سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل نرگس Narcissus

اعطای لقب «شوالیه» به سلمان رشدی

در حالی که سال‌ها پس از اقدام جنجالی سلمان رشدی در اهانت به عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان و رسوایی‌های پی در پی او در جامعه انگلیس، وی نشان شوالیه و لقب «sir» را از ملکه انگلیس دریافت کرده علت این اقدام الیزابت دوم، پرسش‌هایی را پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» از لندن، ملکه الیزابت دوم، در یک حرکت نمایشی در سالروز تولد خود، شوالیه‌های انگلیسی را برای دادن لقب «سر» به کاخ بکینگهام فراخواند و همچون گذشته، مناسبات با ایران نیز یکی از معیارهای اعطای لقب شد.

رشدی در کنار یکی از آخرین همسرانش که یک مانکن هندی استعلاوه بر سلمان رشدی، که بیش از همه به دلیل حکم اعدام بنیانگذار جمهوری اسلامی علیه وی، شناخته می‌شود، دو تن از کسانی که بیشترین ضربه را به کشور خود وارد آوردند نیز در این لیست قرار گرفته بودند: «اولک گوردوسکی»، جاسوس دو جانبه KGB که بیش از یک دهه سرویس‌های امنیتی انگلیس را تغذیه اطلاعاتی می‌کرد و خانم کریستین امانپور ایرانی ـ آمریکایی که او هم در پیکر یک خبرنگار با مقاصد سیاسی خاص با هر سه رئیس‌جمهور ایران شامل آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد مصاحبه و اهداف خاص خود را دنبال کرده بود، هم در لیست نامزدهای این لقب جای گرفتند.

سلمان رشدی که تنها نویسنده هندی است که در شصت سال گذشته پس از استقلال هندوستان، لقب «سر» به خاطر ادبیات دریافت می‌دارد، در یک دهه گذشته، آماج شدیدترین تهاجم تبلیغاتی از سوی رسانه‌های انگلیسی به دلیل چهار ازدواج خود با دخترانی که دست‌کم سی سال با او اختلاف سنی داشته‌اند، بوده و روزانه اخبار گوناگونی از شهوترانی و فساد اخلاقی بی‌نظیر او، نقل محافل مطبوعاتی انگلیسی بوده است.

در این حال، یک کارشناس سیاسی به خبرنگار «بازتاب» گفت: این اقدام ملکه انگلیس، بیدارباشی برای کسانی است که گمان می‌کنند هرچه در غرب می‌گذرد، در یک پروسه عادی، طبیعی، عالمانه و روشنفکرانه و در راستای انسانیت و حقوق بشر انجام می‌گیرد. این قبیل افراد ساده لوح، تصورشان بر این است که غربی‌ها، عالمانه و مدبرانه و از سر حکمت و رعایت مصلحت تصمیم می‌گیرند و در مقابل، هرچه در این سوی انجام می‌شود، ناشی از تندروی و مصلحت‌نااندیشی و بی‌فکری و مبتنی بر آنارشیسم است.

الیزابت دوم، ملکه 81 ساله انگلیسوی گفت: اکنون بیش از بیست سال است ماجرای سلمان رشدی همچون استخوان در گلوی روابط مسلمانان با غرب مطرح بوده است. در این سال‌ها به رغم رفتارهای زشتی که در چاپ کاریکاتور از رسول خدا‌(ص) خود را نشان داد یا آنچه پاپ درباره اسلام گفت، هزاران بار مؤسسات غربی و حتی دولت‌های آنان از بهبود روابط خود با جهان اسلام سخن گفته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: با وجود این این روزها دیدیم که «ملکه» یا مظهر سلطنت انگلیس، تنها به قصد تحقیر نزدیک به یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، «سلمان رشدی» سمبل فتنه‌گری و توهین به اسلام را ملقب و مفتخر به لقب شوالیه می‌کند. اما این مسئله در جهان امروز که مدعی صلح و دوستی و مراوده و گفت‌وگو‌ی تمدن‌هاست، چه معنا و مفهومی دارد؟

وی پرسید: راستی چه لزومی دارد دولت انگلیس در این وضعیت حساس، دست به چنین اقدام ناهنجاری زده و نمک بر زخم مسلمانانی بپاشد که اکنون پانصد سال است بدنشان از تیرهای تفنگ و توپ‌های پرتغالی‌ها و بعد هم انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها و آمریکا‌یی‌ها زخمی است؟ درست در زمانی که عراق زیر فشار دولت‌های متجاوز انگلیس و آمریکاست و درست زمانی که اروپا و آمریکا در امنیت کامل و شرق اسلامی در نهایت ظلم و ترور آنهاست، هدف این قبیل رفتارهای سلطنت انگلیس، تنها وارد کردن فشار روحی بیشتر به مسلمانان و تحقیر آنان است.

وی گفت: البته روی سخن من با انگلیس و آمریکا نیست، بلکه مخاطب من تحقیرشدگان ایرانی هستند که همچون رشدی به غرب پناه برده و در مهد آزادی و انسانیت! مشغول لجن‌پراکنی علیه ملت و امتی هستند که زیر فشار چند قرنه استعمار، نمی‌توانند کمر راست کنند و حتی قدرت ندارند به آنان بگویند که به مقدساتش توهین نکنند.

وی در پایان پرسید: راستی معنای اعطای لقب «شوالیه» به این جرثومه خشونت که آتش جنگ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را شعله‌ور کرد، چیست؟

منبع:   http://www.baztab.com