سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

اقدام پسندیده سعودی و اقدامی عجیب در قم!


درحالیکه متولیان حرم شریف نبوی در مدینه منوره اعلام کرده‌اند که در موسم حج امسال، درب‌های این حرم در تمام ساعات شبانه روز به روی زائران باز است و در حالیکه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در تمام طول سال، 24 ساعته پذیرای عاشقان آن حضرت می‌باشد، مسؤولان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در قم، نه تنها به سوی این اقدام پسندیده نرفته‌اند بلکه چند ماهی است که یک ساعت نیز از زمان زیارت کاسته‌اند!

هم‌اکنون خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ساعت 23 شب‌های عادی، اقدام به خاموش کردن چراغ‌های حرم و راهنمایی زائران به بیرون می‌کنند و از ورود زائران دیگر نیز جلوگیری به عمل می‌آورند.

به گزارش خبرنگار "ابنا" ، شب گذشته در حالیکه عقربه ساعت‌های بزرگ حرم ساعت 23:15 را نشان می‌داد جمعیتی که پشت درب های حرم تجمع کرده و راهی به داخل نداشتند توجه عابران را به خود جلب می‌کردند.

یکی از خدام که مانع ورود زائران می‌شد در پاسخ به سؤال مردم که می‌پرسیدند"ساعت زیارت همیشه تا 12 بوده است ولی الآن که ساعت هنوز 11و نیم هم نشده" گفت:«چند ماهی است که به علت سرد شدن هوا، پایان ساعت زیارت را 11 اعلام کرده‌اند!».

جالب اینجاست که به دلیل طولانی بودن شب‌ها در نیمه دوم سال، ساعت شروع کار نیز دیرتر آغاز می‌شود.

خادم دیگری هم که مراقب بود هیچکس از درب اصلی صحن بزرگ وارد حرم نشود، در پاسخ به اعتراض یک روحانی که می‌خواست در حد یک سلام به صحن قدم بگذارد با لحنی غیرمؤدبانه گفت:«به ما ربطی ندارد! برو از همکاران خودت بپرس که چرا این قانون را گذاشته‌اند»!!

یک خادم هم در جواب التماس‌های زائری که می‌گفت از کرمانشاه آمده است و فقط می‌خواهد یک زیارت کوتاه کند اطلاعیه‌هایی را نشان داد و اضافه کرد:«ما کاره‌ای نیستیم، دستور مقامات بالاست»!

شایان ذکر است که طی چند سال اخیر، توجه مردم ایران و نیز شیعیان کشورهای اطراف، بیش از پیش به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در قم جلب شده است؛لذا انتظار می‌رود که مسؤولان و متولیان این اماکن ،هماهنگی لازم با این موج معنویت گرا را در خود ایجاد کنند.

اهمیت این مطلب آن زمان دو چندان می‌شود که بدانیم قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه اصلی کشور، پذیرای مسافران عبوری زیادی نیز هست که مایلند دقایقی هرچند کوتاه از فیض حضور در حرم کریمه اهل بیت (س) بهره مند گردند و این پاسخ که «بروید فردا بیایید!» آنهم یک ساعت قبل از فرا رسیدن نیمه شب، مسؤولیت اخروی سنگینی متوجه بانیان آن خواهد کرد و خسارت‌های جبران ناپذیری نیز به روحیه علاقمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد خواهد آورد.

در حالی که مسؤولان وهابی حرمین شریفین ـ که مخالفت مبنایی با توسل و زیارت قبور دارند و آنرا در حد کفر و شرک می‌شمارند ـ از امسال، محدودیت زیارت را از مسجد النبی (ص) برداشته و ساعات بهره‌گیری از این مکان را به تمامی 24 ساعت شبانه روز افزایش داده‌اند، اقدام دست اندرکاران آستان مقس قم ـ عش آل محمد(ص) ـ که با وجود افزایش روز افزون میزان زائران این حرم شریف، نه تنها ساعات زیارت را همانند مشهد افزایش نداده بلکه از آن نیز کاسته‌اند بسیار عجیب و غیر قابل توجیه است.

از تولیت محترم این آستانه انتظار می‌رود اگر فعلا امکان بازگذاشتن دائم این حرم را فراهم نمی‌بینند، حداقل ساعات زیارت را به همان حالت قبل (یعنی تا ساعت 24) بازگرداندند.

www.asriran.ir