سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

عروس وداماد بازنده مسابقه تشریفات

عروس وداماد بازنده مسابقه تشریفات


    

  

 

   یک مهریه 1800 سکه ای به نیت همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم دست اندرکار امر تسهیل ازدواج جوانان هستند! کمتر از این نمی شود، مگر یک مهریه 1390سکه ای (علی الحساب) به نیت سال 90 که شاید در این سال قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرایی شود! امروز در حالی «روز ملی ازدواج» را جشن می گیریم که بسیاری از جوانان ما در آرزوی برگزاری جشن ازدواج خود، نه فقط ستاره می شمارند، بلکه مشغول شمارش روزهایی هستند که از عمر جوانی شان می گذرد. امروز را در حالی «پشت سر» می گذاریم که مشکلات فراوانی «پیش رو» داریم و البته شاید از 21 آذر (به بعد) نگاهی هم به پشت سرمان نیندازیم و خیلی ساده ازدواج جوانان را فراموش کنیم. امروز شاید روز پرهزینه ای برای برگزاری کنگره ها، میزگردها و همایش ها باشد، درحالی که با هزینه هر یک از این برنامه ها می توان چند زوج جوان را راهی خانه بخت و ازدواج آنان را «تسهیل» کرد.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در گفت وگو با خبرنگار «ایران» درباره تعرفه های مصوب اتحادیه برای سالن های عروسی از شمال تا جنوب شهر می گوید: «همه تالارهای پذیرایی مکلف هستند در ازای خدماتی که به مشتری ارائه می دهند نرخ های معین خود را برای بررسی به اتحادیه ارسال کنند. اتحادیه نیز براساس شاخصه های خود از جمله منطقه، خدمات، نوع و کیفیت مواد اولیه، با نظر کمیته فنی اتحادیه و بازرسی تصادفی از واحدها ، رقمی را برای هر یک از تالارها تعیین می کند و آنها نیز موظفند براساس نرخ های مصوب اتحادیه عمل کنند و در صورت تخلف با افراد خاطی برخورد می شود.»

این گفته رئیس اتحادیه تالار داران درحالی مطرح می شود که هنوز نگرانی هایی در این باره وجود دارد. مردم معتقدند صاحبان هر کدام از این تالارها و سالن های عروسی برای دریافت هزینه برگزاری مراسم یک شبه، روش ویژه خود را دارند و ارائه نرخ های سلیقه ای به گونه ای است که دریافت هزینه یکسان و یا متناسب با ویژگی های آن تالار به ندرت مشاهده می شود.

خسرو ابراهیمی نیا درباره میانگین عرف نرخی که به ازای هر نفر دریافت می شود، می گوید: «هزینه هر واحد تالار با توجه به موقعیت، پارکینگ، پرسنل، کیفیت مواد اولیه، تخصص و از نظر کیفی با تالار دیگر متفاوت است اما به طور معمول هزینه هر نفر نزدیک به ? هزارتومان است.» از هم اکنون بسیاری از خانواده هایی که قصد برگزاری مراسم عروسی در عید سعید قربان یا غدیر را دارند مشغول مهیا کردن شرایط لازم برای برپایی این مراسم هستند. برپایی مراسم عروسی دارای مراحل گوناگونی است که هماهنگ کردن همه شرایط برگزاری آن از توان یک نفر خارج است و باید حداقل با کمک یک خانواده انجام شود. مهم ترین و پرهزینه ترین قسمت کار به تالار عروسی و هزینه های آن مربوط است.

بسیاری از تالارهای عروسی مبلغی را جداگانه برای ورودی در نظر می گیرند که البته در ماه های مختلف سال نیز متفاوت است. برخی دیگر هم میوه و شیرینی را جزو خدماتی که ارائه می شود قرارداده اند و هزینه آن را نیز با اجاره تالار دریافت می کنند. سالن های عروسی براساس تعداد میهمانان هزینه را تعیین می کنند. هزینه تالارهای عروسی معمولاً برای هر میهمان از 2هزار و 800تومان تا 41 هزارتومان متفاوت است.

با این حساب اگر قرار باشد مراسم خود را در یکی از تالارهای مرکزی شهر برگزار کنید و به طور متوسط تعداد میهمان های شما نیز 200 نفر باشد، در این مرحله باید حداقل یک و نیم میلیون تومان و حداکثر هفت میلیون تومان بپردازید.

عده ای معتقدند تعیین دقیق هزینه عروسی با توجه به نابسامانی و آشفتگی این بازار بسیار مشکل است، اما می توان به طور متوسط گفت که هزینه عروسی شما معمولاً بین 4 میلیون تا 50 میلیون تومان آب می خورد.

? فقط اقوام درجه اول تشریف بیاورند!

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که اگر بخواهید یک مراسم آبرومند و ساده در یکی از تالارهای متوسط شهر برگزار کنید حداقل باید یک و نیم میلیون تومان بپردازید. پس مطمئناً روزهای کمی وقت دارید تا «به معنای واقعی کلمه» پول خرج کنید! بنابراین ما یک راه حل ساده به شما پیشنهاد می کنیم: فقط اقوام درجه اول را دعوت کنید و با عرض معذرت از بقیه چشم پوشی کنید!» ابراهیمی نیا در این باره می گوید: «با توجه به این که در حال حاضر مشکلات فراوانی بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد و قدرت خرید مردم هم ضعیف شده است، میانگین میزان میهمانان اغلب تالارهای عروسی به 150 نفر هم نمی رسد و بیشتر مدعوین از اقوام نزدیک عروس خانم هستند تا آقا داماد!»

وی به هزینه های بالایی که در یک شب برگزاری مراسم به عروس و داماد تحمیل می شود، اشاره می کند و می گوید: « اغلب شهروندان هزینه های جانبی از جمله فیلمبرداری ، آرایشگاه ، لباس عروس ، اجاره ماشین و گل آرایی را نادیده می گیرند و همه هزینه ها را به نام تالارهای عروسی تمام می کنند و این درحالی است که سالن های عروسی برابر آنچه هزینه کرده اند، پول دریافت می کنند و پرکارترین تالارها در جنوب و شمال شهر فقط 200 تا 210 روز از سال مشتری دارند و در برخی روزهای هفته خالی هستند.»

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا سالن های عروسی در اواسط هفته به مشتریان خود تخفیف نمی دهند » می گوید: «اتحادیه تالارهای پذیرایی، تسهیلاتی برای مشتریان خاص خود درنظر گرفته است و در برخی روزهای هفته سالن های عروسی با تخفیف ویژه در اختیار مردم قرار می گیرد.» ابراهیمی نیا ادامه می دهد:«برهمین اساس ، با تعدادی از گروه های خیریه ازجمله ثارالله و آل یاسین هماهنگ کرده ایم تا افرادی که در آستانه ازدواج قرار دارند و قادر به تأمین هزینه های بالای مراسم عروسی نیستند را به اتحادیه معرفی کنند.»

وی با بیان این که بیشتر سالن های عروسی اواسط هفته خود را به امور خیریه با تخفیفات ویژه اختصاص داده اند، می گوید: «اتحادیه تالارهای پذیرایی آمادگی دارد تا از سازمان های غیردولتی و خیریه که قصد کمک به زوج های جوان را دارند، حمایت کند.» رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی با اشاره به این که فروش اجباری کالا در تالارهای عروسی غیرقانونی است تصریح می کند: «تالارهای عروسی نمی توانند در خرید شیرینی و میوه مراسم دخالت کنند مگر این که صاحب مراسم از آن ها کمک بخواهد.» وی در باره قیمت بالای اتاق عقد در سالن های عروسی می گوید: «معمولاً قیمت اجاره اتاق عقد درتالارها از 40هزار تومان تا 250هزار تومان متغیر است اما ما به جوانان توصیه می کنیم زیر بار هزینه های اضافی و تشریفاتی مراسم عروسی از جمله اتاق عقد نروند زیرا بدون هیچ گونه علتی هزینه ای را بر خود تحمیل می کنند.»

? 300باغ برای مراسم ازدواج تهرانی ها

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی از به کارگیری بیش از 300باغ برای برگزاری مراسم ازدواج در کلانشهر تهران خبر می دهد و می گوید: «به جز این چند باغ که صلاحیت آنها از سوی اداره اماکن و بهداشت تأیید شده و مجوز فعالیت دریافت کرده اند مابقی باغ هایی که در روزنامه های کثیر الانتشار نیز آگهی درج می کنند، غیر مجاز هستند و در صورت ارائه گزارش، اتحادیه بر اساس ضوابط با آنها برخورد می کند.» وی می افزاید: «مبلغ ورودی این اماکن از 200 تا 500 هزار تومان و هزینه ارائه خدماتی از جمله قهوه خانه سنتی در این باغ ها از 50 تا 100 هزار تومان است.»

? تالارها باید رایگان شود

طرح تسهیل ازدواج جوانان که به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی 27 آذر ماه 84 مجلس با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید، قانون جامع و کاملی است که می تواند در این باره بسیار راه گشا باشد. در ماده چهار این قانون آمده است: «همه دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسراها و تالارها، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج های واجد شرایط قرار دهند.»

با این حال هنوز این قانون پس از دو سال اجرایی نشده و در پیچ و خم تدوین آئین نامه و تصویب اساسنامه گم شده است و این در حالی است که اگر این قانون سریع تر اجرا شود بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان از جمله اجاره سالن های عروسی با قیمت های بسیار بالا حل می شود. امیررضا خادم عضو کمیته جوانان مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: «قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب مجلس شورای اسلامی، طرح جامعی است که بیشتر مشکلات پیش روی ازدواج جوانان را به خوبی پیش بینی و لحاظ کرده اما متأسفانه هنوز اجرایی نشده است بنابراین از دست اندرکاران این امر تقاضا داریم تا آئین نامه اجرایی بزودی و با سرعت عملیاتی شود.» خادم با اشاره به نقش مهم دولت در اجرا و ابلاغ آئین نامه قانون تسهیل ازدواج جوانان به همه دستگاه های دولتی، تصریح می کند: «مجلس وظیفه خود را در قبال این قانون که همانا تصویب طرح آن در دو سال پیش بود انجام داده است و اکنون همه کارها به دست دولت است.»

? بیشتر هزینه ها، چشم و هم چشمی است

البته می دانیم که این گونه گزارش ها یک کار مقدماتی است و فقط ماهیت آگاهی بخشی و هشداردهنده دارد. اساساً همه پدیده های فرهنگی و اجتماعی نه یک شبه به دنیا می آیند و نه یک شبه از بین می روند. بلکه پدیده ها چه مثبت و چه منفی، آرام ـ آرام در باور مردم نفوذ می کنند. آنچه ما باید در طرح مسائل اجتماعی و فرهنگی مدنظر داشته باشیم این است که آنها را با دید کارشناسانه و تحلیلی مورد نقد و بررسی قرار دهیم. بیشتر کارشناسان معتقدند که مجالس عروسی بسیار پرخرج و سنگین شده است، درحالی که می تواند بسیار کم هزینه تر انجام شود. علی کریمی راد کارشناس امور خانواده در این باره می گوید: «ازدواج یک امر ساده به معنای وصلت دو فرد برای تشکیل خانواده است و باید از امور غیرتشریفاتی خانواده ها محسوب شود و نباید هزینه های بالایی را بر دو طرف تحمیل کند.» وی ضمن انتقاد از تشریفاتی شدن مجالس عروسی در جامعه، ادامه می دهد: «جشن های عروسی هر قدر ساده تر برگزار شود، به همان اندازه به هدف اصلی این جشن ها که تجلیل و گرامی داشت یک رویداد مبارک است، نزدیک تر خواهد بود.»

کریمی راد تصریح می کند: «در حال حاضر بیش از 80 درصد خانواده ها، در مجالس عروسی خود بیش از مقداری که وضعیت اقتصادی شان اجازه می دهد، خرج می کنند و این مسأله اغلب به علت چشم و هم چشمی و تقلیدهای کورکورانه است که این روزها رواج یافته است.»

بیشتر جوانان ما برای پرداخت مخارج عروسی ناگزیرند که به جز وام ازدواج، وام های دیگری دریافت کنند که معمولاً با سودهای کلان همراه است که جوانان در ابتدا با شوق و هیجان فراوان و تحت تأثیر احساسات آنی، دریافت می کنند اما وقتی که موعد پرداخت ماهانه آن نزدیک می شود، متوجه می شوند پولی در بساط ندارند! دکتر صدیقی عمده ترین پیامد منفی بدهکاری های مربوط به عروسی را استرس و فشارهای روحی و روانی می داند و معتقد است: «از آنجا که زوج ها نمی توانند بعد از مراسم عروسی میان درآمد و مخارج خود توازن برقرار کنند، دچار استرس و ناراحتی های روحی می شوند.»

? جوانان در مسابقه پولدارها بازنده اند

عروسی های پرتجمل و زبانزد از یک عادت اشرافی به یک مسابقه در این سال ها تبدیل شده است. در آن سوی شهر تهران تالارها و یا به قولی کاخ هایی درست شده است که هزینه برگزاری یک شب مراسم در آنجا معادل خرید یک دستگاه خودرو و یا هزینه رهن یک خانه در منطقه ای مناسب است. شما قضاوت کنید؛ «آیا حاضر هستید یک دستگاه خودرو مدل بالا را با هزینه یک شب مراسم معاوضه کنید !»

به سراغ یکی از تالارهای معروف شمال شهر تهران می رویم. برای بازدید از این مکان حتماً باید جیب تان پر از پول باشد و دغدغه مالی هم نداشته باشید! ورودی سالن در روزهای تعطیل کمی گران تر از روزهای عادی است: روزهای تعطیل500 هزار تومان و روزهای عادی هم 250 تا 300 هزار. زیاد عجله نکنید، این مبلغ فقط به شما حق وارد شدن می دهد!

منوی غذای چنین تالاری به گفته یکی از مسئولان آنجا به ازای هر نفر 41هزار و 500تومان است و البته ارکستر، گل آرایی و باقی تزئینات هم به همراه عکس و فیلمبرداری، هزینه های جداگانه ای دارد که با دیدن نمونه های مختلف کار «باید» یکی از آنها را انتخاب کنید! زیاد نگران نباشید، وسوسه هم نشوید، این تالارها فقط ویژه افراد مرفه جامعه است و به کار ما هم نمی آید! 

گزارش: روزنامه ایران 

منبع:آفتاب