به این ترتیب یکی از مهم ترین روش های انتقال ، دست دادن با فرد سرماخورده ای است که بعد از تماس دست خود با ترشحات بینی ، دهان یا چشم ، دست خود را نشسته است . همچنین از آنجا که برخی ویروس ها روی سطوح و وسایلی مانند سطح میز یا دستگیره در تا دو ساعت یا بیشتر می توانند باقی بمانند ، ممکن است تماس غیرمستقیم با سطوح آلوده نیز در انتقال سرماخوردگی نقش داشته باشد . از طرف دیگر ، انتقال از طریق استنشاق ذرات ریز و درشت تنفسی ( مواجهه با سرفه و عطسه در تماس نزدیک با بیمار ) نیز امکان پذیر  است . بنابراین انتقال این ویروس نیاز به تماس نزدیک ندارد و برای همین به سرعت در جامعه گسترش می یابد .

علائم بیماری چیست و طول مدت علائم معمولاً چه میزان است ؟

 

علائم اولیه سرماخوردگی معمولاً احساس خارش یا گزگز در بینی و عطسه است که علائمی مانند انسداد بینی و آب ریزش نیز به آن اضافه می شود . معمولا گلودرد در سرماخوردگی ، ملایم و گذراست . در روزهای دوم تا سوم سرماخوردگی ، گرفتگی بینی بیشتر می شود و ترشحات بی رنگ بینی به تدریج به رنگ زرد یا سبز در می آید که لزوماً دلیل بر عفونت چرکی نیست . سرفه نیز در ?? درصد سرماخوردگی ها رخ می دهد . تب خفیف و گذرا نیز ممکن است در سرماخوردگی رخ دهد . در شیرخواران ، ممکن است اسهال خفیفی نیز مشاهده شود . از طرف دیگر ، معمولاً اشتهای کودک نیز تا حدی کاهش می یابد . بیشتر سرماخوردگی ها با قدری بی حالی ، ضعف و احساس خستگی زودرس نیز همراهند . در هر حال ، اگر بیمار دچار عوارض بعدی نشود ، در بیشتر موارد سرماخوردگی ظرف یک هفته به پایان می رسد ، گر چه در ?? درصد موارد ممکن است حتی تا دو هفته به طول انجامد ، به خصوص اگر استراحت کافی نباشد .

راه پیشگیری چیست ؟

سرماخوردگی را از دو طریق می توان پیشگیری کرد . یکی به وسیله واکسیناسیون و دیگری از راه جدا سازی .

واکسیناسیون در شرایط بسیار شدید و همه گیری های مزاحم مورد استفاده قرار می گیرد . چون اثر واکسن نه قطعی ، نه کلی و نه دائمی است . بنابراین به ندرت در کشورهای رو به توسعه آن را به کار می گیرند .

راه  جداسازی نیز در داخل خانواده خیلی ساده نیست ، چون سرایت بیماری علاوه بر راه هوا که راه معمول انتشار بیماری علاوه بر راه هوا که راه معمول انتشار بیماریهای عفونی دستگاه تنفس است ، از طریق دست های کودک نیز می تواند منتقل شود ، به این صورت که خود کودک ممکن است ویروس موجود را از ملتحمه و گوشه چشم خود به بینی منتقل کرده و امکان بروز عفونت را فراهم کند . بنابراین استفاده از دستمال کاغذی های آغشته به مواد ضدعفونی کننده را که هنوز تحت مطالعات بهداشتی و فنی است ، می توان در این شرایط به منظور پیشگیری توصیه کرد .